۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴
باداب سورت چشمه ای بی نظیر در ایران است و نمونه مشابه انگشت شماری از این نوع چشمه در جهان وجود دارد. باداب سورت به معنی شدت اثر آب گاز دار است.
کد خبر: ۸۲۱۳۷

به گزارش مانا، باداب سورت چشمهٔ پلکانی تراورتنی (نوعی سنگ آهک متخلخل) بی‌نظیر در ایران و کم‌نظیر در جهان است که در روستای ارست بخش چهاردانگه‌ شهرستان ساری قرار دارد. این چشمه توسط سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۳۸۷ پس از کوه دماوند به عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. ثبت جهانی این باداب نیز پس از پاموک‌کاله ترکیه، به عنوان دومین چشمهٔ آب شور جهان بوده‌است.

چشمه های شگفت انگیز هفت رنگ باداب سورت به روایت تصویر//

این چشمه‌ها که در بلندای ۱۸۴۱ متری از تراز دریا جای دارند، در ایران بی‌نظیر هستند. اطراف چشمه پوشیده از درختچه‌های زرشک وحشی و ارتفاعات بالاتر پوشیده از جنگل‌های سوزنی برگ است.

چشمه های شگفت انگیز هفت رنگ باداب سورت به روایت تصویر//

ویژگی‌های زمین‌شناسی

چشمه باداب سورت در روستای اروست، از نوع ژئوپارک محسوب شده و همزمان با آخرین چین‌خوردگی البرز شکل گرفته است.

چشمه های شگفت انگیز هفت رنگ باداب سورت به روایت تصویر//

در ابتدای بازدید از چشمه باداب سورت، با پلکانی رنگین مواجه می شوید که حیرت هر کسی را بر می انگیزد. اما این پلکان چطور شکل گرفته است؟ به زبان ساده باید بگوییم که آب های معدنی راهی طولانی را می پیمایند و از اعماق سنگ های سخت راه خود را به روی زمین باز می کنند. باد دست به کار می شود و آب ها را به این سو و آن سو حرکت می دهد. در همین حین خورشید داغ، آب را تبخیر می کند و مواد معدنی همچون ردپایی از آب ها باقی می مانند. این مواد معدنی به شکل رسوب بر روی زمین باقی می مانند و طبقه طبقه روی هم قرار می گیرند. به مرور زمان پلکانی تماشایی شکل می گیرد که حاصلش باداب سورت است.

چشمه های شگفت انگیز هفت رنگ باداب سورت به روایت تصویر//

آنچه به باداب سورت شهرت بخشیده تنها ظاهر پلکانی آن نیست. در این اثر می توانید آب را با طعم های مختلفی بچشید. در این اثر چشمه هایی با آب‌های کاملا متفاوت از نظر رنگ، بو، مزه و حجم آب را خواهید دید:

چشمه شور و برمودای اروست

در بخشی از باداب سورت که پرآب تر است حوضچه ای با قطر حدود ۱۵ متر و عمق نسبتا زیاد شکل گرفته که آب بسیار شوری دارد و در اطراف آن رسوبات سیاه رنگی دیده می شود. می گویند که آب این چشمه جهت درمان دردهای کمر و پا، امراض پوستی، روماتیسم و میگرن کارایی دارد و به همین علت بسیاری در آن تن به آب می زنند تا از خواصش بی بهره نمانند. این دریاچه به علت دارا بودن املاح ، مواد معدنی و نمک فراوان در فصل زمستان یخ نمی زند و هیچ جانداری هم امکان زیست در آن را ندارد.  

چشمه های شگفت انگیز هفت رنگ باداب سورت به روایت تصویر

در قسمتی از کف این دریاچه حفره ای عمیق وجود دارد که به برمودای اروست شهرت پیدا کرده است و به همین دلیل برخی این چشمه را نیز با نام برمودای اروست می شناسند. بد نیست بدانید که در زبان محلی این حفره یا چاه را بَن نِدار می خوانند به معنای بدون پایان. عمق این حفره را تا 98 متر نیز تخمین زده اند.

چشمه های شگفت انگیز هفت رنگ باداب سورت به روایت تصویر
اکسیر حیات

در شمال غربی برمودای اروست باداب سورت، چشمه هایی وجود دارند که با نام اکسیر حیات معروفند و آبی نارنجی و ترش مزه دارند. آب این چشمه ها همانند نوشابه‌های گازدار از عمق زمین می جوشد. برخی تعداد این چشمه ها را تا 11 عدد هم اعلام کرده اند اما محلی ها تعداد آنها را 6 عدد می دانند.

چشمه ترش یا باداب ترش

در بالادست پلکان های رنگین، چشمه ای با آب ترش مزه ، قرمز و نارنجی رنگ وجود دارد که در اطراف آن کمی رسوب آهن نشسته است. 

چشمه های شگفت انگیز هفت رنگ باداب سورت به روایت تصویر// چشمه های شگفت انگیز هفت رنگ باداب سورت به روایت تصویر//

سیاه تی

در قسمتی از چشمه های باداب سورت در کنار آب ماده سیاه رنگی را می بینید. این قسمت برای لجن درمانی استفاده می شده و محلی ها آن را با عنوان سیاه تی به معنای سیاه گل می شناسند.

چشمه های شگفت انگیز هفت رنگ باداب سورت به روایت تصویر//

 
ارسال نظرات