۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹
جزیره‌‌ای در میان استرالیا و اندونزی به نام جزیره کریسمس وجود دارد که در فاصله ماه‌های اکتبر و نوامبر به یک منطقه گردشگری تبدیل می شود.
کد خبر: ۸۲۰۴۲

به گزارش خبرنگار مانا، جزیرهٔ کریسمس (Christmas Island) جزیره‌ای واقع در جنوب شرق آسیا، در ۳۲۰ کیلومتری جنوب جزیرهٔ جاوه در اقیانوس هند است.

جزیرهٔ کریسمس نه به خاطر موقعیت جغرافیایی بلکه به علت وابستگی سیاسی در بخش قارهٔ اقیانوسیه قرار گرفته‌ است، این جزیره از نظر موقعیت جغرافیایی و مکانی در قارهٔ آسیا قرار دارد. جزیرهٔ کریسمس به واسطهٔ وسعت و اهمیت بیشتر نسبت به سایر مستعمرات استرالیا همین‌طور پرچم جدا از استرالیا دارد.

جزیره کریسمس در سال ۱۶۴۳ میلادی توسط یک کاپیتان انگلیسی به نام، ویلیام مینورز (William Mynors) کشف شد، وجه تسمیه این جزیره به این خاطر است که کاپیتان مینورز این جزیره را دقیقاً در روز ۲۵ دسامبر برابر با روز کریسمس کشف کرد.

خاص بودن جزیره کریسمس تنها به خاطر نام آن نیست، هر ساله میلیون‌ها خرچنگ قرمز به جزیره کریسمس می‌آیند و خاک این جزیره را می‌پوشانند.

راه پيمايي ميليونها خرچنگ+فیلم//

مهاجرت سالیانه‌ی خرچنگ‌های قرمز در جزیره کریسمس یکی از عجایب دیدنی جهان در قلمرو جانواران به شمار می آید خرچنگ هایی که در صف هایی طولانی خیابان های شهر را پشت سر می گذارند. پدیده‌ی مهاجرت گروهی، از عجایب دیدنی قلمرو جانوران به شمار می‌رود. اما زمانی که این مهاجرت حالت ملموس‌تری یافته و درست کنار جوامع انسانی رخ دهد، جالب و تماشایی‌تر خواهد بود، به ویژه اگر از نزدیک شاهد حرکت هزاران خرچنگ قرمز باشید که در صف‌های طویل، خیابان‌های شهر را پشت سر می‌گذارند.
راه پيمايي ميليونها خرچنگ+فیلم//
 
اکثر خرچنگ‌های بالغ جزیره‌ی کریسمس، مهاجرت سالانه‌ی خود را به سمت دریا و به منظور زاد و ولد، درست بعد از شروع فصل باران و ریزش باران‌های موسمی شروع می‌کنند، البته نمی‌توان این مسئله را قطعاً مرتبط با شروع ریزش باران ارزیابی کرد.
راه پيمايي ميليونها خرچنگ+فیلم//
تمام این ماجرا جالب نیست، در طی مهاجرت، خرچنگ‌ها شروع به تولیدمثل می‌کنند و تخم‌های خود را در محیط‌های مناسب می‌گذارند. جمعیت جزیره کریسمس بیش از ۲۰۰۰ نفر است و افراد در این روزها باید خود را از چنگال خرچنگ‌ها حفظ کنند.
به نظر می‌رسد چرخه‌ی زاد و ولد خرچنگ‌ها با تغییرات ماه در ارتباط باشد. تخم ریزی در دریا که یکی از اصلی‌ترین دلایل این مهاجرت است، اغلب پیش از طلوع خورشید، در زمان جزر و مد بهاره و طی تغییرات هفت روز آخر ماه انجام می‌شود. البته زمان تخم‌ریزی تنها بخش قابل پیش‌بینی این روند است، بقیه مسائل مربوط به مهاجرت سالیانه، بیشتر با تغییرات آب و هوایی در ارتباطند.
راه پيمايي ميليونها خرچنگ+فیلم//
محیط‌زیست تلاش‌هایی برای سهولت مهاجرت وزندگی عادی مردم در این روزها کرده است. تونل‌هایی مخصوص عبور خرچنگ در مسیرهای حرکت خرچنگ‌ها قرار داده شده است تا مسیر مشخصی برای رفت و آمد داشته باشند. در دوره‌های اوج مهاجرت محدودیت‌های ترافیکی در مسیرهای مشخصی تعیین می‌شود تا مهاجرت سریع‌تر و بدون کمترین آسیبی انجام شود.
راه پيمايي ميليونها خرچنگ+فیلم//
 
راه پيمايي ميليونها خرچنگ+فیلم//
معمولاً خرچنگ‌ها زمانی که فرصت کافی در اختیار داشته و در عین حال به بلوغ رسیده باشند، این سفر را شروع می‌کنند. در طول این سفر وقوع یک سری اتفاقات ضروری است و خرچنگ‌ها به دقت از این روند تبعیت می‌کنند. به طوری که اگر رویدادی تکمیل نشده باشد، مرحله‌ی بعدی آغاز نخواهد شد. اگر تمامی این مراحل تا قبل از زمان تخم ریزی بعدی به پایان نرسیده باشند، زمان مهاجرت به تعویق افتاده و تا رسیدن فرصت مناسب صورت نخواهد گرفت.
راه پيمايي ميليونها خرچنگ+فیلم//

 

تعداد بازدید : 59
ارسال نظرات