۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳
کلارکسونز:

بازار کشتیرانی در روزهای پایانی سپتامبر 2018 چگونه گذشت؟!

بازار کشتیرانی در روزهای پایانی سپتامبر 2018 چگونه گذشت؟!
گروه تحقیقی کلارکسونز لندن بازار تانکرها، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید در روزهای پایانی ماه سپتامبر سال جاری میلادی را به دایره توصیف کشاند.
کد خبر: ۸۲۰۳۱

به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز لندن با گریزی به بازار تانکر، فله بر، سفارش ساخت و اوراق طی روزهای پایانی ماه سپتامبر سال جاری میلادی نوشت: طی هفته گذشته بازار نفتکش غول پیکر به طور چشم گیری روند پایداری را طی کرد، نرخ کرایه حمل در اکثر مسیرها از خاورمیانه و آفریقای غربی بر روی حدود 60 WS یا بالاتر قرار گرفت. صف بسیار کوتاه نقتکش های غول پیکر در خلیج آمریکا و قاره انگلستان منجر به افزایش شدید نرخ کرایه حمل در مسیرهایی از این منطقه شد، به طوریکه در برخی موارد روند افزایشی یک میلیون دلار هفتگی به نمایش گذاشته شد.

سوئزماکس

به دلیل تعداد پایین یدک کش، تاخیر تردد در تنگه های ترکیه ای به بیش از پنج روز افزایش یافته است، نرخ کرایه حمل تانکرهای سوئزماکس در مسیر دریای سیاه- مدیترانه بر روی 100 WS قرارگرفت. با توجه به اینکه به نظر می رسد صف سوئزماکس های آماده به بارگیری کوتاه شود، تمایل قوی بر بازار باقی می ماند و نرخ کرایه حمل می تواند حدود 100 WS و بالاتر فیکس شود.

افراماکس

در هفته گذشته بازار تانکرهای افراماکس روزهای شلوغی را در دریای مدیترانه/ سیاه پشت سرگذاشت، نرخ کرایه حمل در مسیر دریای سیاه- مدیترانه بر روی 107.5 WS فیکس شد، علاوه براین نرخ کرایه حمل از سراسر مدیترانه به 110 WS افزایش یافت. حوزه بالتیک و قاره انگلستان نیز شاهد سطح قوی نرخ کرایه بودند.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 تانکر حمل مشتقات نفتی تمیز:

غرب سوئز: بازار تانکرهای هندی سایز هفته آرامی را به نمایش گذاشت. به دنبال تقاضای خیلی کم، نرخ کرایه حمل در مسیرحوزه بالتیک- قاره انگلستان با ایستادن بر روی 130 WS روند پایدار هفتگی را به نمایش گذاشت. افزون براین، بازار تانکرهای MR به طور کلی قوی باقی ماند و نرخ کرایه حمل در مسیر قاره انگلستان- آمریکا با رسیدن به 110 WS شیب صعودی را درمقایسه با هفته گذشته آن نشان داد.

 شرق سوئز: طی هفته گذشته بازار تانکرهای MR کمی شلوغ تر گزارش شد، اما این افزایش فعالیت به حدی کافی نبود که بتواند فتیله نرخ کرایه حمل را بالا بکشد. هم چنین در بازار تانکرهای LR، نرخ کرایه حمل تانکرهای LR1 با افزایش حدود پنج WS به طور کلی در سطح بالا باقی ماند، در حالیکه بازار تانکرهای LR2 هفته مثبت تری را پشت سرگذاشت، اما به هرحال به نظر می رسد مالکان فرصت افزایش بیشتر نرخ کرایه حمل را از دست داده اند.

 تانکر حمل مشتقات نفتی کثیف

به دنبال فعالیت بسیار کم، بازار تانکرهای پاناماکس حمل مشتقات نفتی کثیف هفته کساد و بی رخوتی را سپری کرد. در بازار تانکرهای هندی سایز صف کوتاه شناورهای آماده به بارگیری منجر به افزایش نرخ کرایه حمل شد. در مدیترانه نرخ کرایه حمل در میان بازار فعال دریای سیاه افزایش پیدا کرد، جاییکه عرضه محدود شناور دست مالکان را برای نرخ گذاری خیلی باز گذاشت. نرخ کرایه حمل برای یک فروند تانکر هندی سایز در مسیر دریای سیاه-مدیترانه به 200 WS رسید.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 فله برها

کیپ سایز

پس از اینکه بازار فله بر کیپ سایز در اکثر روزهای ماه آگوست و هم چنین ماه جاری روند نزولی را طی کرده بود، اما طی هفته گذشته بازار این شناور جهش کمی را به نمایش گذاشت. نرخ کرایه حمل درمسیر Tubarao-Qingdao با ایستادن بر روی 20 هزار و 500 دلار برای هر تن روند افزایشی را نشان داد. در حالیکه میانگین درآمد کیپ سایز با رسیدن به 13 هزار و 503 دلار در روز شیب صعودی 14 درصد هفتگی را به همراه داشت.

 پاناماکس

درمنطقه پاسیفیک، فعالیت بازار پاناماکس به طورکلی روند نسبتا نزولی را طی کرد. افزایش قوی نرخ کرایه حمل در برخی از مسیرها مشاهده شد، درحالیکه در مسیرهای دیگر روند پایدارهفتگی به نمایش گذاشته شد. از سوی دیگر درحوزه آتلانتیک، به دنبال تمایل مثبت حاکم بر بازار نرخ کرایه حمل فله بر پاناماکس به طورکلی افزایش ناچیزی را به همراه داشت. اگر چه صف طولانی شناورهای آماده به بارگیری در اروپا منجر به کمی نگرانی پیرامون نرخ کرایه دراین منطقه شده است.

هندی

طی هفته گذشته نرخ کرایه حمل فله بر سوپراماکس در منطقه آتلانتیک به طورکلی شیب صعودی به خود گرفت و بردرآمد حاصله بازار در هفته های اخیر افزوده شد. از سوی دیگر درحوزه پاسیفیک نرخ کرایه حمل افت را تجربه کرد، این اتفاق به ویژه در خاور دور جائیکه در آستانه تعطیلات چینی فعالیت بازار سرکوب شده است، هویداتر بود.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

بازار کانتینری

در حالیکه درنیمه نخست ماه جاری شیب بازار چارتری کانتینری رو به پایین بود، اما در پایان ماه روزهای شلوغی را سپری کرد. با این وجود نرخ کرایه حمل روند نزولی تری را نسبت به ماه پیشین در اکثر سایز شناورها به ثبت رساند.

لازم به ذکراست، کاهش خطوط سرویس دهی در ماههای اخیر و تشکیل صف بسیار طولانی شناورهای آماده به بارگیری در مسیر تجاری شرق دور-اروپا سبب افت نرخ کرایه حمل بازار چارتری در بخش شناورهای بزرگتر در ماه جاری شد.

بر طبق شاخص نرخ کرایه حمل کانتینری شانگهای SCFI، نرخ کرایه حمل کانتینری در مسیرآسیا- اروپای شمالی با ایستادن بر روی 735 دلار برای هر TEU شیب نزولی چهار درصد را طی کرد. افزون براین، نرخ کرایه حمل در مسیر آسیا- ساحل غربی آمریکا به دو هزار و 332 FEU در پایان هفته رسید که روند کاملا پایداری را نسبت به هفته قبل از آن نشان می دهد.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

سفارش ساخت

قرارداد سفارش ساخت 20 فروند کشتی کانتینری بین کشتیرانی مرچنت هیوندایی کره جنوبی و سه یارد بزرگ داخلی بزرگ به امضا رسید، این قرارداد شامل سفارش ساخت هشت فروند با ظرفیت 15 هزار و 300 TEU به کشتی سازی صنایع سنگین هیوندایی، هفت فروند با ظرفیت 23 هزار TEU به کشتی سازی دوو و پنج فروند با ظرفیت 23 هزار TEU به کشتی سازی صنایع سنگین سامسونگ است. برطبق برنامه ریزی انجام شده، اسکرابرها بر روی این شناورها نصب و درسال 2020-21 تحویل داده خواهند شد.

در بخش تانکرشرکت (Knutsen NYK Offshore Tankers AS (KNOT- یک شرکت مشترک نروژ، ژاپن- سفارش ساخت یک جفت تانکر سوئزماکس shuttle با ظرفیت 153 هزار DWT را به کشتی سازی صنایع سنگین هیوندایی کره جنوبی داد. زمان تحویل شناور سال 2020 اعلام شده است.

علاوه براین کشتی سازی Daehan کره جنوبی سفارش ساخت دو فروند سوئزماکس با ظرفیت 158 هزار DWT مجهز به اسکرابر به همراه دو فروند انتخابی را از Faerder Tankers مالک نروژی دریافت کرد. این کشتی سازی شناورها درسال 2020 تحویل می دهد.

 شرکت کشتیرانی Marnavi هند سفارش ساخت یک فروند تانکر با ظرفیت 14 هزار و 620 DWT را به کشتی سازیWuchang چین داد، زمان تحویل شناور سال 2020 اعلام شده است. افزون براین شرکت کشتیرانی Shandong دولتی چین سفارش ساخت پنج فروند فله برکیپ سایز با ظرفیت 180 هزارDWT به همراه پنج فروند انتخابی را به کشتی سازی Shanghai Waigaoqiao داد، شناورها در سال 2020-21 تحویل داده خواهند شد.

از سوی دیگر کشتی سازی Yangzhou Binjiang چین سفارش ساخت دو فروند فله بر به ظرفیت 64 هزار DWT به همراه یک فروند انتخابی را از شرکت Taizhou Yongan هموطن دریافت کرد و در نهایت، کشتی سازی Astillero Barreras اسپانیا دریافت سفارش ساخت دو فروند کشتی مسافربری را ازشرکت Havila Kystruten نروژ تایید کرد، سال 2020 به عنوان زمان تحویل این شناورها که مجهز به سوخت ال ان جی و قدرت باتری هستند، اعلام شده است.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 اوراق

سطح فعالیت بازار اوراق درحال رسیدن به سطح مشابه ثبت شده ابتدای سال جاری میلادی است. افزون براین قیمت درهفته های اخیر روند بهبود را نشان داد. به نظر می رسد اعتماد بیشتر و تمایل مثبت تر درحال بازگشت به بازار اوراق است.

بازار کشتیرانی در روزهای پایانی سپتامبر 2018 چگونه گذشت؟!

بازار فله بر

واردات ذغال سنگ حرارتی ژاپن به 12 میلیون و 400 هزارتن درماه آگوست سال جاری میلادی رسید که حکایت از روند افزایشی هشت درصد درمقابل با ماه آگوست سال 2017 دارد، افزون براین از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون واردات ذغال سنگ حرارتی  با رسیدن به 86 میلیون تن روند کاهشی دو درصد سال به سال را نشان می دهد.

ناگفته نماند درماههای ژوئن و جولای سال جای میلادی واردات ذغال سنگ حرارتی روند کاهشی سال به سال را نشان داد. اما اخیرا تقاضای قوی افزایش دوباره واردات را به ارمغان آورده و از طرف دیگر روند نزولی قیمت، این محصول را برای خریداران چینی جذاب تر ساخته است.

همچنین تعدادی از کارخانجات فولاد چینی درحال رقابت برای انعقاد قراردادهای بلند مدت با شرکت Vale - برزیل بزرگترین تولیدکننده سنگ آهن دنیا - برای تامین سنگ آهن با کیفیت بالا هستند. به منظور کاهش آلودگی هوا کارخانجات مذکور به طور فزاینده ای در حال استفاده از سنگ آهن وارداتی با کیفیت بالا به جای مواد خام با درجه پایین هستند. 

Vale برای پاسخگوی به تقاضای چین ظرفیت تولید معدن S11D خود را افزایش داده است.

بازار کشتیرانی در روزهای پایانی سپتامبر 2018 چگونه گذشت؟!

ارسال نظرات
آخرین اخبار