۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵

آیا ظرفیت اوراق شناور اروپا کافی است؟

آیا ظرفیت اوراق شناور اروپا کافی است؟
شناور‌هایی که پرچم کشور‌های عضو اتحادیه اروپا را دارند به موجب قانون بازیافت شناور اتحادیه اروپا موسوم به SRR از آغاز ژانویه ۲۰۱۹ میلادی باید در یارد‌های مورد تایید اتحادیه اوراق شوند.
کد خبر: ۸۲۰۰۵
به گزارش گروه بین الملل مانا و به دنبال اجرایی شدن قانون مصوب اتحادیه اروپا از ژانویه ۲۰۱۹ میلادی مبنی بر اوراق شناور‌ها با پرچم کشور‌های عضو اتحادیه در یارد‌های مورد تایید، نگرانی‌ها و تردید‌ها در خصوص کافی بودن ظرفیت یارد‌ها افزایش یافته است.
بر اساس این گزارش، سازمان مردم نهاد پلت فرم اوراق شناور‌ها اعلام کرده است، بازیافت کنندگان اروپایی ظرفیت کافی برای پذیرش شناور‌های کشور‌های عضو اتحادیه را دارند به گونه‌ای که میانگینِ ماکزیمم ظرفیت در یارد‌های تایید شده تاکنون ۱.۱۵ میلیون LDT و بالاتر از سطح بهینه سازی در گذشته است. درصورتیکه ۲۰ یارد لیست شده ظرفیت کافی هم نداشته باشند، یارد‌های دیگر در اسکاندیناوی، ترکیه و آمریکا تا پایان سال جاری میلادی به لیست مورد تایید اتحادیه افزوده می‌شوند و بدین ترتیب ظرفیت موجود ارتقاء می‌یابد.
در همین راستا، انجمن شناورداران اروپا (ECSA) میزان تقاضای مالکان برای اوراق را ۱.۶ میلیون LDT در سال درنظر گرفته و صحت نظری ماکزیمم ظرفیت در پلت فرم مردم نهاد را زیر سوال برده است چرا که معتقد است یارد‌های اتحادیه اروپا هیچ گاه ظرفیت پذیرش بیش از ۶۵ هزار LDT در سال را نداشته اند.
در ادامه این گزارش سخنگوی ECSA در بیانیه‌ای گفت: انجمن شناورداران اروپا بر این باور است که کمیسیون اتحادیه اروپا باید فورا حمایت خود از صنعت کشتیرانی اروپا را تامین کند چرا که این صنعت در سطحی جهانی فعالیت می‌کند و دارای مراکز عالی با موقعیت مناسب جغرافیایی است.
جایگزین‌های خارجی
برخی مالکان یونانی اعلام کرده اند درصورتیکه اتحادیه اروپا لیست مورد نظر SRR را توسعه ندهد و بازیافت کنندگان غیراروپایی را به آن اضافه نکند، به ناچار پرچم خود را تغییر خواهند داد به گونه‌ای که طرفداران صنعت کشتیرانی اخیرا رضایت برخی یارد‌های اوراق مستقر در آسیای جنوبی را که در این تجارت فعالیت دارند، گرفته اند.
پلت فرم اوراق مردم نهاد ادعا می‌کند که یارد‌های آسیای جنوبی شرایط کاری ایمنی ندارند و نقش پررنگی در آلودگی محیط زیست دریا ایفا می‌کنند، اما همین یارد‌ها برای بهبود و تجهیز تاسیسات خود و دریافت مدارک معتبر از کنوانسیون استاندارد هنگ کنگ سرمایه گذاری‌های سنگینی را انجام داده اند. افزون بر آن، خط کشتیرانی مرسک مناسب بودن آن‌ها برای قرار گرفتن در لیست مورد قبول اتحادیه اروپا را تایید کرده اند.
یارد‌های اوراق در هند، پاکستان و بنگلادش سهم بزرگی در خرید و اوراق تناژ‌های بالا در جهان دارند. در حال حاضر، یارد‌های مذکور در ازای هر تن ارواق سبک (LDT) بین ۴۲۵ تا ۴۵۰ دلار دریافت می‌کنند. در مقابل، یارد‌های اوراق اروپا به دلیل عوامل متنوع موجود در بازار تنها ۱۲۵ دلار به ازای هر LDT را می‌توانند پیشنهاد دهند. این درحالی است که برآورد‌های اخیر صنعت کشتیرانی درصورتی که شناور حامل مواد خطرناک و سمی باشد خبر از پایین‌تر آمدن این نرخ هم دارد. بدین ترتیب تفاوت در فروش یک شناور ۲۰ هزار LDT به یارد‌های اوراق اروپا برای مالکان میلیون‌ها دلار بدون کسب درآمد قابل توجه هزینه به همراه دارد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار