۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲

برزیل مهره ای مهم در تجارت دریابرد جهانی نفت

برزیل مهره ای مهم در تجارت دریابرد جهانی نفت
برزیل که در سال 2017 با صادرات دریابرد نفت خام و واردات فرآورده‌های نفتی سهم به ترتیب 17 و 28 درصدی را در رشد تجارت دریابرد نفت خام و فرآورده‌های نفتی در سطح جهان داشت، در سال 2018 با اعمال سیاست های جدید نقش کمرنگ تری را ایفا کرد اما پیش بینی ها حاکی از آن است، این کشور در سال 2019 همچنان مهره مهمی در تجارت دریابرد جهانی نفت خواهد بود.
کد خبر: ۸۱۹۹۰
به گزارش گروه بین الملل مانا، در چند سال اخیر، برزیل عملکرد مثبتی در زمینه تجارت نفت داشته است. صادرات دریابرد نفت خام و واردات فرآورده‌های نفتی در سال 2017 رشد پایداری داشت و به ترتیب 17 و 28 درصد از تغییرات در تجارت دریابرد نفت خام و فرآورده‌های نفتی در سطح جهان را به خود اختصاص داد. با این وجود، روندی که در سال 2018 تا ماه اوت در این زمینه مشاهده شده حاکی از آن است که چقدر سریع همه چیز در بازار نفت می‌تواند تغییر کند.
 
تحولات تجارت نفت برزیل در یک نگاه
 

قهرمانی که دیده نشد!
در حالی‌که توسعه اغلب در کشورهایی چون ایالات متحده و ونزوئلا سرفصل اخبار مهم را به خود اختصاص می‌دهد، در سال 2017، برزیل رتبه نهم را در بین تولید کنندگان بزرگ نفت جهان به خود اختصاص داد و سیزدهمین صادرکننده بزرگ نفت خام در جهان شد. در نتیجه نمی‌توان نقش مهم برزیل را در تجارت نفت جهانی نادیده گرفت. در دهه گذشته، برزیل 10 درصد از رشد خالص عرضه جهانی نفت را به خود اختصاص داده در حالی‌که افزایش صادرات نفت خام برزیل حدود یک سوم تغییر تجارت دریابرد نفت خام جهانی را منجر شده است. به این ترتیب از سال 2013 تا 2017 نرخ رشد مرکب سالانه تولید نفت برزیل و صادرات این کشور به ترتیب افزایش 8 و 28 درصدی داشته است. محمولات نفتی برای اولین بار در سال 2017 به بیش از یک میلیون بشکه در روز رسید که بیش از 40 درصد از این حجم به چین ارسال شد و شاخص تن مایل را به طور چشمگیری افزایش داد.
مشکل فرآورده‌های نفتی
در حالی که بخش نفت خام در حال رشد بود، آسیب بخش فرآورده‌های نفتی آغاز شد. در پایان سال 2014، با سقوط قیمت نفت و رسوایی به بار آمده از فساد مالی، بزرگترین شرکت پتروشیمی برزیل به نام Petrobras دچار مشکلات عمده‌ای شد در نتیجه، اوضاع پالایشگاه‌های بزرگ نفتی آشفته شد و تولید فرآورده‌های نفتی در بازه سال 2015 تا 2017 به طور میانگین سالانه 6 درصد کاهش یافت. در پایان سال 2017، گزارش‌ها نشان داد که میزان بهره‌برداری از پالایشگاه Petrobras تنها 67 درصد است. با این وجود، برای تانکرهای حمل فرآورده‌های نفتی این رخداد حامل اخبار خوب بود، چرا که با کاهش تولید داخلی در سال 2016 و 2017 واردات به‌طور چشمگیری افزایش یافت. در سال 2017، واردات فرآورده‌های نفتی حدود 40 درصد رشد داشت و به 0.5 میلیون بشکه در روز رسید که حدود 28 درصد از افزایش تجارت دریابرد فرآورده‌های نفتی در جهان را رقم زد.
تغییر جهت بزرگ
با تمام این تفاسیر، در طول سال 2018، این روندهای مثبت تجاری معکوس شد. فعالیت پالایشگاه‌های برزیلی در شش ماهه اول سال 2018 دوباره رونق گرفت به طوری‌که میزان بهره‌برداری در ماه مه 85 درصد گزارش شد و حتی در ماه ژوئن بیشتر هم شد. این تحول چنان گسترده بود که در مقایسه با پایان سال 2017، تولیدات فرآورده‌ها 0.4 میلیون بشکه در روز افزایش یافت. این رونق چشمگیر تا حدودی به تصمیم دولت برزیل بازمی‌گشت که برای پایان دادن به اعتصاب کامیون داران در ماه مه 2018، بر روی قیمت بنزین یارانه موقتی را لحاظ کرد. این مسئله پالایشگاه Petrobras را قادر ساخت بار دیگر بخشی از سهم پیشین خود را در بازار بنزین از دست واردکنندگان خارج کند. در نتیجه، واردات فرآورده‌های نفتی برزیل در مدت ژانویه تا ژوئیه 2018 نسبت به مدت مشابه سال 2017 کاهش 16 درصدی داشت. در عین حال با سرازیر شدن تولیدات نفت خام برزیل به پالایشگاه‌های داخلی، صادرات نفت خام این کشور نیز در مدت مشابه پنج درصد افت داشت.
بنابراین، اگرچه در طول سال 2017 برزیل نقطه روشن بازار تانکر بود اما با اعمال محرک‌های قیمتی در سال 2018، الگوی تجارت نفت برزیل تغییر کرد. با این وجود، اگر چه به نظر نمی‌رسد برزیل ناجی بازار تانکر در سال 2018 باشد اما با توجه به پتانسیلی که برزیل برای افزایش مجدد صادرات نفت خام دارد، در سال 2019 ممکن است بار دیگر همه چیز را تغییر دهد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار