mana.ir

کد خبر: ۸۲۰۷۵ |
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۲۰ مهر ۱۳۹۷
کلارکسونز خبر داد:

نفتکش های غول پیکر؛ پررنگ ترین ستاره آسمان کشتیرانی هفته گذشته

گروه تحقیقی کلارکسونز لندن بازار تانکرها، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید در روزهای نخستین ماه اکتبر سال جاری میلادی را به دایره توصیف کشاند.

به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز لندن با گریزی به بازار تانکر، فله بر، سفارش ساخت و اوراق طی روزهای نخستین ماه اکتبر سال جاری میلادی نوشت: بازار نفتکش های غول پیکر شیب صعودی چشم گیری را درهفته گذشته به نمایش گذاشت. نرخ کرایه حمل این شناور در آفریقای غربی و خاورمیانه بر روی 84 الی 89 WS فیکس شد. همچنین صف کوتاه شناورهای آماده به بارگیری درقاره انگلستان و دریای کارائیب منجر به افزایش شدید نرخ کرایه حمل شد. با توجه به اینکه تعداد شناورهای آماده به بارگیری بر روی آب بسیار محدود است، بازار به روند صعودی خود ادامه خواهد داد.

 سوئزماکس

طی هفته گذشته نرخ کرایه حمل تانکرهای سوئزماکس درهمه مناطق قوی باقی ماند، مالکان نسبت به فرصت کسب درآمد بیشتر خوش بین هستند. در دریای سیاه- مدیترانه، صف کوتاه شناورهای آماده به بارگیری سبب افزایش نرخ کرایه حمل شد. افزون براین در اروپای شمالی، تقاضای مستمر در مسیرهای محدود به شرق مشاهده شد، از سوی دیگربه دنبال افزایش تقاضا و بازار قوی نفتکش های غول پیکر، بازار سوئزماکس در خاورمیانه قوی ظاهر شد.

افراماکس

بازار تانکرهای افراماکس هفته پرفراز و نشیبی را تجربه کرد. نرخ کرایه حمل در قاره انگلستان روند نزولی را طی کرد، چنانچه درمسیر قاره انگلستان- قاره انگلستان نرخ کرایه حمل به 102.5 WS تقلیل یافت. همچنین نرخ کرایه حمل در مسیرهای از مدیترانه روند پایداری را به نمایش گذاشت. اما از آن طرف نرخ کرایه حمل در مسیر دریای سیاه- مدیترانه به 115 WS افزایش پیدا کرد.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 تانکر حمل مشتقات نفتی تمیز

غرب سوئز: طی هفته گذشته، بازار تانکر MR به طورکلی شیب افزایشی به خود گرفت، نرخ کرایه حمل در مسیرهای از قاره انگلستان رشد چشم گیری را به همراه داشت. با این وجود، نرخ کرایه حمل در مسیر خلیج آمریکا-ساحل شرقی آمریکا به 120 WS تقلیل یافت.

از طرف دیگر بازار تانکر LR1 خیلی مثبت ظاهر نشد، نرخ کرایه حمل در مسیر قاره انگلستان- آفریقای غربی روند کاهشی هفته به هفته را به نمایش گذاشت. درحالیکه شیب بازار تانکر LR2 به طور کلی صعودی گزارش شد.

 شرق سوئز: بازار تانکر MR درهفته گذشته روزهای شلوغ تری را سپری کرد، اما با وجود تعداد بسیار فراوانی کارگو مالکان فرصت افزایش نرخ کرایه حمل را از دست دادند.

تانکر حمل مشتقات نفتی کثیف

ریتم بازار تانکرهای هندی سایز درقاره انگلستان آرام نواخته شد، از سوی دیگر به دنبال صف کوتاه شناورهای آماده به بارگیری درمدیترانه، روند افزایشی نرخ کرایه حمل استمرار داشت.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

فله برها

کیپ سایز

طی هفته گذشته بازار فله بر کیپ سایز به طورکلی روند بهبود بیشتری را تجربه کرد، اما با این وجود شیب صعودی درآمد درهمه مسیرها مشاهده نشد و قیمت های بالاتر بانکرینگ قلمرو درآمد این شناور را تا حدی تضعیف کرد. درحالیکه نرخ کرایه حمل درمسیرهایی از برزیل به طورکلی روند پایداری را به نمایش گذاشت، اما نرخ کرایه حمل در مسیر Dampier-Qindgao با رسیدن به نه هزار دلار برای هر تن رشد قوی هفتگی را نشان داد. رویهم رفته، میانگین درآمد فله بر کیپ سایز با رسیدن به 15 هزار و 58 دلار در روز شیب صعودی 12 درصدی را نسبت به هفته گذشته آن تجربه کرد.

 پاناماکس

درحوزه آتلانتیک، بازار فله برهای پاناماکس پرجنب وجوش وفعال مشاهده شد، به طوریکه به دنبال ورود تعداد زیادی کارگو، صف شناورهای آماده به بارگیری به طور پیوسته درحال کوتاه ترشدن است. افزون براین درساحل شرقی آمریکای جنوبی، پتانسیل ورود کارگوی تازه بیشتری وجود دارد، چرا که روند برداشت ذرت برزیلی درحال افزایش است. ازسوی دیگر درمنطقه پاسیفیک، جریان قوی ازکارگوهای ذغال سنگ استرالیای شرقی منجربه رشد نرخ کرایه حمل شده است.

 هندی سایز

طی هفته گذشته به دلیل تعطیلات هفته طلایی چین، بازارهندی سایز درحوزه پاسیفیک نسبتا آرام سپری شد، سطوح فعالیت درمقایسه با هفته گذشته آن عمدتا پایدار یا شیب نزولی ناچیزی را به همراه داشت. افزون براین درحوزه آتلانتیک، نرخ کرایه حمل در مسیرهایی از خلیج آمریکا/ساحل شرقی آمریکا روند افزایش جزئی را به نمایش گذاشت.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

سفارش ساخت

دربخش فله بر، شرکت کشتیرانی Santoku ژاپن سفارش ساخت دو فروند فله بر کیپ سایز با ظرفیت 186 هزار DWT را به کشتی سازی Shanghai Waigaoqiao چین داد. این شناورها درسال 2020 تحویل داده خواهند شد. افزون براین، Doun Kisen مالک ژاپنی دو فروند فله بر آلتراماکس با ظرفیت 63 هزار و 500 DWT را به کشتی سازیNantong Xiangyu داد. زمان تحویل شناورها سال 2020 اعلام شده است.

طی هفته گذشته، کشتی سازیHanjin Heavy Industries & Construction سفارش ساخت چهار فروند تانکر افراماکس با ظرفیت 113 هزار DWT را از شرکت Cukurova Holdings ترکیه دریافت کرد. شناورها قرار است در نیمه دوم سال 2020 و نیمه نخست سال 2021 تحویل داده شوند.

افزون براین کشتی سازی مذکور موفق به دریافت سفارش ساخت یک فروند کشتی حمل ال ان جی با ظرفیت 174 هزار cu.m از شرکت کشتیرانی NYK ژاپن نیز شد. این شناور در سه ماهه نخست سال 2021 تحویل داده می شود.

همچنین شرکت Avenir LNG سفارش ساخت دو فروند کشتی حمل ال ان جی با ظرفیت هفت هزار و 500cu.m را به کشتی سازیKeppel Nantong  چین داد. زمان تحویل شناورها سال 2020 اعلام شده است. درنهایت کشتی سازی Damen Yichang هلند سفارش ساخت یک فروند کشتی حمل ال ان جی با ظرفیت شش هزار cu.m را از شرکت Infortar دریافت کرد، زمان تحویل شناور نیمه دوم سال 2020 اعلام شده است.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 اوراق 

طی هفته گذشته تعدادی زیادی از مالکان تصمیم گرفتند که از دست شناورهای قدیمی خود خلاص شوند، از این رو تعداد زیادی شناورها از تمامی بخش ها پشت درب یاردهای اوراق صف کشیدند. پس از یک تابستان راکد و بی رونق، دوباره فعالیت بازار اوراق از سر گرفته شد و جرقه های امید را در دل خریداران دست به نقد روشن کرد.  

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 بازار فله 

صادرات سنگ آهن استرالیا با رسیدن به 71 میلیون تن درماه آگوست سال جاری میلادی روند افزایشی یک درصد سال به سال را تجربه کرد.هم چنین درمقایسه با ماه گذشته یعنی جولای رشد شش درصد را به نمایش گذاشت. درمجموع، صادرات سنگ آهن استرالیا درهشت ماه نخست سال جاری میلادی با رسیدن به 559 میلیون تن روند افزایشی چهار درصد سال به سال را به همراه داشت. از این نکته نیز نباید غافل ماند که تاثیرات بالقوه سیاست های ضد آلودگی چین در زمستان 2018-19 بر روی جریانات تجاری اصلی فله خشک هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد.

نفتکش غول پیکر پررنگ ترین ستاره آسمان کشتیرانی هفته گذشته بود

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها
آخرین اخبار