mana.ir

کد خبر: ۸۲۰۶۴ |
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۴ - ۱۸ مهر ۱۳۹۷

افزایش نرخ اوراق تعادل بازار کشتیرانی را برهم می زند

طغیان فروش شناور‌ها با هدف اوراق برای ایجاد تعادل دوباره در موازنه عرضه و تقاضا در بازار‌های کشتیرانی امری انتقادی است. 

به گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از کلارکسون Platou، روانه شدن تعداد بیشماری شناور به سمت یارد‌های اوراق شاید خبر خوبی باشد چراکه یارد‌ها پیشنهاد‌های قیمتی خوب و روبه بالایی را در دستور کار قرار دادند و این امر موجب تشویق مالکان برای فروش شناور‌های قدیمی ناوگان شده است، اما ایجاد تعادل دوباره در بازار‌های کشتیرانی را با سختی همراه می‌سازد.
بر اساس این گزارش، کارگزاری کلارکسون Platou گفت: بار دیگر به سطوح مشابهی که در آغاز سال جاری میلادی با آن روبه رو بودیم خواهیم رسید. در آن زمان علی رغم افت فعالیت‌ها به موجب ماه‌های تابستان، بازار توانست همزمان با افزایش و بهبود قیمت اوراق و رسیدن آن به ۴۰ تا ۵۰ دلار در ازای هر DLT بار دیگر اعتماد به نفس و رشد مثبت را تجربه کند. 

قیمت اوراق خشک و‌ تر
افزایش نرخ اوراق تعادل بازار کشتیرانی را برهم میزند
 
کلارکسون ادامه داد: درحالی که بازبینی وضعیت نشان از شلوغی بازار دارد، هنوز جریان تناژ موجود اشباع نشده است و طبیعتا تعداد فروش برای دستیابی به این مهم افزایش می‌یابد. اما نرخ‌های افزایشی می‌تواند سناریو را تغییر دهد چراکه مالکان می‌توانند تناژ خود را به دست خریداران دست به نقد بسپارند. به طور کلی، به نظر می‌رسد با وجود دریافت تناژ بالا در هفته‌های اخیر بازار بنگلادش در اغما فرو رفته و در مقابل رقبای آن یعنی هند و پاکستان سخت مشغول معامله و فعالیت و رونق بخشی به بازار هستند. عدم دسترسی به تناژ شناور‌های فله بر خشک و کانتینری که انتظار می‌رود تا پایان سال جاری میلادی ادامه داشته باشد، سیلی عظیم از شناور‌های دیگر را روانه یارد‌های اوراق کشور‌های مذکور خواهد کرد. افزون بر آن، به نظر می‌رسد بازار کانتینری تا حدی آرام گرفته و به احتمال زیاد کاندید‌های خود را در ماه‌های آتی روانه یارد‌ها می‌سازد. 
در ادامه این گزارش، کارگزاری دیگری موسوم به Allied در بیانیه‌ای مستقل نوشت: هفته آرام دیگر برای بازار اوراق و بازیافت شناور‌ها در پیش داریم چراکه تعداد معاملات در تمامی بخش‌های کشتیرانی با افت همراه بوده است. در بخش شناور‌های فله خشک تنها یک فروند شناور ۳۳ سال هندی ماکس به ارزش ۳۶۰ دلار در هر LDT به فروش رسید. در بخش تانکر نیز، میزان فعالیت اوراق متمرکز در شناور‌های حمل تولیدات نفتی بود و سه شناور به فروش رسید که در میان آن‌ها یک شناور ۲۲ ساله قرار داشت. افزون بر آن، یک فروند شناور FSO ساخت سال ۱۹۷۹ میلادی به یارد اوراق هند فرستاده شد. شناور‌هایی که در هفته‌های اخیر در بازار بنگلادشی پهلو گرفتند به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافت چراکه اشتهای اوراق کنندگان این منطقه بهبود چشمگیری را تجربه کرد. در پاکستان، اما میزان تقاضا پس از آنکه مجوز‌هایی به برخی یارد‌ها داده شد و حمایت مالی دولت در آن‌ها نقش داشت، به تدریجی حیاتی دوباره را از سر گرفته است. بازار هند نیز در حال حاضر با نوسان همراه است، اما افزایش قیمت‌ها در شبه قاره هند، نور امیدی برای بهبود و افزایش میزان تقاضا و جذب مالکان به حساب می‌آید. 

اوراق شناور‌های فله خشک و تانکر بر حسب سایز سال ۲۰۱۸ میلادی
افزایش نرخ اوراق تعادل بازار کشتیرانی را برهم میزند
 
 بزرگترین خریدار نقد جهان با نام تجاری GMS در این باره می‌گوید: تعمق و تصمیم اصولی بسیاری از خریداران دست به نقد موجب شد تا در هفته گذشته شاخص‌ها به قیمتی باورنکردنی برسند و مانع مطلوب ۵۰۰ دلار در ازای هر LDT را نقض کند. اما، این رونق عمری طولانی نخواهد داشت و بزودی وبه تدریجی روندی نزولی را در پی می‌گیرد، زیرا پیشنهاد‌های منطقه‌ای و محلی قادر به رسیدن به رقم حاضر نیست و نیز قیمت ورقه‌های فولاد در هند و بنگلادش رو به کاهش است. در واقع، خریداران محلی نسبت به خریداران نقد وارد جبهه‌ای جدید شده اند و در برابر آن‌ها برخلاف بهبود تقاضا در تمامی بخش‌ها به دنبال عرضه تناژ محدود، مقاومت خواهند کرد. 
 
افزایش نرخ اوراق تعادل بازار کشتیرانی را برهم میزند
در نهایت پاکستان تصمیم دارد جهش تدریجی خود را آغاز کند و بنظر می‌رسد که خریداران دست به نقد وارد یک قمار دوسویه به ویژه در بخش شناور‌های VLCC شده اند تا فضا را برای ورود تانکر‌ها فراهم کنند. نگرانی‌هایی نیز در خصوص اعلام "بودجه کوچک" در پاکستان وجود دارد که به موجب آن عوارض تولیدات فولادی افزایش یافته است. اما به نظر می‌رسد، تاثیر کلی بر بخش بازیافت و ارواق شناور حاشیه‌ای است و نگرانی‌ها به دنبال اقدام خریدارن Gadani پایان می‌پذیرد. در همین حال، برخلاف ارزش تاریخی و پایین آمدن ارزش روپیه، هفته گذشته این واحد پول به ثبات رسید. این درحالی است که نوسان قیمت در تولیدات فولادی در بازار به چشم می‌خورد. در این میان، ترکیه و چین در وضعیتی که دارند به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها
آخرین اخبار