۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۵

قیمت LNG در روندی صعودی افزایش می یابد

قیمت LNG در روندی صعودی افزایش می یابد
 قیمت حمل و نقل گاز طبیعی مایع موسوم به LNG در سپتامبر سال جاری میلادی افزایش یافت و انتظار می‌رود در روندی صعودی در مسیر حرکت کند.
کد خبر: ۸۱۹۹۳
به گزارش گروه بین الملل مانا، همزمان با افزایش تولید LNG از سوی تاسیسات جدید و افزایش قیمت حمل این گاز در سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی، روندی صعودی برای سال آینده در این بخش پیش بینی می‌شود. افزون بر آن، نگرانی‌های در خصوص پیشی گرفتن میزان تقاضا از عرضه وجود دارد.
بر اساس این گزارش و به نقل از تجار و کارگزاری ها، نرخ حمل و نقل LNG از حوزه آتلانتیک به آسیا در هفته جاری و در مقایسه با ۷۵ هزار دلار در پایان آگوست به ۹۰ تا ۹۵ هزار دلار در روز جهش یافت. این درحالی است که نرخ‌ها طی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ میلادی پیرامون ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار بود و ناگهان به دنبال طولانی‌تر شدن مسافت‌ها برای پوشش مناطق بیشتر و حمل LNG از ترمینال‌های جدید در آمریکا و روسیه، میزان تقاضا در چین افزایش یافت و به علت کمبود تعداد شناورها، نرخ حمل و نقل افزایش قابل توجهی را در کارنامه خود ثبت کرد.
بدین ترتیب، نرخ‌های حمل و نقل از بدترین وضعیت در بازار ۲۰۱۲ میلادی به بالاترین میزان خود رسیده اند و اکنون با فرارسیدن فصل سرما وارد رقابت جدیدی شده و آماده بهبود چرخه‌ای دیگری است.
شرکت‌های کشتیرانی علائم کمتری را در خصوص افت قیمت‌ها شاهد هستند به ویژه آنکه نرخ‌های بالا برای سال آتی پیش بینی شده است.
در همین راستا، مدیر اجرایی شرکت Hoegh LNG به سرمایه گذاران و تحلیلگران گفت که نرخ‌ها طی دو تا سه سال آتی افزایش قابل توجهی را تجربه خواهند کرد. تقاضای قدرتمند LNG عامل اصلی رشد نرخ حمل و نقل است. تاسیسات ژاپن و کره جنوبی ذخایر خود را برای برآوردن نیاز در زمستان افزایش داده اند و نرخ حمل و نقل را طی چهار سال گذشته به بالاترین میزان رسانده اند. نکته قابل توجه در این میان، افزایش تقاضا درست بعد از موج گرماست که ظرفیت ذخایر کاهش می‌یاد تا برای زمستان فضا فراهم شود.
بیشترین افزایش ظرفیت را شرکت روسی Yamal LNG و ترمینال‌های آمریکا داشته است. تحویل حجم بالای LNG از تاسیسات شمالی Yamal میزان تقاضا از سوی شناور‌ها را افزایش داده چرا که شناور‌های قطب بار LNG را به شناور‌های مستقر در اروپا می رسانند و از آنجا به بعد این شناور‌های باری و تانکر‌های نفتی است که باید به مقاصد مورد نظر سفر کند. میزان تحویل بار از ترمینال‌های آمریکا به آسیا که مسیر کانال پاناما را طی کردند بیشتر از میزان انتقال شده از سوی دومین تولیدکننده بزرگ LNG جهان یعنی استرالیا بود. افزون برآن، ۱۹ فروند شناور یک میلیون تن LNG را در سال از آمریکا به ژاپن حمل می‌کنند که در مقایسه با ۰.۷ شناور استرالیا بسیار بالاتر است. همین امر بسیاری از حمل کنندگان بار را بر آن داشته تا شناور‌ها را به صورت چندمین ماهه یا چندین ساله اجاره کنند تاپیش از افزایش دوباره قیمت‌ها و کمبود شناور‌ها با این مشکلات روبه رو نشوند. درصورتیکه قیمت کنونی ۸۵ هزار دلار باشد در زمستان می‌توان انتظار ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار دلار را نیز داشت.
کمبود شناور
به تعادل رساندن قیمت‌ها یک نگرانی بزرگ به حساب می‌آید چرا که شناور کافی در سال‌های آینده برای پوشش بازده آتی وجود نخواهد داشت. به عنوان مثال ترمینال‌های آمریکا قرار است تا ۲۰۲۳ میلادی ظرفیت خود را تا ۸۴ میلیون تن در سال افزایش دهد و دومین کشور بزرگ صادرکننده جهان شود.
افرون بر آن پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که ۲۳ درصد افزایش در تولید LNG طی دو سال آتی ثبت شود که در اینصورت به ۱۰۰ فروند شناور مازاد در بازار نیاز است، اما تنها ۶۶ فروند شناور طبق جدول زمان بندی تا پایان سال جاری میلادی تحویل می‌شوند. از سوی دیگر، امکان ثبت سفارش در حال حاضر و انتظار تحویل آن تا پیش از سال ۲۰۲۱ میلادی وجود ندارد. با این حال به نظر می رسد بازار تحولی جدید را تجربه کند و میزان تقاضا به دنبال آن افزایش یابد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار