۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰

دود تالاب هورالعظیم در چشمان نیمی از مردم خوزستان

دود خفه کننده ناشی از حریق در نیزارهای بخش عراقی تالاب هورالعظیم که از سه ماه پیش شروع شده و همچنان کانون های آتش در آن فعال هستند، نیمی از شهرهای خوزستان را فرا گرفته است.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۲۰۰۳

به گزارش خبرنگار مانا ، این حریق گسترده که از آن به عنوان ابر بحران زیست محیطی در دهه های اخیر در خوزستان یاد می شود هر روز ابعاد جدیدی به خود می گیرد و شهرهای دورتر ازکانون های آتش را تحت تاثیر زیانبار خود قرار می دهد.

گزارش دریافتی از شهرهای آبادان، خرمشهر، شوش، اروندکنار، ماهشهر، سربندر، حمیدیه، هویزه، سوسنگرد، ملاثانی، کلانشهر اهواز و بسیاری از روستاهای استان حاکی است که با تغییر جهت باد،  دود زیانبار حریق تالاب هورالعظیم بسیاری از شهروندان خوزستانی را با مشکلات تنفسی مواجه کرده است.

با وجود تلاش های جهادی برای مهار آتش در نیزارهای بخش عراقی تالاب هورالعظیم ، آتش همچنان جولان می دهد و هر روز بخشی از نیزارهای سبز این تالاب را می بلعد.

تلاش های صورت گرفته توسط بالگردها و هواپیماهای آتش نشان ایرانی که هر روز بر فراز کانون های آتش به پرواز در می آیند تاکنون نتوانسته شعله های ویران کننده این حریق را مهار کند.

آخرین برآوردها نشان می دهد تاکنون بیش از 30هزار هکتار از نیزارهای بخش عراقی تالاب هورالعظیم نابود شده و این رقم هر روزدر حال افزایش است.

 کیامرث حاجی زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان در گفتگو با خبرنگار مانا گفت: وزش باد ، خشک بودن تالاب و کم آبی سبب شده نتوانیم بر حریق گسترده فائق آییم.

وی افزود: با این وجود هنوز از دست از تلاش ها بر نداشته ایم و به مسئولیت های انسانی خود برای غلبه بر این بحران زیست محیطی پایبند هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان از عدم همکاری طرف عراقی در مهار حریق تالاب هورالعظیم انتقاد کرد.

حاجی زاده بارش های پاییزی و مرطوب شدن تالاب را در مهار این حریق گسترده موثر خواند.  

به  گفته وی در سه ماه اخیر صدها شهروند خوزستانی به علت آلودگی ناشی از حریق تالاب هورالعظیم در مراکز درمانی بستری شدند.

دکتر غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان و نماینده عالی دولت در استان به خبرنگار مانا گفت: در حال حاضر از طریق هوایی عملیات مهار حریق تالاب را ادامه می دهیم.

وی گفت: عملیات هوایی باعث شده از گسترش حریق در بخش های شمالی ومرکزی تالاب جلوگیری کنیم ولی هنوزموفق به مهار آتش نشده ایم.

شریعتی با بیان اینکه راه دسترسی زمینی برای ورود آتش نشانان به دلیل باتلاقی بودن تالاب وجود ندارد افزود: متاسفانه با وجود اینکه ما هیچگونه مسئولیتی در قبال مهار آتش در بخش عراقی تالاب نداشتیم ولی مسئولانه وارد این معرکه شدیم چون سلامتی ساکنان شهرهای غرب و جنوبی و مرکزی استان در معرض خطر قرارگرفته بود.

ماه گذشته دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری ، وزارت امور خارجه را مامور کرد رایزنی های سیاسی را با مقامات عراقی برای مشارکت فعال در عملیات اطفاء حریق در تالاب هورالعظیم انجام دهد.

دکتر عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در جریان بازدید هوایی از کانون های حریق در تالاب ، وضعیت این تالاب را فاجعه بار توصیف کرد.

وی با بیان اینکه امکان مهار حریق از طریق هوایی وجود ندارد موضوع عمدی بودن این حریق مطرح کرد.

گزارش های دریافتی حاکی از متاثر شدن برخی شهرهای شرقی و جنوبی عراق از جمله بندر بصره از آتش سوزی در تالاب هورالعظیم دارد.

تالاب هورالعظیم 300هزار هکتار مساحت دارد که دو سوم آن در عراق و یک سوم آن در محدوده خاک ایران است.

این تالاب که نقش بسیار مهمی در اشتغال زایی و رونق اقتصادی ساکنان اطراف دارد در چهار دهه اخیر شاهد دست اندازی رژیم بعثی عراق ، مین گذاری ، استفاده بعثی ها از سلاح شیمیایی علیه رزمندگان اسلام و اکتشافات نفتی از سوی دو کشور ایران و عراق بدون رعایت الزامات و مجوزهای زیست محیطی بوده است.

در سال های اخیر بدلیل خشک شدن بخش های مهمی از تالاب هورالعظیم ، این تالاب به یکی از کانون های مهم ریزگردها تبدیل شده است. 

ارسال نظرات
آخرین اخبار