۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸

باید به سمت توسعه شبکه ریلی حرکت کنیم

تولید کنندگان باید با کمترین هزینه و بالاترین سرعت کالای خود را به دست مصرف کننده برسانند اما تولید کنندگان کشور با مشکل حمل و نقل مواجه هستند.
کد خبر: ۸۲۰۲۶

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار مانا گفت: در دنیا حمل و نقل ریلی به دلیل قیمت پایین تر، مصرف انرژی و آلایندگی کمتر مهمترین روش حمل و نقل است. اما از آنجائیکه شبکه ریلی در کشور ما کامل نیست تنها 11 درصد از کالاها در کشور از طریق شبکه ریلی جابه جا می شود.

محمد رضا رضایی کوچی افزود: همچنین ایران دارای بیش از پنج هزار کیلومتر خط ساحلی و بنادر کوچک و بزرگ  است اما هنوز این بنادر در توسعه کشور موثر عمل نکرده اند.

وی با بیان اینکه بیشترین کالاها در کشور از طریق جاده حمل می شود که منجر به تصادف، مصرف انرژی بیشتر و افزایش قیمت تمام شده کالا و آلایندگی بیشتر می شود افزود: جاده های کشور ظرفیت جابه جایی حجم بالای کالاها را ندارد. بنابراین باید به سمت توسعه شبکه ریلی حرکت کنیم.

وی افزود: در بودجه سال 97 برای فاینانس پروژه های ریلی طبق قانون دولت باید از محل منابع خود بودجه اختصاص می داد اما برای حمایت مصوب شد که 15 درصد از محل  صندوق توسعه ملی برداشت نماید.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه در استفاده از بخش خصوصی برای توسعه شبکه ریلی ضعیف عمل شده است و جاذبه های لازم برای بخش خصوصی فراهم نشده است.

وی خاطرنشان کرد: تولید کنندگان باید با کمترین هزینه و بالاترین سرعت کالای خود را به دست مصرف کننده برسانند اما تولید کنندگان ما با مشکل حمل و نقل مواجه هستند. 

رضایی خاطر نشان کرد: همه مشکلات بر دوش دولت است اما ارتباط دولت هم محدود است و اگر این روند ادامه یابد نمی توان امیدوار بود که شبکه ریلی برای جابه جایی بیشتر سهم کالاها توسعه یابد.

وی اظهار داشت: 50 درصد کالاهای کشورهای بزرگ دنیا از طریق ریل جا به جا می شود در حالیکه این رقم در ایران 11 درصد است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه بنادر کشور محل صادرات و واردات کالا بوده و مستقیم به شبکه ریلی متصل نیستند، گفت: در بخش حمل و نقل بسیار ضعیف عمل کرده ایم. شبکه ناوگان حمل و نقل جاده ای کشور فرسوده است و در بحث تامین قطعات، لاستیک، توزیع کالا با مشکلات اساسی مواجه هستیم. بنابراین باید ساماندهی اساسی در بخش حمل و نقل صورت گیرد.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی گفت: ایران می توانست کریدور اصلی انتقال کالاها باشد اما متاسفانه نتوانستیم کریدورهای بین المللی را در کشور خود ایجاد کنیم و از این ظرفیت برای ارزآوری کشور بهره ببریم.

وی تاکید کرد: ما باید به این موضوع توجه کنیم که در سال جاری تنها پنج هزار میلیارد تومان بودجه در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است که این مبلغ نیز تنها برای نگهداری وضع موجود کفایت می کند.

بنابراین متناسب با اعتباراتی  که در بخش حمل و نقل در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار داده شده است این وزارتخانه به خوبی فعالیت کرده است.

وی در پایان گفت: باید از حضور بخش خصوصی در شبکه حمل  و نقل کشور بیش از گذشته استفاده کرد و تسهیلات لازم برای نوسازی ناوگان حمل و نقل در نظر گرفته شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار