۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳

جای خالی کانتینربرها در بازار سفارشات ساخت

جای خالی کانتینربرها در بازار سفارشات ساخت
گروه تحقیقی کلارکسونز لندن به تشریح بازار هفته گذشته تانکرها، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید پرداخت.
کد خبر: ۸۲۱۲۹

به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز لندن با گریزی به بازارهفته گذشته تانکرها، فله برها، سفارش ساخت و اوراق نوشت: طی هفته گذشته، روزهای آرام تر بازار نفتکش های غول پیکر در خاورمیانه و آفریقای غربی منجر به افت جزئی نرخ کرایه حمل شد. با این وجود نرخ کرایه حمل درتعدادی از مسیرها از این مناطق همچنان درحدود 80 WS باقی مانده است. با توجه به مقاومتی که مالکان برای افزایش نرخ کرایه حمل علیرغم کارگوی محدود در بازار از خود نشان دادند، چشم انداز مثبتی را می توان برای این بخش متصور بود. افزون براین به دنبال صف بسیار کوتاه شناورهای آماده به بارگیری، نرخ کرایه حمل در دریای کارائیب و قاره انگلستان قوی گزارش شد.

سوئزماکس

درهفته گذشته نرخ کرایه حمل تانکرهای سوئزماکس قوی باقی ماند، چنانچه نرخ کرایه حمل درمسیرهای آفریقای غربی- قاره انگلستان/مدیترانه با افزایش 20 WS به 107.5 WS رسید.

 افراماکس

علیرغم برخی مقاومت ها از سوی مالکان در روزهای نخستین هفته، اما فعالیت محدود در مدیترانه/دریای سیاه منجر به افت جزئی هفتگی نرخ کرایه حمل دراین منطقه شد. ازسوی دیگر کام مالکان در دریای شمال/حوزه بالتیک بسیار شیرین شد و نرخ کرایه حمل از سراسر قاره انگلستان با رسیدن به 122.5 WS روند جهشی را در مقایسه با هفته گذشته آن به ارمغان آورد.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 

تانکر حمل مشتقات نفتی تمیز

غرب سوئز: بازار تانکرهای هندی سایز هفته شلوغی را پشت سر گذاشت و مالکان برای افزایش نرخ های کرایه حمل از حوزه بالتیک/ قاره انگلستان پافشاری کردند. علاوه براین بازار تانکرهای MR قوی باقی ماند، اما همانطور که بر تعداد شناورهای آماده به بارگیری در صف انتظار افزوده شد، نرخ کرایه حمل درمسیر قاره انگلستان- USAC به 130 WS تقلیل یافت. ازسوی دیگر به دنبال عرضه محدود تناژ، بازارهای تانکرLR1 و LR2 نسبتا پایدار باقی ماندند. ناگفته نماند در پایان هفته شیب تقاضا به سمت نزولی پیش رفت.

 شرق سوئز: طی هفته گذشته طول صف تانکرهای MR به طورچشم گیری کوتاه شد، به همین جهت بهبود نرخ کرایه حمل درهفته جاری قطعی خواهد بود.هم چنین نرخ کرایه حمل بازار هر دو تانکرهای LR1 و LR2 نسبتا پایدار باقی ماند.

تانکر حمل مشتقات نفتی کثیف

تانکرهای پاناماکس هفته شلوغی را پشت سر گذاشت، جریان قوی کارگو و صف کوتاه شناورهای آماده به بارگیری منجر به شیب صعودی نرخ کرایه حمل شد، به طوریکه در مسیرهای مدیترانه /قاره انگلستان-آمریکا به 122.5 WS رسید. ازسوی دیگر، بازار تانکرهای هندی سایز در سراسر مدیترانه هفته آرام تری را تجربه کرد و نرخ کرایه حمل افت کمی را به نمایش گذاشت به طوریکه در پایان هفته بر روی 212.5 WS فیکس شد. با نگاهی برآینده می توان گفت، به دنبال طولانی شدن صف شناورهای آماده به بارگیری در مدیترانه غربی بازار شیب نزولی را در پیش خواهد گرفت.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 فله برها

کیپ سایز

بازار فله بر کیپ سایز بهبود بیشتری را درهفته گذشته نشان داد و نرخ کرایه حمل در تمامی مناطق شیب صعودی به خود گرفت. نرخ کرایه حمل این فله بر در مسیر Tubarao-Qingdao به 21 هزار دلار برای هر تن در پایان هفته رسید. از سوی دیگر نرخ کرایه حمل در مسیر Dampier-Qingdao با روند افزایشی جزئی نه هزار و 200 دلار برای هر تن فیکس شد. رویهم رفته، میانگین درآمد کیپ سایز با رسیدن به 16 هزار و 606 دلار در روز رشد ده درصدی را تجربه کرد.

 پاناماکس

علیرغم نبود کارگو در بالتیک و ساحل شرقی آمریکا، اما تمایل مالکان همچنان قوی باقی ماند، به همین جهت درمنطقه آتلانتیک نرخ کرایه حمل فله برهای پاناماکس به طور کلی روند بهبود را طی کرد. ازسوی دیگر درمنطقه پاسیفیک، نرخ کرایه حمل روند نسبتا پایدار هفتگی را به نمایش گذاشت، ناگفته نماند اگرچه دراین منطقه حجم ورود کارگوها به بازار مثبت بود، اما از آن طرف تعدادی کشتی بالست( بدون بار) از راه رسیدند.

هندی سایز

طی هفته گذشته در پاسفیک، نرخ کرایه حمل و تمایل در بخش فله بر سوپراماکس مثبت باقی ماند. دلیل این روند مثبت عمدتا به حجم قوی کارگو از اندونزی بازمی گردد. افزون براین، در حوزه آتلانتیک و به دنبال افزایش سطوح فعالیت، نرخ کرایه حمل هندی سایز در مسیرهایی از اروپا شیب صعودی را به همراه داشت.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 سفارش ساخت

در بخش فله بر، شرکت کشتیرانی CSSC هنگ کنگ سفارش ساخت دو فروند فله برMini Cape دیگر با ظرفیت 120 هزار DWT را به کشتی سازی Huangpu Wenchong چین سفارش داد، این شناورها در اواخر سال 2020 تحویل داده خواهند شد. افزون براین، شرکت AVIC International Leasing چین سفارش ساخت چهار فروند آلتراماکس با ظرفیت 63 هزار و 500 DWT را به کشتی سازی Yangzhou Dayang SB هموطن داد. زمان تحویل شناورها نیمه سوم سال 2019 به آن طرف اعلام شده است.

علاوه براین دربخش کشتی حمل کننده گاز، شرکت مدیریت کشتی Thenamaris یونان سفارش ساخت یک فروند کشتی حمل کننده ال ان جی دیگر با ظرفیت 174 هزار cu.m را به کشتی سازی صنایع سنگین هیوندایی کره جنوبی تایید کرد. این شناور قراراست درسال 2021 تحویل داده شود.

و در نهایت شرکت Fredriksen Group سفارش ساخت دو فروند کشتی حمل ال ان جی با ظرفیت 174 هزار cu.m را به کشتی سازی صنایع سنگین هیوندای سامهو کره جنوبی داد. زمان تحویل شناور نیمه نخست سال 2021 اعلام شده است.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 اوراق

پس از اینکه در روزهای نخستین ماه جاری شاهد جریان قوی از فعالیت در بازار اوراق هم از لحاظ تناژهای جدیدی که کاندیدا شدند وهم قراردادهای منعقد شده، بودیم، اما طی هفته گذشته نوسان به بازار دوباره بازگشت و تمایل در یاردهای اوراق و خریداران دست به نقد در هند به سمت نزولی گروید. این مسئله تا حدی به کاهش مستمر ارزش روپیه هند درمقابل دلار آمریکا طی ماههای اخیر مربوط می شود.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 بازار فله

واردات سنگ آهن چین با رسیدن به 93 میلیون و 500 هزار تن درماه سپتامبر سال جاری میلادی روند نزولی نه درصد را در مقایسه با ماه سپتامبر سال 2017 میلادی در پیش گرفت. رقمی که حکایت از افت فعالیت انباشته سازی درمقایسه با سال گذشته دارد.

رویهم رفته، واردات سنگ آهن چین با رسیدن به 803 میلیون تن روند درهشت ماه نخست سال جاری میلدی  نزولی 1.6 درصد را درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته به نمایش گذاشت. افزون براین، واردات سویای چین با رسیدن به هشت میلیون تن درماه سپتامبر سال جاری میلادی روند پایدارسال به سال را تجربه کرد.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

ارسال نظرات
آخرین اخبار