۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹

نمایی از روند تجارت دریابرد فله خشک در سال 2019/2018

نمایی از روند تجارت دریابرد فله خشک در سال 2019/2018
کلارکسونز پیش بینی می کند، تجارت جهانی دریابرد فله خشک در کل سال جاری میلادی و سال آینده به ترتیب روند افزایشی 2.6 و 2.5 درصد را به نمایش خواهد گذاشت.
کد خبر: ۸۱۹۸۹

به گزارش گروه بین الملل مانا کلارکسونز پیش بینی می کند، تجارت جهانی دریابرد فله خشک با رسیدن به پنج میلیارد و200 میلیون تن درکل سال جاری میلادی روند افزایشی 2.6 درصد سال به سال را به نمایش خواهد گذاشت. افزون براین، انتظار دارد از لحاظ تن مایل رشد حدود 3.2 درصد به ثبت برسد.هم چنین برآوردهای اولیه نشان میدهد تجارت جهانی دریابرد فله خشک رشد ملایم 2.5 درصد را درسال 2019 میلادی تجربه کند، از لحاظ تن مایل نیز انتظار رشد حدود 3.1 درصد می رود.

این گزارش ادامه داد: رشد ظرفیت ناوگان فله بر روند ملایم 2.7 درصد را درسال جاری میلادی را در پیش می گیرد و انتظارمی رود درسال 2019 میلادی نیز شاهد چنین رشدی باشیم.

تحلیل ماهانه بازار فله خشک جولای کلارکسونز//

شایان ذکراست: بازارفله بر کیپ سایز جهش شدیدی را درماه جولای سال جاری میلادی تجربه کرد که بخشی از آن به صادرات قوی سنگ آهن برزیلی بازمی گردد. میانگین درآمد فله برکیپ سایز با رسیدن به 21 هزار و 235 دلار در روز روند افزایشی 55 درصد ماه به ماه را به نمایش گذاشت.

علاوه براین میانگین درآمد فله برهای پاناماکس وسوپراماکس با رسیدن به ترتیب به 12هزار و 579 و 11 هزار و 656 دلار در روز روند نسبتا پایداری را درماه جولای نشان دادند. پتانسیل برای بهبود بیشتر توازن فاندمنتال ها در بازار فله بر وجود دارد، عوامل فصلی می تواند منجربه افزایش بیشتردرآمد کیپ سایز درماههای آینده شود.

انتظارمی رود به دنبال افزایش صادرات از استرالیا و برزیل، تجارت سنگ آهن درکل سال جاری میلادی رشد حدود دو درصد را تجربه کند. افزون براین پیش بینی می شود واردات فزاینده ذغال سنگ حرارتی هندی و چینی منجر به افزایش سه درصدی تجارت دریابرد جهانی ذغال سنگ حرارتی درسال جاری میلادی شود، درحالیکه تجارت دریابرد جهانی غلات رشد یک درصد را درسال جاری میلادی به همراه خواهد داشت، اگر چه تاثیر جهانی تعرفه های چینی بر روی واردات سویای آمریکا درهاله ای از ابهام قرار دارد.

واردات سنگ آهن چین با رسیدن به 90 میلیون تن درماه جولای سال جاری میلادی افزایش چهاردرصد سال به سال را به نمایش گذاشت. روندی که حکایت از رشد قوی مستمر تولید فولاد درچین وهم چنین روند مثبت صادرات عرضه کنندگان عمده شامل برزیل، استرالیا و کانادا درماههای اخیر را دارد.

رویهم رفته انتظارمی رود واردات دریابرد سنگ آهن چین با رسیدن به یک میلیارد وهشت میلیون تن درکل سال جاری میلادی رشد دو درصد را نشان دهد و در سال 2019 میلادی نیز رشد تجارت دریابرد جهانی سنگ آهن به منوال سال جاری پیش رود.

تحلیل ماهانه بازار فله خشک جولای کلارکسونز//

 از سوی دیگر دربیست وسوم ماه آگوست سال جاری میلادی چین تعرفه 25 درصدی را بر واردات ذغال سنگ از آمریکا را اعلام کرد. درسال 2017 میلادی واردات ذغال سنگ از آمریکا به چین سه میلیون و 200 هزار تن بوده است، از این رقم دو میلیون و 800 هزارتن به صادرات ذغال کک مربوط می شود.

پیش بینی می شود واردات دریابرد ذغال سنگ کک چین افت شش درصد را درکل سال جاری میلادی تجربه خواهد کرد.

درنیمه نخست سال جاری میلادی صادرات ذغال کک استرالیایی با رسیدن به 88 میلیون تن درکل سال جاری میلادی روند افزایشی هشت درصد را درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان داد. به طور کل پیش بینی می شود، تجارت دریابرد ذغال سنگ کک رشد حدود چهاردرصد را درکل سال جاری میلادی به همراه داشته باشد.

 درهمین مدت مذکور کل واردات ذغال سنگ حرارتی چین با رسیدن به 109 میلیون تن روند افزایشی 20 درصد سال به سال را به نمایش گذاشت. پیش بینی می شود تجارت دریابرد ذغال سنگ حرارتی رشد سه و حدود دو درصد را به ترتیب درسال جاری میلادی وسال آینده تجربه کند.

به دنبال اعمال تعرفه 25 درصدی چین بر واردات سویا از آمریکا، می توان گفت درهفته های اخیر سطح خرید سویای آمریکا از سوی خریداران چینی تقریبا به صفر رسیده است، اما ازآن طرف واردات سویای برزیل به چین به شدت افزایش پیدا کرده است. درماه جولای سال جاری میلادی کل واردات سویای چین با رسیدن به هشت میلیون تن روند کاهشی 21 درصدی سال به سال را نشان داد.

انتظارمی رود تجارت جهانی دریابرد غلات درکل سال جاری میلادی رشد کم یک درصد را به همراه داشته باشد. برآوردهای اولیه نشان می دهد تجارت دریابرد جهانی این محصول درسال 2019 میلادی به حدود سه درصد برسد.

 تجارت دریابرد جهانی کالاهای فله جزئی با رسیدن به دو میلیارد تن درسال جاری میلادی درحدود سه درصد رشد خواهد داشت. افزون براین انتظار می رود تجارت دریابرد فلزات و کالاهای معدنی رشد شش درصد را به همراه داشته باشد. هم چنین پیش بینی می شود، تجارت دریابرد کالاهای فله جزئی روند افزایشی سه درصد را در سال 2019 میلادی به نمایش خواهد گذاشت.

درادامه این گزارش آمده است: درابتدای ماه آگوست سال جاری میلادی، ناوگان فله بر کیپ سایز یک هزار و 715 روند شناور با مجموع ظرفیت 330 میلیون و 300 هزار DWT را در اختیار داشت. رقمی که از لحاظ DWT نسبت به ابتدای سال جاری میلادی روند افزایشی دو درصد را نشان می دهد.

افزون براین، دفترسفارش ساخت کیپ سایز با 187 فروند شناور و مجموع ظرفیت 47 میلیون و 500 هزار DWT سهم معادل 14 درصد از کل ظرفیت ناوگان را تشکیل می دهد. انتظار می رود کل ظرفیت تحویل کیپ سایز به 14 میلیون DWT درسال جاری میلادی برسد، این رقم برای سال 2019 میلادی 15 میلیونDWT درنظرگرفته شده است.

درابتدای ماه آگوست سال جاری میلادی، ناوگان فله بر پاناماکس دو هزار و 547 فروند شناور با مجموع ظرفیت 204 میلیون و 900 هزار DWT را در اختیار داشت. رقمی که از لحاظ DWT روند افزایشی 1.7 درصد را نسبت به ابتدای سال جاری میلادی به نمایش می گذارد. علاوه براین دفتر سفارش ساخت 214 فروند شناور با مجموع ظرفیت 17 میلیون و 600 هزار DWT را در خود دارد.

هم چنین درابتدای ماه مذکور، فله برهندی سایز سه هزار و 603 فروند شناور با مجموع ظرفیت 199 میلیون و 300 هزار DWT را در اختیار داشت. رقمی که از لحاظ DWT روند افزایشی 1.7 درصد را نسبت به ابتدای سال نشان می دهد. درضمن، دفترسفارش ساخت کیپ سایز با 191 فروند شناور و مجموع ظرفیت یازده میلیون و 700 هزار DWT سهم تنها شش درصد از کل ناوگان از لحاظ DWT را برعهده دارد.

درهفت ماه نخست سال جاری میلادی تنها 23 فروند هندی سایز با مجموع ظرفیت دو میلیون DWT سفارش داده شده است ، درحالیکه درمدت مشابه سال گذشته سفارش ساخت 84 فروند شناور با مجموع ظرفیت پنج میلیون و 200 عزار DWT به ثبت رسیده است.

تحلیل ماهانه بازار فله خشک جولای کلارکسونز//

ارسال نظرات
آخرین اخبار