۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۱
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس:

سومین ردیف شیرین سازی فاز 13 پارس جنوبی وارد مدار تولید می شود

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: ردیف سوم شیرین سازی پالایشگاه فاز 13 پارس جنوبی تا ابتدای هفته آینده وارد مدار تولید و بهره برداری می‌شود.
کد خبر: ۸۲۰۱۴

به گزارش خبرنگار مانا از بوشهر، محمد مشکین‌فام در بررسی روند اجرای فازهای  پارس جنوبی با اشاره به افزایش سه میلیارد فوت مکعبی ظرفیت برداشت گاز ترش از میدان مشترک پارس جنوبی تا پایان امسال اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، مقرر است با تکمیل نیمی از زنجیره تولید هر یک از طرح های در حال توسعه پارس جنوبی که شامل حفاری چاههای دریایی، ساخت و راه اندازی دو سکوی اصلی و اقماری و احداث خطوط لوله دریایی انتقال گاز به پالایشگاه های خشکی می شود، به ظرفیت برداشت یک میلیارد فوت مکعب از هر یک از فازهای 13، 14 و 22-24 برسیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به آمادگی پالایشگاه فازهای 13 و 22-24 برای دریافت گاز ترش از دریا افزود: عملیات احداث خطوط لوله انتقال گاز ترش از بخش فراساحل به این دو پالایشگاه مراحل تکمیلی خود را می‌گذرانند.

مشکین فام به بارگیری همزمان دو عرشه دریایی فاز 13 از یارد صدرا نیز اشاره کرد و گفت: پس از اتمام عملیات مهاربندی و تکمیل جزئیات باقیمانده در بخش حفاری، عملیات انتقال و نصب دو سکوی 13B و 13D طرح توسعه فاز 13 نیز به زودی انجام می‌شود.

وی همچنین درخصوص روند ساخت سکوهای فازهای 22-24 پارس جنوبی گفت: هم اکنون ساخت دومین عرشه دریایی این طرح با پیشرفت 97 درصدی در حال تکمیل است و همزمان با تکمیل عملیات حفاری به موقعیت مخزنی خود در خلیج فارس منتقل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت توسعه دهنده طرح‌های پارس جنوبی به راه اندازی سکوی 14A در اردیبهشت ماه سال جاری نیز اشاره کرد و با اعلام تحقق ظرفیت 500 میلیون فوت مکعبی گاز ترش از این سکو افزود: مراحل راه اندازی سکوی 14C نیز که در روزهای اخیر از یارد صنعتی صدرا بارگیری شد در حال تکمیل است و به زودی وارد مدار تولیدو به پالایشگاه فاز 12 تزریق می شود،

مشکین‌فام با بیان اینکه نخستین زنجیره تولید از طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی به زودی به بهره‌برداری می‌رسد تصریح کرد: تا پایان سال جاری 6 سکو از مجموع طرحهای در حال توسعه پارس جنوبی در مدار بهره برداری قرار می گیرد که ظرفیت برداشت روزانه گاز غنی از میدان مشترک با قطر را سه میلیارد فوت مکعب افزایش می دهد.

وی ظرفیت برداشت گاز ترش از میدان پارس جنوبی را 570 میلیون مترمکعب در روز عنوان کرد و اظهار داشت: در نیمه نخست امسال به طور میانگین روزانه 502 میلیون مترمکعب گاز ترش از مخزن مشترک پارس جنوبی برداشت شد که در 6 ماهه دوم سال به دلیل مواجهه با فصل سرما و اتمام تعمیرات اساسی سالانه به ظرفیت کامل تولید خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با تأکید بر پیگیری مسائل پیش روی توسعه طرح ها عنوان کرد: برای تأمین منابع مالی مکفی، مصوبات لازم اخذ شده و تجهیزات مورد نیاز به طور کامل در اختیار پیمانکاران قرار گرفته است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار