۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰

قیمت شناورهای فله خشک در سراشیبی قرار می گیرد

قیمت شناورهای فله خشک در سراشیبی قرار می گیرد
مالکانی که تصمیم دارند در بازار خرید و فروش و شناور‌های فله خشک سرمایه گذاری کنند، امیدوارند تا طی هفته‌های آتی قیمت دارای هایشان بار دیگر تعدیل و اصلاح را تجربه کند. 
کد خبر: ۸۲۰۲۸
به گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از شرکت کارگزاری Intermodal، برخلاف آنکه بازار خرید و فروش شناور‌های فله خشک تابستان موفقیت آمیز و قابل قبولی را پشت سر گذاشت، طی سه هفته گذشته میزان فعالیت را کاسته و تمرکز را با ۱۰۰ مورد قرارداد از آغاز جولای تا نخستین روز‌های سپتامبر سال جاری میلادی بر تناژ دست دوم گذاشته- از شناور‌های کوچک هندی سایز ساخت دهه ۹۰ گرفته تا کامسارماکس و کیپ سایز- است تا بار دیگر تعادل را در قیمت‌ها شاهد باشد.
بر اساس این گزارش، یکی از تحلیلگران خرید و فروش در Intermodal گفت: مهمترین مشاهده بازار آن است که خریداران سطوحی نزدیک به آنچه در ذهن فروشندگان است، پیشنهاد می‌دهند و می‌بینیم که در این میان مالکان قیمتی پایین‌تر از رقم پیشنهادی آنان را برای انعقاد قرارداد اعلام می کنند. اگر این روند طی هفته‌های آتی نیز تکرار شود، شاهد تاثیر منفی آن بر قیمت دارایی مالکان خواهیم بود.
 
شاخص ارزش‌های بازار با تمرکز بر شناور‌های فله
قیمت شناورهای فله خشک در سراشیبی قرار می گیرد
وی افزود: دیگر عامل مهم شکل گیری بازار خرید و فروش و ارزش دارایی‌ها در بخش شناور‌های حمل فله خشک است به گونه‌ای که طبق انتظار و پیش بینی‌ها مدرن‌ترین تناژ در این بخش به ژاپن تعلق می‌گیرد. افزون بر آن، تعداد داوطلبانی که تمایل به فروش شناور‌های ساخت سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۲ میلادی در بازار دارند روبه فزونی نهاده است. این امر موجب می‌شود تا خریداران طعم بازار را بچشند و بدان معناست که قیمت پایین تری را نسبت به قیمت پیشنهادی خریدار در ذهن دارند. در این میان خریدارانی هستند که این نوع قرارداد‌ها را تضمین نمی کنند که در اینصورت فروشنده به سراغ داوطلب دیگری خواهد رفت.
در بخش دیگری از این گزارش، تحلیلگر کارگزاری گفت: نمونه واضح این روند را می توان در بازار شناور‌های سوپراماکس دید. در حال حاضر دست کم ۱۰ فروند از این نوع شناور با مالکیت خصوصی یا دولتی در بازار وجود دارند که بازه زمانی فعالیت آن‌ها تنها از ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ میلادی بوده است.
نمونه‌ای دیگر که به خوبی فراوانی عرضه در بخش شناور‌های فله را نشان می‌دهد شناور‌های پاناماکس و کامسارماکس ژاپن است که زمان ساخت آن‌ها به ۲۰۰۴-۲۰۰۸ میلادی بازمی گردد و در حال حاضر ۱۵ فروند از این نوع برای فروش موجود است و حداکثر چهار خریدار برای این تناژ تمایل نشان داده اند.
تحلیلگر Intermodal ادامه داد: با این حال و فارغ از روند‌های اشاره شده، اشتهای بازار در ماه‌های اخیر به ویژه از جانب خریداران چینی و خاورمیانه برای شناور‌هایی که در اواخر دهه ۹۰ ساخته شده اند، روبه فزونی بود. شناور‌های هندی سایز مرکز توجه متقاضیان قرار گرفت و در مقایسه با شناور‌های جدیدتر توجه بیشتری را به سوی خود جلب کرد. آخرین شناوری که با این ویژگی به فروش رسید به ارزش ۵.۵ میلیون دلار معامله شد.
این گزارش در پایان نوشت: تا زمانی که شناور‌های ساخت دهه ۹۰ مرکز توجه باشند، مازاد ظرفیت شناور‌های در بازار با هدف فروش حاکم خواهد بود به گونه‌ای که در حال حاضر بیش از ۲۰ فروند شناور هندی سایز و هندی ماکس ساخت ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۹ در صف فروش قرار گرفته اند و منتظر خریدار هستند. این روند در صورت بهبود و قدرت گرفتن بازار حمل و نقل طی سه ماه پایانی سال جاری میلادی تغییر خواهد کرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار