۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴

بازار داغ سرمایه گذاری در خطوط کانتینری جهان

بازار داغ سرمایه گذاری در خطوط کانتینری جهان
آلفالاینر در گزارش هفتگی اخیر خود از تمایل صنعت کشتیرانی به ارتقا خطوط سرویس دهی و سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف به ویژه بنادر خبر داد.
کد خبر: ۸۲۱۳۵
به گزارش گروه بین الملل مانا، ارتقاء خطوط سرویس دهی در میان بزرگترین خطوط حمل و نقل کانتینری جهان درحالی ادامه دارد که جنگ تجارت بین دو قدرت برتر یعنی آمریکا و چین تاکنون نه تنها نتوانسته مانع رشد اقتصادی در کشور‌های دیگر شود، بلکه میزان سرمایه گذاری‌های زیرساختی و توسعه دهنده را نیز در روندی صعودی قرار داده است. 
۱. بازار خدمات رسانی و بروزرسانی سرویس‌های کشتیرانی
کشتیرانی فرانسه
شرکت کشتیرانی CMA CGM فرانسه اپراتوری شناور کانتینری موسوم به PUSAN C. به ظرفیت ۹.۵۷۲ TEU را بر عهده دارد که در ائتلاف اقیانوسیه و مسیر خاورمیانه- خلیج آمریکا با نام تجاری AWE۶ بزرگترین شناوری لقب گرفت که در بنادر هوستون، موبایل و Orleans جدید لقب گرفت. این مسیر ضمن پوشش سفر‌های رفتی در مسیر آسیا-آمریکا از طریق کانال پاناما و سفر‌های برگشتی از طریق سوئز، یکی از بزرگترین خطوط خدمات رسانی در مرز‌های شرقی دنیاست که ۱۲ فروند شناور به ظرفیت ۵.۵۰۰ تا ۹.۵۰۰ TEU در آن تردد دارند و در بنادر سنگاپور، هنگ کنگ، Shekou، شانگهای، نینگبو، بوسان، هوستون، موبایل، Orleans جدید، میامی، Jacksonville و سنگاپور چرخش بندری دارد.
کشتیرانی هنگ کنگ
کشتیرانی OOCL هنگ کنگ در صدد افزودن دومین سرویس هفتگی خود در مسیر خاورمیانه- خلیج آمریکا با نام GME از سوی شرکت مادر یعنی کشتیرانی کاسکو است که در ائتلاف اقیانوسیه و مسیر AWE۷ تبلیغات بسیاری برای آن صورت گرفته است. خط جدید با نام تجاری GCC۲ فعالیت خود را در مسیر مذکور آغاز خواهد کرد و بنادر شانگهای، نینگبو، Xiamen و Yantian را از طریق کانال پاناما به بنادر هوستون و موبایل متصل می‌کند. این مسیر در ۹ هفته و با استفاده از ۹ فروند شناور پاناماکس کلاسیک به ظرفیت ۴.۲۰۰ تا ۵۰۰۰ هزار TEU به اپراتوری کاسکو طی می‌شود. نخستین سفر دریایی این مسیر در ۲۸ اکتبر سال جاری میلادی و از مبدا شانگ‌های صورت می‌گیرد. این سرویس بخشی از چارچوب ائتلاف اقیانوسیه است که از آوریل ۲۰۱۷ میلادی با نام AWE۶ شناخته شده بود، اما پیش از آن با کشتیرانی هنگ کنگ همکاری نداشت.
افزون بر آن، شرکت حمل و نقل کانتینری OOCL قصد دارد با ورود به مسیر آسیا- کرانه غربی آسیای جنوبی در خدمات رسانی دو هفته در میان شرکت کاسکو همکاری خود را توسعه دهد. بدین ترتیب ارتباط این کشتیرانی با کشتیرانی‌های CMA CGM فرانسه، APL آمریکا، اورگرین تایوان، PIL و ون‌های ارتقا می‌یابد. 
همکاری فصلی دو کشتیرانی آرکاس و کاسکو 
خط کشتیرانی آرکاس ترکیه و کاسکو چین توافق نامه‌ای مبنی بر خدمات رسانی فصلی به طور مشترک و با هدف برقراری ارتباط Mersin واقع در جنوب ترکیه به Novorossiysk روسیه امضا کردند. این سرویس مسئولیت جابه جایی مواد فاسدشدنی را در ناحیه Mersin از جمله میوه و دیگر موادغذایی را برای ارسال طی چها روز به مقصد بر عهده دارد. 
حلقه اورگرین بروز می‌شود
خط کشتیرانی اورگرین تایوان اتصالات خود با کره، چین، تایوان و فیلیپین را با جایگزینی دو حلقه مستقل به جای خط KTP ارتقا می‌دهد تا پوشش بیشتری را دربرگیرد. یک خط رابط اتصال کره-چین- تایوان موسوم به KCT و دیگری جنوب-چین-مانیلا موسوم به SCM است. بدین ترتیب ارتباط مستقیم دو بندر Xingang و تایوان در سرویس جدید KCT شکل می‌گیرد. چرخش بندری KCT بنادر اینچئون، Xingang، Qingdao، Shantou، هنگ کنگ، Kaohsiung و اینچئون طی دو هفته با دو فروند شناور به ظرفیت ۲.۵۰۰ TEU است. نخستین سفر در تاریخ ۱۸ اکتبر از بندر اینچئون آغاز شده است. چرخش بندری در دومین سرویس جدید بنادر Shekou، هنگ کنگ، مانیلا و Shekou است که طی یک هفته و با استفاده از شناور‌های کانتینربر ۲.۵۰۰ TEU در مسیر فعالیت دارد که در ۱۷ اکتبر سال جاری میلادی سفر دریایی خود را آغاز کرده است.
معرفی سرویس جدید از سوی ون‌های
شرکت کشتیرانی ون‌های تایوان تصمیم دارد یک سرویس هفتگی جدید برای افزایش ارتباط از منطقه Kansai در ژاپن به تایوان و با تکیه بر مرز‌های جنوبی معرفی کند. نخستین سفر شناور فعال در این مسیر با ظرفیت ۱.۷۱۴ TEU موسوم به BOX EXPRESS در تاریخ دوم نوامبر سال جاری میلادی آغاز می‌شود. 
دبی و نقش آن در اتصالات آسیایی
شرکت کشتیرانی Sea Lead دبی که اپراتوری آن بر عهده شرکتی با همین نام در سنگاپور است مجموعه‌ای خدمات رسانی‌های کانتینری را در ماه جاری با تمرکز بر بخش خاورمیانه سازمان دهی کرد. این شرکت خدمات رسانی سابق خود در بندر جده را که یکسال پیش راه اندازی شده بود، ادامه می‌دهد که متشکل از سه سرویس به شرح ذیل است: 
سرویس جبل علی- کویت: جبل علی، Shuwaikh، Shauiba و جبل علی با استفاده از شناور SANTOSH به ظرفیت ۱.۹۰۶ TEU و در مدت زمان یک هفته است.
سرویس امارات-عمان- قطر (سرویس دوحه): بندر جبل علی، شارجه، Sohar، Hamad و جیل علی طی یک هفته با شناور VANIA به ظرفیت ۷۰۰ TEU است.
دریای سرخ (سرویس سودان): بندر جده، بندر سودان و جده را طی یک هفته با استفاده از شناور کانتینربر GLORY به ظرفیت ۱.۰۱۲ پوشش می‌دهد. 
افزون بر سرویس‌های مذکور این شرکت کشتیرانی در مسیر‌های ذیل نیز آماده خدمات رسانی است:
سرویس امارات- عراق: بندر جبل علی، Umm Wasr و جبل علی را دو هفته در میان و با حضور شخص سوم و با شناور‌های فیدری می‌پیماید.
سرویس خاور شرق- خاور میانه: معاملات در این مسیر به صورت هفتگی و با استفاده از خط کشتیرانی امارات (ESL) و خط منطقه‌ای کانتینری RCL از بندر بوسان آغاز شده و به شانگهای، نینگبو، Xiamen، Dachan Bay، سنگاپور، بندر Klang، Nhava Sheva، Mundra، Sohar، جبل علی، Klang، هنگ کنگ و بوسان سفر می‌کند. هفت فروند کشتی در این مسیر با ظرفیت ۵.۲۰۰ تا ۶۵۰۰ TEU در مسیر‌های مذکور فعالیت خواهند داشت.
