mana.ir

کد خبر: ۸۲۰۷۱ |
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۲۱ مهر ۱۳۹۷

سپتامبر 2018، ماهی ناامید کننده برای مالکان تانکر

علیرغم اینکه رشد ظرفیت ناوگان تانکر به طور کامل در ماه سپتامبر سال جاری میلادی متوقف شد، اما افزایشی در نرخ کرایه حمل مشاهده نشده است که بتواند کام مالکان را شیرین کند.

به گزارش گروه بین الملل مانا علیرغم اینکه درماه سپتامبرسال جاری میلادی موتور رشد ظرفیت ناوگان تانکر کاملا از حرکت باز ایستاد، اما نتوانست نورامید افزایش نرخ کرایه حمل را دردل مالکان روشن کند. با این وجود، شیب صعودی پیش بینی شده تقاضای نفت درسه ماهه چهارم سال جاری میلادی می تواند منادی خوبی برای بازار نرخ کرایه حمل باشد.

سپتامبر 2018، ماهی ناامید کننده برای مالکان تانکر

رویهم رفته Drewry پیش بینی می کند، تقاضای قوی نفت درسه ماهه چهارم سال جاری میلادی افزایش تقاضای تناژ را به همراه خواهد داشت. سطح بالای فعالیت بازار اوراق سبب کنترل رشد ناوگان می شود، افزون براین، قیمت های بالاتر نفت ممکن است منجر به افت بیشتر موجودی انبارهای نفتی شود.

این گزارش ادامه داد: اگرچه اخیرا به دنبال افت فعالیت بازار سفارش ساخت و تحویل بالای شناورها، از قطر دفتر سفارش ساخت تانکرحمل نفت خام کمی کاسته شده است، اما همچنان این دفترسهم قوی 12.6 درصد از کل ظرفیت ناوگان را برعهده دارد.

افزون براین درسه ماهه چهارم سال جاری میلادی، مجموع هشت میلیون و 500 هزارDWT ظرفیت تانکر حمل نفت خام قراراست به ناوگان جهانی تانکر ملحق شود.علیرغم اینکه فعالیت اوراق کمی بهبود خواهد یافت، اما احتمال می رود ظرفیت ناوگان درپایان سال جاری میلادی رشد کمی را به نمایش بگذارد.

دفترسفارش ساخت نفتکش غول پیکر سهم 15 درصدی از کل ظرفیت ناوگان را در اختیار دارد، چنانچه بیش از 100 فروند نفتکش غول پیکر قرار است تا سال 2021 تحویل داده شود. اما با این وجود، روند نزولی اخیر در سفارش تناژ حکایت از اخبار خوبی برای چشم انداز بازار تانکر حمل نفت خام دارد.

سپتامبر 2018، ماهی ناامید کننده برای مالکان تانکر

درادامه این گزارش همچنین آمده است: ناوگان تانکرحمل مشتقات نفتی درماه سپتامبرسال جاری میلادی پایدار باقی ماند، اما درمجموع ازابتدای سال جاری میلادی تاکنون رشد 0.8 درصد را تجربه کرده است. ناگفته نماند ناوگان تجاری تانکر حمل مشتقات نفتی درنه ماه نخست سال جاری میلادی افت 2.6 درصد را تجربه کرده است، چرا که چندین تانکرIMO به ناوگان تجاری حمل محمولات شیمیایی انتقال داده شدند. انتظارمی رود به دنبال بهبود فصلی نرخ کرایه حمل درسه ماهه چهارم سال جاری میلادی، برخی از تانکرهای IMO به ناوگان تجاری حمل مشتقات نفتی بازگردند.

بازگشت یاردهای آسیا پس از فصل مانسون منجر به افزایش فعالیت بازار اوراق شده است. اگرچه قیمت های اوراق در آسیای جنوبی با افزایش ناچیز پنج دلاری به 435 دلار برای هر تن وزن خالص در ماه سپتامبر سال جاری میلادی رسید، اما ثبات و استحکام دلار از هر گونه شیب صعودی افزایش قیمت اوراق درکوتاه مدت جلوگیری خواهد کرد. درمجموع می توان گفت: به دنبال تقاضای قوی ازسوی یاردها، فعالیت کلی اوراق درسه ماهه چهارم سال جاری میلادی افزایش خواهد یافت.

اگرچه درابتدای گزارش اشاره شد که انتظار می رود تقاضای تناژ در فصل زمستان بهبود پیدا کند، اما از جایگاه نفت ایرانی در بازارجهانی نباید غافل ماند، به عبارت دیگر به دنبال عرضه پایین نفت ایران باید انتظار چشم انداز تیره ای برای بازار نرخ کرایه حمل را داشت. پیش ازاین، تولید کنندگان خاورمیانه مدعی بودند که بتوانند هر گونه کمبود عرضه تولید از سوی ایران و ونزوئلا را جبران کنند، اما عدم تمایل کشورهای عضو اوپک برای افزایش تولید علیرغم فشارهای زیاد دونالد ترامپ، این پیام را می دهد که بازار در طول فصل زمستان شیب کاملا نزولی را طی خواهد کرد.

همچنین شیب صعودی قیمت به دلیل عرضه محدود، منجر به افت بیشتر موجودی انبارهای نفتی می شود، روندی که به پیکره تجارت نفت و تقاضای تانکر آسیب خواهد زد. تنها دریک صورت می توان شاهد افزایش نرخ کرایه حمل نفتکش های غول پیکر در ماههای آینده در میان تقاضای قوی فصلی بود و آن هم اینکه تولیدکنندگان خاورمیانه سطح عرضه را در بازار خوب نگه دارند، رخ دادن چنین اتفاقی با توجه به تصمیم اوپک بعید به نظر می رسد.

 به دنبال تقاضای قوی تناژ، مالکان تانکرهای سوئزماکس روزهای خوبی را در ماه سپتامبر سال جاری میلادی پشت سر گذاشتند. درواقع علیرغم روند نزولی فعالیت پالایشگاه در اروپا اما سطح تقاضای تناژ همچنان بالا باقی ماند.

سپتامبر 2018، ماهی ناامید کننده برای مالکان تانکر

علیرغم اینکه تانکرهای افراماکس شناورهای مناسب برای مسیر تجاری آمریکا-اروپای شمال غربی هستند، اما روند قوی نرخ کرایه حمل تانکرهای افراماکس چارترها را به سمت گزینه سوئزماکس سوق داده است. افزایش پیش بینی شده درفعالیت های پالایشگاه در اروپا طی فصل زمستان و رشد نفت خام اروپایی سبب حمایت از بازار نرخ کرایه سوئزماکس خواهد شد.

 از سوی دیگر نرخ کرایه حمل تانکر افراماکس درهمه مسیرها به جزء دریای کارائیب- ساحل شرقی آمریکا هیچ گونه رشد چشم گیری را درماه سپتامبر سال جاری میلادی به ثبت نرساند. مالکان این بازار چشم امید به افزایش تقاضا در فصل زمستان دوخته اند.

روند نزولی تقاضای نفتا درآسیا موجب سرکوبی نرخ کرایه حمل در بازار تانکر LR درماه سپتامبرسال جاری میلادی شد. پیش بینی می شود به دنبال خروج واحدهای کراکر از مرحله تعمیر و بهبود تقاضای نفت در فصل زمستان، نرخ کرایه حمل تانکر LR در ماههای آینده افزایش را به نمایش بگذارد.

سپتامبر 2018، ماهی ناامید کننده برای مالکان تانکر

این گزارش در پایان نوشت: افت فصلی تقاضا سبب شیب نزولی نرخ کرایه حمل تانکرهای MR درماه سپتامبر سال جاری میلادی شد، نرخ کرایه حمل این شناور درتمام مسیرهای اصلی به جزء مسیرهای محدود به آمریکا روند نزولی را در ماه مذکور در پیش گرفت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها
آخرین اخبار