۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱

بازار پر فراز و نشیب فله خشک در ماه سپتامبر 2018!

بازار پر فراز و نشیب فله خشک در ماه سپتامبر 2018!
موسسه Drewry با اشاره به بازار پر فراز و نشیب فله خشک در ماه سپتامبر سال جاری میلادی، روزهای خوب و مثبتی را برای ماه جاری پیش بینی کرد.
کد خبر: ۸۲۰۷۲

به گزارش گروه بین الملل مانا Drewry درتحلیل ماهانه خود نوشت: شاید آش شله قلمکار یک اصطلاح مناسبی باشد که بتوان برای توصیف بازار فله خشک ماه سپتامبر سال جاری میلادی از آن استفاده کرد، چرا که از یک طرف نرخ کرایه حمل فله بر کیپ سایز روند کاهشی را در پیش گرفت، اما از سوی دیگر تقاضا برای بخش های دیگر بهبود یافت. با این وجود چشم انداز مثبتی را برای بازار فله خشک در ماه جاری متصورهستیم، سه عامل را میتوان برای خوش بینی نسبت به افزایش تقاضا ذکر کرد; نخست اینکه، تولید قوی فولاد چینی در فصل زمستان محرک خوبی برای تجارت سنگ آهن در مسیر برزیل- چین و استرالیا- چین خواهد بود. دولت چین تصمیم گرفته است که جلوی تولید فولاد را نگیرد، از این رو، کارخانجات کارآمد با تمام ظرفیت به تولید ادامه می دهند. دوم اینکه، فرا رسیدن زمستان منجر به افزایش انباشته سازی دوباره ذغال سنک می شود درنتیجه تقاضای ذغال سنگ حرارتی درآسیا و اروپا شیب صعودی به خود خواهد گرفت. سومین عامل هم اینکه، تجارت قوی کالاهای فله جزئی فرصت جذب زیادی را برای شناورهای سوپراماکس و هندی سایز فراهم می کند. به عبارت دیگر همانطور که به فصل کاشت درآسیای جنوبی نزدیک می شویم، واردات کود افزایش و نیاز به شناورهای مذکور بیشتر احساس می شود.

تحلیل بازار فله خشک drewry ماه سپتامبر//

 نکته مهم دیگر اینکه در بخش عرضه، انتظار می رود تعداد زیادی شناور برای جذب در دسترس نباشند، چرا که به منظور پیروی از قانون سوخت 2020، باید نصب اسکرابرها بر روی آنها انجام شود. با توجه به افزایش تقاضا برای اسکرابرها و زمانی که باید صرف این کار شود، ممکن است شاهد کمبود تناژ برای جذب در کوتاه مدت باشیم.

رویهم رفته Drewry با نگاهی برآینده پیش بینی می کند، فعالیت دوباره انباشته سازی ذغال کک، تجارت ذغال سنگ حرارتی را بهبود می بخشد، تقویت تجارت کود منجر به جذب بیشتر فله برهندی سایز و درنتیجه افزایش درآمد این بخش خواهد شد، هم چنین افزایش تقاضا برای نصب اسکرابرها محدود شدن عرضه ناوگان در کوتاه مدت را به همراه خواهد داشت.

از آنجاییکه تولید فولاد درسه ماهه چهارم سال قوی باقی می ماند، Drewry درمورد تجارت سنگ آهن در ماه جاری خوش بین است. در زمستان سال 2017 میلادی دولت چین محدودیتی را بر کارخانجات فولاد در 28 شهر اعمال کرد، در نتیجه تولید فولاد در ماه نوامبر و دسامبر سال 2017 میلادی در مقایسه با سال 2016 میلادی روند نزولی 0.2 درصد را تجربه کرد. درحالیکه تولید سالانه رشد 4.6 درصد را به نمایش گذاشت. با این وجود، دولت چین تصمیم گرفته است که این محدودیت را در سال جاری میلادی اعمال نکند، درعوض، مقامات محلی مسئولیت کنترل آلودگی هوا را برعهده دارند. از این رو کارخانجاتی که استانداردهای انتشارات را رعایت کنند، مستلزم کاهش تولید درماههای آینده نخواهند بود و به فعالیت خود با تمام ظرفیت ادامه می دهند.

انتظارمی رود این اقدام تقاضا برای تجارت سنگ آهن با کیفیت بالا را تقویت کند، درنتیجه تجارت در مسیر طولانی برزیل- چین رونق خواهد گرفت. به عبارت دیگر پس از اینکه تجارت در مسیر مذکور در شش ماه نخست سال جاری میلادی راکد و بی رونق بود، اما روند صعودی صادرات سنگ آهن برزیل به چین روند دوباره آغاز شده ست.

هم چنین درشش ماه نخست سال جاری میلادی، صادرات سنگ آهن برزیل به چین درمقایسه با سال 2017 میلادی روند کاهشی 1.3 درصد را در پیش گرفت. با این وجود، درماههای جولای و آگوست، برزیل 44 میلیون تن سنگ آهن را به چین صادر کرد، رقمی که حکایت از رشد 16 درصد در مقایسه با سال گذشته دارد. انتظار می رود در سه ماهه آخر سال جاری میلادی، به دنبال افزایش تولید در معدن S11D متعلق به شرکت Vale برزیل- بزرگترین تولید کننده سنگ آهن دنیا - عرضه سنگ آهن برزیل همچنان قوی باقی بماند.

در ادامه این گزارش هم چنین آمده است: چشم اندازمثبتی نسبت به تجارت ذغال سنگ حرارتی طی دو ماه آینده وجود دارد. روند صعودی در فعالیت های دوباره انباشته سازی منجر به بهبود تقاضا برای ذغال سنگ حرارتی در آسیا و اروپا خواهد شد. مصرف فزاینده الکتریسته در چین استفاده از ذغال سنگ را در این کشور افزایش داده و در فصل زمستان تقاضای فزاینده گرمایشی منجر به واردات بیشتر خواهد شد.

تحلیل بازار فله خشک drewry ماه سپتامبر//

 افزون براین دردسترس بودن کمتر ذغال سنگ داخلی درهند تقاضا برای این محصول را گسترش می دهد. درشش ماه نخست سال جاری میلادی، واردات ذغال سنگ حرارتی هند افزایش هفت درصد را درمقایسه با مدت مشابه سال جاری میلادی به نمایش گذاشت.

تشدید تنش تجاری بین آمریکا و چین و در نتیجه تعرفه های بالا بر سویای آمریکا، تجار چینی را به تغییر مسیر از آمریکا به برزیل  سوق داده است. اما با این وجود صادرات آمریکا به چین ممکن است به دو دلیل طی چند ماه آینده بهبود یابد. نخست اینکه نبود چین در بازار آمریکا فشار بسیار زیادی را بر قیمت های سویا وارد می کند. درحال حاضر، سویای آمریکا با تخفیفی حدود 20 درصد در مقایسه با سویای برزیل فروخته می شود. دوم اینکه به دنبال عرضه مازاد، قیمت های سویای آمریکا ممکن است افت بیشتری را نیز تجربه کند.

قابل توجه اینکه، یک چشم انداز مثبت برای بازار فله خشک، فعالیت اوراق را در پایین ترین سطح نگاه خواهد داشت. برخی از شناورها  قرار است طی ماههای آینده مجهز به اسکرابر شوند، این امر می تواند انقباض در بخش عرضه را به همراه داشته باشد.

همانطورکه اشاره شد ظرفیت تناژ درسال 2019 میلادی تا حدی کاهش را به نمایش خواهد گذاشت، چرا که با نزدیک شدن به زمان لازم الاجراشدن قانون سوخت با سولفور پایین آیمو IMO شاهد تمایل بیشتر تعداد فزاینده ای از مالکان برای مجهز کردن شناورهای خود به اسکرابرها هستیم.

برای مثال شرکت بین المللی فله خشک Bulkers Safe مستقر درموناکو توافق کرده است که نیمی از ناوگان خود را به اسکرابر مجهز کند، اولین بخش نصب در سه ماه دوم سال 2019 میلادی آغاز خواهد شد. هم چنین کشتیرانی فله خشک Star Bulk مستقر در یونان تمایل به نصب اسکرابرها در کل ناوگان خود دارد.این شرکت در حال حاضر مالکیت بیش از 100 شناور را در اختیار دارد.

شایان ذکر است، درسال جاری میلادی، نرخ کرایه حمل چارتری فله خشک بهبود چشم گیری را درمقایسه با سال 2017 میلادی به نمایش گذاشت، به طوریکه نرخ چارتر برای بازه زمانی یک ساله رشد بیش از 30 درصد را درهمه بخش ها به همراه داشت.

درهشت ماه نخست سال جاری میلادی، 162 فروند شناور سفارش داده شد، درحالیکه درمدت مشابه سال گذشته سفارش 227 فروند به ثبت رسیده است. ناگفته نماند دفترسفارش ساخت سهم تقریبا ده درصدی از کل ظرفیت ناوگان را برعهده گرفت.

روند جهشی تجارت ذغال سنگ درآسیا وهم چنین تولید قوی فولاد در چین فرصت جذب کافی را برای فله برهای کیپ سایز درسه ماهه چهارم سال جاری میلادی فراهم خواهد کرد، از طرف دیگر به دنبال تصمیم مالکان برای مجهز کردن شناورهای خود به اسکرابرها، شناورها برای چند هفته از فعالیت باز خواهند ایستاد. این امر کاهش عرضه برای کوتاه مدت را به همراه خواهد داشت. درنتیجه مالکان شناورهای در دسترس می توانند نرخ کرایه حمل را بالاتر ببرند. به عقیده Drewry این شرایط برای بیش از یک سال به طول خواهد انجامید و کسب درآمد بالا را برای مالکان این بازار به ارمغان می آورد.

تحلیل بازار فله خشک drewry ماه سپتامبر//

 بازار فله بر پاناماکس در ماه سپتامبر سال جاری میلادی شاهد روزهای پر رونق و فعالی بود، به طوریکه تجارت ذغال سنگ در حوزه پاسیفیک سبب تقویت نرخ کرایه حمل درمسیراسترالیا- شرق دور شد. ازسوی دیگر تجارت غلات، افزایش نرخ کرایه حمل در مسیر طولانی آمریکا- ژاپن را به همراه داشت.

شاخص بالتیک پاناماکس BPI در پایان ماه مذکور به یک هزار و 689 واحد رسید که بالاترین سطح را ازابتدای سال جاری میلادی تا آن زمان به نمایش گذاشت. انتظار میرود نرخ کرایه حمل برای فله بر پاناماکس در ماه جاری روند پایداری را طی کند.

شرکت Diana Shipping یونان یک فروند پاناماکس با نرخ کرایه حمل 12هزار و 600 دلار در روز را فیکس کرد که نسبت به سال گذشته رشد 40 درصد را به همراه داشت.

ناگفته نماند تقاضای قوی برای ذغال سنگ حرارتی درآسیا فرصت های جذب کافی را برای فله بر پاناماکس درمسیرهای استرالیا- شرق دور و اندونزی-شرق دور فراهم می کند. درماه سپتامبرسال جاری میلادی میانگین نرخ اجاره یک ساله یک فروند پاناماکس پنج ساله روند افزایشی دو درصد را نسبت به ماه آگوست به نمایش گذاشت.

تحلیل بازار فله خشک drewry ماه سپتامبر//

بازار فله برسوپراماکس مانند پاناماکس درماه سپتامبر خوب و مثبت ظاهر شد، به طوریکه نرخ کرایه حمل به بالاترین سطح طی چند سال گذشته رسید. میانگین چارتر زمانی بالتیک به 13 هزار و 282 واحد رسید که بالاترین سطح را طی سه سال اخیر نشان می داد. به طوریکه نرخ کرایه حمل در مسیر استرالیا-شرق دور و اندونزی- چین ده الی پانزده درصد بالاتر از ماه آگوست قرار گرفت.

 انتظارمی رود به دنبال تجارت های قوی غلات و کالاهای فله جزئی، نرخ کرایه حمل این شناور روند پایداری را در ماه جاری به نمایش گذارد.

تحلیل بازار فله خشک drewry ماه سپتامبر//

این گزارش در پایان نوشت، از آنجائیکه تجارت های غلات و کالاهای فله جزئی فرصت های جذب کافی را برای فله بر هندی سایز ایجاد کرد، نرخ چارتر این شناور در ماه سپتامبر سال جاری میلادی پایدار باقی ماند. شاخص بالتیک هندی سایز BHI با 563 واحد ماه را آغاز کرد و سپس با افزایش 66 واحدی به 629 واحد در پایان ماه رسید. رویهم رفته با توجه به بهبود تجارت کالاهای فله جزئی مانند کود و کلینکر، Drewry نگاهی مثبت به بازار هندی سایز دارد.

تحلیل بازار فله خشک drewry ماه سپتامبر//

ارسال نظرات
آخرین اخبار