۲. بروزرسانی عملکرد شرکت‌ها
شرکت کشتیرانی ONE ژاپن افت شدید در میزان درآمد را در سال مالی ۲۰۱۸ میلادی تجربه کرد. شرکت حمل ونقل کانتینری ONE که به طور مشترک با همکاری K. Line، MOL و NYK در نخستین روز آوریل سال جاری میلادی شکل گرفت، از افت شدید در میزان درآمد خود و در سال مالی ۲۰۱۸ که در ۳۱ مارس ۲۰۱۹ به پایان می‌رسد هشدار داده است.
این شرکت بزرگ ۶۰۰- میلیون دلار در سال مالی ۲۰۱۸ زیان خالص را تجربه کرده که درمقایسه با سود خالص پیش بینی شده ۱۱۰ میلیون دلاری فاصله بسیاری دارد.
 
پیش بینی مالی شرکت کشتیرانی ONE برای سال جاری و 2019 میلادی
بازار سرمایه گذاری در کشتیرانی داغ است
 
ظرفیت کشتیرانی ONE در بازه زمانی 2009-2018 میلادی
بازار سرمایه گذاری در کشتیرانی داغ است
افت شدید در میزان درآمد مربوط به سه ماهه سوم سال جاری میلادی است، چراکه میزان زیان خالص در مقایسه با منفی ۱۲۰ میلیون دلار مدت مشابه سال گذشته میلادی افزایش یافت و به منفی ۱۹۰ میلیون دلار رسید. افزون بر آن شرکت ONE انتظار بهبود در سه ماهه پایانی در عملکرد خود را ندارد و بعید است با سود وارد سال ۲۰۱۹ شود.
عللی که این شرکت برای توجیه زیان سنگین خود اعلام کرده است، عبارتند از: عدم استفاده بهینه از ظرفیت موجود، هزینه بالای تجهیزات و کاهش سفر‌های برگشتی در مسیر‌های ترانسپاسفیک و آسیا-اروپا و افزایش سوخت با شیب تند. افزون بر آن، شرکت نتوانست از نرخ‌های حمل و نقل در مسیر ترانسپاسفیک در سه ماهه سوم سود کسب کند.
۳. بنادر
اقدام تکان دهنده بندر هامبورگ
اداره بندر هامبورگ از افزایش تسهیلات برای اجاره قرارداد‌های مربوط به ترمینال‌های خود خبر داد. بزرگترین بندر آلمان تصمیم دارد اجاره ترمینال‌های خود را با هدف تغییر مسئولیت سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها از بندر به اجاره کنندگان و اپراتور‌ها به مدت ۳۰ سال توسعه دهد و آن را به ۶۰ و حتی ۹۹ سال برساند. بر همین اساس، یک برنامه اجاره بلند مدت به مزایده گذاشته می‌شود و برنده ملزم به تامین بودجه و سرمایه گذاری در تمامی بخش‌های زیرساختی از جمله اسکه‌های جدید است. 
مالزی: سرمایه گذاری بیشتر در بندر کانتینری
طرح جدیدی مبنی بر توسعه بندر کانتینری Penang واقع در مالزی مطرح شد و تصویب مقامات این کشور را گرفت و با تزریق سرمایه ۳۶ میلیون دلاری ترمینال کانتینری این بندر ارتقا می‌یابد. در همین راستا، اپراتور بندر اعلام کرده است، سرمایه گذاری در ترمینال NBCT جمعا و طی سال‌های پیش روی به ۱۲۰ میلیون دلار می‌رسد. ارتقا این ترمینال شامل توسعه فضای لنگرگاهی و افزودن دو جرثقیل کشتی به ساحل است.
افزون بر آن، یک سرمایه گذاری دیگر به ارزش ۶۰ میلیون دلار برای عملیات لایروبی درنظرگرفته شده است تا عمق کانال بندر را از ۱۲ متر به ۱۴ متر افزایش دهند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار