۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲

امید به توازن بازار کانتینری کم رنگ تر شد

امید به توازن بازار کانتینری کم رنگ تر شد
به دنبال رشد ناوگان کانتینری با سرعت کمی بیشتر از حد انتظار در سال جاری میلادی، به نظر می رسد شکل گیری توازن دوباره بازار کانتینری به تاخیر خواهد افتاد.
کد خبر: ۸۲۰۸۳

به گزارش گروه بین الملل مانا چشم انداز تیره تراقتصاد جهانی و افزایش تنش های تجاری، Drewry را مجبورساخته است که پیش بینی خود از تقاضای کانتینری برای پنج سال آینده را تنزل دهد. افزون براین به همراه رشد ناوگان با سرعت کمی بیشتر از حد انتظار، شکل گیری توازن دوباره در بازار کانتینری زمان بیشتری را طلب می کند. اخبار بدتر برای حمل کنندگان اینکه در پی لازم الاجرا شدن قوانین سختگیرانه تر سوخت کشتی از سال 2020، باید رشد قابل توجه ای از هزینه  را به دوش بکشند.

به دنبال رشد ناوگان کانتینری با سرعت کمی بیشتر از حد انتظار در سال جاری میلادی، به نظر میرسد شکل گیری توازن دوباره بازار کانتینری به تاخیر خواهد افتاد.

موسسه Drewry پیش بینی خود برای تقاضای جهانی را درسال جاری میلادی و سال آینده را به ترتیب به 5.3 و 4.2 درصد تقلیل داده است. رشد ظرفیت ناوگان درسال جاری میلادی به 5.7 درصد رسیده که برای نخستین بار از سال 2015 به این طرف بالاتر از سطح تقاضا است. هم چنین انتظارمی رود شاخص تقاضا وعرضه Drewry طی پنج سال آینده به جای روند افزایشی پایدار و ثابت باقی بماند، برآوردها نیز حاکی از آن است که نرخ جهانی کرایه حمل افزایش 3.1 درصدی را درسال جاری میلادی و 5.5 درصد را درسال 2019 میلادی به نمایش خواهد گذاشت.

این گزارش ادامه داد: درسال جاری میلادی، بازارکانتینری شاهد رشد تقاضای پر فراز و نشیبی بود، به طوریکه در سه ماه نخست درسطح بالا قرار داشت، اما درسه ماهه دوم شیب به سمت نزولی پیش رفت. در نهایت بازار تقاضا درسه ماهه سوم سال قدرت و شتاب دوباره گرفت، اما دراین مرحله کسی نمی تواند بگوید چه قدر از این شتاب واقعی نبوده و از ترس های پیرامون جدیدترین جنگ های تعرفه ای بین واشنگتن-پکن نشات گرفته است.

بازار کانتینری//

شایان ذکر است، رشد سالانه برآورد شده جابه جایی جهانی کانتینر به 4.0 درصد درسه ماهه دوم سال جاری میلادی افت کرد، رقمی که حکایت از پایین ترین نرخ رشد از سه ماهه آخرسال 2016 میلادی به این طرف دارد.

از سوی دیگر قانون جدید محدودیت های سوخت با سولفور پایین آیمو از سال 2020 پتانسیل تغییر چشم گیری ناوگان کشتیرانی کانتینری را در خود دارد، همانطور که به ضرب العجل اجرای این قانون نزدیک می شویم، مالکان مشغول بررسی ناوگان ها برای تعیین پایداری اقتصادی هر کشتی هستند.

نکته قابل توجه اینکه، تقاضای فزاینده جهانی و ملحق شدن کشتی های آلتراماکس بیشتر به ناوگان جهانی منجر به افزایش حجم ترانشیپ شده است، اما درسطح منطقه ای عواملی چون تغییر درساختارهای ائتلاف، ناآرامیهای صنعتی و طوفان های شدید همه و همه دست به دست هم دادند تا سهم بین بنادرهاب تغییر پیدا کند.

نکته قابل توجه دیگر اینکه، برآورد Drewry از ترانشیب برای کل سال 2017 میلادی به 194 میلیونTEU می رسد، رقمی که حکایت از افزایش 5.4 درصد درمقایسه با سال 2016 میلادی دارد. 

بازار کانتینری//

از سوی دیگر تعداد بنادری که بیش از یک میلیون TEU ترانشیب کارگو را در سال 2017 میلادی جابه جا کرده اند، 37 بندر گزارش شده است. مجموع این بنادر با جابه جایی 154 میلیون و 800 هزار TEU سهم تقریبا 80 درصد از کل ترانشیب جهانی را برعهده گرفتند. ناگفته نماند بندر یونان برای یک بار دیگر درسال 2017 میلادی شاهد ترانشیب دو رقمی رشد بود.

درنیمه نخست سال جاری میلادی بازار جابه جایی بندری کانتینر در خاورمیانه ایستا و ساکن بود، اما از سوی دیگر آسیای جنوبی روند فزاینده رشد سریع جابه جایی بندری کانتینر را تجربه کرد. به عبارت دیگر به غیر از آمریکای مرکزی، خاورمیانه تنها منطقه ای بود که افت جابه جایی کانتینری را در شش ماهه نخست سال جاری میلادی به نمایش گذاشت.

بازار کانتینری//

در ادامه این گزارش هم چنین آمده است: تحویل  بیشتر از انتظار شناورهای جدید درسه ماه دوم سال جاری میلادی به همراه اوراق کمتر بدان معنی است که Drewry پیش بینی خود برای رشد سالانه ناوگان را کمی ارتقا خواهد داد. انتظار می رود قوانین جدید سوخت با سولفور پایین که از سال 2020 لازم الاجرا می شود، تنور بازار اوراق را داغ کند.

تعدادی از خطوط کشتیرانی کانتینری مانند ام اس سی سوئیس، مرچنت هیوندایی و اورگرین تایوان گزینه نصب اسکرابرها را انتخاب کرده اند. هم چنین خط کشتیرانی مرسک دانمارک که برآورد می کند به دنبال مطابقت از قانون آیمو باید شاهد افزایش تقریبا دو میلیارد دلار هزینه به صورتحساب سوخت خود باشند، استفاده از سوخت با سولفور پایین LSFO را ارجح دانسته اما درعین حال اسکرابرها را بر بخش کوچکی از ناوگان نیز نصب خواهد کرد.

درسه ماهه دوم سال جاری میلادی، ناوگان کانتینری رشد تقریبا 414 هزار TEU معادل 1.8 درصد را به نمایش گذاشت. نرخ تحویل شناورهای جدید در مدت زمان مذکور کمی بالاتر از انتظارات ما یعنی 40 هزار TEU بود. هم چنین حرکت بازار اوراق درمدت زمان مذکور کند و آهسته بود، به طوریکه تنها پنج فروند کشتی کانتینری با مجموع ظرفیت ده هزار TEU برای اوراق فروخته شد، از این تعداد چهار فروند در یاردهای هند و یک فروند در یارد بنگلادش اوراق شدند. پیش از این رقم تقریبا 15 هزار TEU برای اوراق در سه ماه دوم سال پیش بینی شده بود.

درمجموع درشش ماه نخست سال جاری میلادی تنها 18 فروند کشتی میزبان یاردهای اوراق بودند. روند نزولی بازار چارتر و افزایش سایز ناوگان بیکار بدان معنی است که شاهد ظهور کاندیداهای بیشتری برای یاردهای اوراق خواهیم بود، اما ازآن طرف کاهش ارزش پول رایج هند و دسترسی گسترده فولاد ارزان از جمله عوامل سرکوب کننده بازار اوراق خواهد بود.

با توجه به فعالیت درشش ماه نخست سال جاری میلادی، Drewry پیش بینی خود از رشد سالانه ناوگان برای سال جاری میلادی را از 5.4 درصد به 5.7 درصد ارتقا داد.    

 لازم به ذکر است درسه ماهه دوم سال جاری میلادی تنها پای 26 مورد قرارداد سفارش ساخت به امضا رسید که تقریبا درمجموع 200 هزار TEU ظرفیت را به ناوگان کانتینری جهان در بازه زمانی اواخر سال 2019 و 2021 اضافه خواهد کرد. سفارش ها شامل 12 فروند کشتی کانتینری فیدری زیر سه هزار TEU و 14 فروند بین 12 و 15 هزار TEU بودند. رویهم رفته درشش ماه نخست سال جاری میلادی، تعداد 66 فروند کشتی با ظرفیت 455 هزار TEU سفارش داده شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد سه برابری را نشان می دهد.

لازم به ذکر است، تعداد زیاد سفارش جدید، عمدتا در بخش شناورهای کوچکتر بوده است. به طور مثال دو کشتیرانی یانگ مینگ و ون های تایوان سفارش ساخت شناور با سایز دو هزار و 800 TEU دادند.افزون براین، کشتیرانی اورگرین مشغول مناقصه 36 فروند کشتی کانتینری فیدری برای اجازه زمان بلند مدت است و کشتیرانی مرسک دانمارک در مذاکره برای اجاره ده فروند شناور با ظرفیت یک هزار و 900 TEU به سر می برد.

چشم انداز تقاضای نزولی تر به این معنی است که پیش بینی های قبلی نسبت به توازن عرضه- تقاضا محقق نخواهند شد درنتیجه، خطوط کانتینری به منظور کم کردن شکاف عرضه و تقاضا باید در زمینه مدیریت ظرفیت اقدامات بیشتری را انجام دهد.

پیش ازاین پیش بینی شده بود، شاخص جهانی تقاضا-عرضه روند صعودی را تا سال 2022 پیش خواهد گرفت. اما به دنبال افت انتظارات نسبت به تقاضا به همراه ارتقاء پیش بینی رشد عرضه ناوگان، می توان این باور را داشت که صنعت کشتیرانی کانتینری معضل ظرفیت مازاد حال حاضر را تا چند سال دیگر به یدک خواهد کشید.

تعلیق خطوط سرویس دهی شرق-غرب منجر به انبساط ناوگان بیکار طی چند ماه گذشته شده است، درماه سپتامبر سال جاری میلادی ناوگان بیکار ظرفیت حدود 390 هزار TEU را داشت که نسبت به ماه ژانویه حدود 115 هزار TEU افزایش را به همراه داشت. هرگونه امیدی به بهبود پایدار نرخ چارتری بستگی به رفع معضل ظرفیت مازاد دارد، اما با این وجود درسال جاری میلادی شاهد این اتفاق نبوده ایم، برعکس پیش بینی می شود درماههای آینده ظرفیت ناوگان بیکار افزایش پیدا کند و می تواند به بیش از سه درصد از کل ظرفیت ناوگان تا پایان سال جاری میلادی برسد.

ناگفته نماند رشد کارگوی قوی و پایدار در سال 2017 میلادی و هم چنین در نیمه نخست سال جاری میلادی یک جو مثبت کلی را در بخش کانتینری به وجود آورد و منجر به افزایش نرخ چارتر در سراسر بخش های شناور شد. اما با این وجود این روند پیشرفت اخیرا متوقف شده است، چرا که افزایش قیمت های بانکرینگ و رشد نزولی تقاضا به طورمنفی وضعیت مالی خطوط را تحت تاثیر قرار داده و منجر به عقب نشینی تعدادی از خطوط سرویس دهی شده است. از این رو قیمت های چارتر به سمت نزولی سوق داده شدند.

 علیرغم نوسانات اخیر، نشانه دیگری از افزایش اعتماد در بازار چارتر فیکس قراردادهای دوره ای بلند مدت تر است. برطبق داده های در دسترس، میانگین دوره چارتری از چهار ماه و چهار روز در نیمه دوم سال 2017 میلادی به پنج ماه و هشت روز درسه ماهه دوم سال جاری میلادی افزایش یافته است.

این گزارش در پایان نوشت: درنیمه نخست سال جاری میلادی، بازار خرید و فروش S&P روزهای شلوغ و فعالی را پشت سر گذاشت به طوریکه بیش از نیم میلیون TEU ظرفیت دست به دست شد. علیرغم اینکه درسه ماهه نخست سال جاری میلادی هیچ گونه فعالیت خرید و فروش در بخش شناورها با ظرفیت بیش از پنج هزار TEU انجام نشد، اما به دنبال افزایش نرخ چارتر بازار خرید و فروش در این بخش ها در سه ماهه دوم سال جاری میلادی روند افزایشی را طی کرد. به همین جهت ارزش شناورها روند بهبود را به نمایش گذاشت.

بازار کانتینری//

ارسال نظرات
آخرین اخبار