۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷

ظرفیت مازاد مانعی برای رشد بازار چارتری!

ظرفیت مازاد مانعی برای رشد بازار چارتری!
آلفالاینر در تحلیل هفتگی خود ضمن نگاهی گذارا به بخش های مختلف بازار کشتیرانی کانتینری، خبر از افزایش ظرفیت ناوگان بیکار در سال جاری میلادی داد.
کد خبر: ۸۲۰۱۰

به گزارش گروه بین الملل مانا آلفالاینردرتحلیل هفتگی خود نوشت: کشتیرانی مرسک دانمارک نام تجاری(برند) یکپارچه Sealand-A Maersk Company را برای خدمات سرویس دهی که ازسوی Seago line (تجارت های درون اروپایی)، MCC Transport (تجارت های درون شرق آسیا) و Sealand (درون آمریکایی) درحال حاضر فراهم می شود، انتخاب کرده است.

مرسک می گوید، به کمک بازآفرینی برند (Rebranding) وایجاد یک برند ساده ترمی توانیم پیچیدگی برای مشتریان را کاهش دهیم، چنانچه تعداد برندهای فعال در این کشتیرانی ازهفت به پنج کاهش می یابد. مرسک لاین به عنوان برند اصلی باقی می ماند، درحالیکه چهار برند دیگر شامل هامبورگ سودAlianca ، Safmarine و برند جدید Sealand هستند.

تحلیل هفتگی آلفالاینر39//

این گزارش ادامه داد: کشتیرانی مرسک درنظر دارد خود را به یک شرکت جهانی یکپارچه لجستیکی و حمل و نقل کانتینری تبدیل کند، خدمات زنجیره عرضه Damco با فعالیت های خط کشتیرانی مرسک لاین از یکم ماه ژانویه سال 2019 میلادی ادغام خواهد شد.

تحلیل هفتگی آلفالاینر39//

به دنبال لغو اخیر برخی سرویس دهی ها، ناوگان کشتیرانی کانتینری بیکار به 458 هزار TEU درتاریخ هفدهم ماه سپتامبر سال جاری میلادی افزایش یافت. برطبق جدیدترین برآورد آلفالاینردرتاریخ مذکور ناوگان بیکار 167 فروند کشتی را در اختیار داشت، در حالیکه درسوم ماه سپتامبر این  تعداد 143 فروند بوده است.

شایان ذکراست، بیشترین افزایش کشتی های بیکاربین کشتی هایی با ظرفیت یک هزار الی پنج هزار و 100 TEU بوده است، به طوریکه طی دوهفته گذشته 26 فروند در این رنج سایز به ناوگان بیکار ملحق شده اند.

تحلیل هفتگی آلفالاینر39//

 ظرفیت مازاد چشم انداز  بازار کانتینری را تیره می سازد

درهفته گذشته بازارچارتری کانتینری روزهای شلوغی را پشت سر گذاشت، به طوریکه تعداد زیادی معامله به روی کاغذ آمد اما با این وجود حجم تجاری حال حاضربرای جذب ظرفیت مازاد تناژ دردسترس کفایت نمی کند. به عبارت دیگر روند افزایشی مستمرعرضه تناژ، تمایل بازار را تضعیف می کند و برای جذب ظرفیت مازاد تناژ وهم چنین رشد نرخ کرایه حمل نیاز به تقاضای بسیار قوی تری احساس می شود. اتفاقی که به نظر نمیرسد به این زودی ها رخ دهد.

تحلیل هفتگی آلفالاینر39//

پس از چندین هفته کسادی و رکود، سرانجام فعالیت در بخش کشتی حمل کننده غول پیکرVLCS (هفت هزار و 500 الی یازده هزار TEU) طی هفته گذشته شیب صعودی به خود گرفت وعرضه تناژ به صفر در چند روز گذشته رسید. اما ازآن طرف معضل ظرفیت مازاد بر بخش کشتی حمل کننده بزرگ LCS (پنج هزار و 300 الی هفت هزار و 499 TEU) سایه افکند.

به دنبال عرضه فزاینده تناژ، نرخ چارتری به روند تدریجی نزولی خود در بخش کشتی پاناماکس کلاسیک ( چهار هزار الی پنج هزار و 299 TEU) ادامه داد. از سوی دیگر ظرفیت عرضه تناژ در بخش کشتی های کانتینری سه هزار الی سه هزار و 800 TEU محدود گزارش شد اما علیرغم چنین محیط مطلوبی، نرخ چارتری به طور کلی ناامید کننده گزارش شد.

فعالیت در بخش کشتی های کانتینری با ظرفیت دو هزار و 700 الی دو هزار و 900 TEU روند افزایشی به خود گرفت. درحالیکه عرضه تناژ در بخش دو هزار الی دو هزار و 699 TEU جهش شدید رو به بالایی داشت.

هم چنین صف کشتی های کانتینری آماده به بارگیری با ظرفیت یک هزار و 500 الی یک هزار و 900 TEU طولانی گزارش شد. عرضه تناژ در بخش کشتی های کانتینری با ظرفیت یک هزار و 250 الی یک هزار و 499 TEU شیب صعودی را پیمود، اما از طول صف کشتی ها در بخش یک هزار الی هزار و 249 TEU به طور قابل توجهی کاسته شد.

در ادامه این گزارش آمده است: کشتیرانی های یانگ مینگ تایوان، OOCLهنگ کنگ وRCL تایلند، در نظر دارند خط سرویس دهی چین-تایلند- ویتنام را درماه اکتبر سال جاری میلادی از طریق بستن خط سرویس دهی مشترک هفتگی در مسیر مذکور با نام های RNT و CT2, CHL مورد بازنگری قراردهند.

شرکت کشتیرانی Tianjin Marine چین خط سرویس دهی جدید هفتگی را که به طورمستقیم چین شمالی و کره جنوبی و جزیره Kyushu در ژاپن جنوبی را به هم متصل می کند، راه اندازی خواهد کرد.

کشتیرانی اورگرین تایوان کشتی کانتینری EVER GIVEN چهارمین کشتی از یازده فروند کشتی آلتراماکس با ظرفیت 20 هزار و 388 TEU را تحویل گرفت.

اداره بنادر گرجستان GPA از طرح ده ساله برای گسترش ظرفیت جابجایی کانتینری بندر ساوانا از پنج میلیون و 500هزار TEUدر روز به هشت میلیون TEU در روز رونمایی کرد.

 شرکت کشتیرانی ملی ویتنام Vinalines به دنبال گرفتن موافقت دولت برای ساخت یک ترمینال کانتینری جدید در بندر Hai phong  کشور خود است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار