۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰

بازار تانکر 2019/2018 تشریح شد

بازار تانکر 2019/2018 تشریح شد
کلارکسونز پیش بینی کرد: تقاضای تانکر حمل نفت خام رشد حدود دو درصد را در سال جاری میلادی و 3.6 درصد را در سال آینده تجربه خواهد کرد.
کد خبر: ۸۱۹۸۲

به گزارش گروه بین الملل مانا کلارکسونز پیش بینی کرد، تقاضای تانکرحمل نفت خام حدود دو درصد افزایش را درسال جاری میلادی تجربه خواهد کرد، افت یا روند نزولی صادرات محمولات به چندین خریدار عمده مثل آمریکا، اختلال عرضه نفت خام درکشورهایی چون ونزوئلا وهم چنین کاهش تولید نفت در ایران را می توان از جمله عوامل کاهنده سرعت تقاضا برای این بازار ذکر کرد.

اما با این وجود انتظارمی رود به دنبال افزایش عرضه ازسوی کشورهایی مانند عربستان سعودی و روسیه و هم رشد چشم گیر ظرفیت پالایشگاهها درسال 2018-2019، شاهد افزایش تقاضا تانکرحمل نفت خام به 3.6 درصد درسال 2019 باشیم. هرچند پرکردن خلا عرضه نفت ایرانی ازسوی کشورهای مذکور چندان محتمل نخواهد بود.

این گزارش ادامه داد: به دنبال اوراق قوی درنیمه نخست سال جاری میلادی، ظرفیت ناوگان تانکر حمل نفت خام روند پایداری را در سال جاری میلادی به نمایش خواهد گذاشت، اما پیش بینی های اولیه حاکی از آن است که شیب رشد ناوگان درسال 2019 رو به بالا خواهد بود.علاوه براین افت واردات به چندین کشور در آسیای جنوب شرقی و آمریکای لاتین، منجر به کاهش سرعت رشد تقاضای تانکر حمل مشتقات نفتی از لحاظ DWT و رسیدن آن به حدود دو درصد می شود.

علاوه براین، پیش بینی ها می گوید: ناوگان تانکرحمل مشتقات نفتی رشد 1.6 و 2.6  درصد را به ترتیب درسال جاری میلادی وسال آینده به نمایش خواهد گذاشت.

تحلیل ماهانه تانکر و نفت جولای کلارکسونز//

 

رویهم رفته می توان گفت: بازار تانکر درماه جولای سال جاری میلادی هر دو شیب صعودی و نزولی را به نمایش گذاشت. با این وجود شرایط درتمامی بخش های بازار تانکر چالش برانگیز بود.

میانگین درآمد نفتکش غول پیکر با رسیدن به هفت هزار و 182 دلار در روز، روند نزولی 11 درصد را درمقایسه با ماه گذشته آن تجربه کرد. درحالیکه میانگین درآمد نرخ کرایه حمل MR با رسیدن به هفت هزار و 596 دلار روز روند افزایشی 18 درصد ماه به ماه را به نمایش گذاشت. انتظارمی رود رشد تقاضای نفتکش غول پیکر درسال جاری میلادی با یک روند کند حدود دو درصد باشد. اما با این وجود به دنبال ظرفیت جدید به همراه رشد قوی واردات هندی وهم چنین افزایش مستمرمحمولات از آمریکا می توان چشم انداز رشد 4.6 درصدی را برای سال 2019 متصور بود.

ناگفته نماند، پس ازاینکه ناوگان فعال نفتکش غول پیکر دو سال رشد سریع را به نمایش گذاشت، سطوح قوی اوراق در شش ماه نخست سال جاری میلادی منجر به افت رشد ناوگان به 0.5 درصد شد. درحالیکه برآوردهای اولیه حکایت از 4.5 درصد رشد ناوگان نفتکش غول پیکر درسال 2019 میلادی دارد، البته سرعت رشد به تعدادی ازعوامل شامل سطوح اوراق و تحویل شناور بستگی دارد.

تحلیل ماهانه تانکر و نفت جولای کلارکسونز//

برای سومین ماه متوالی، درماه جولای سال جاری میلادی شرایط بازار سوئزماکس روند نسبتا پایداری را به نمایش گذاشت، میانگین درآمد این شناور با رسیدن به 13 هزار و 239 دلار در روز رشد 18 درصدی را نسبت به سطح میانگین درپنج ماه نخست سال جاری میلادی به نمایش گذاشت. درسال جاری میلادی انتظار می رود به دنبال افت تجارت نفت خام در برخی مسیرهای اصلی به ویژه به آمریکای شمالی، مسیرهای اصلی رشد تقاضای سوئزماکس از لحاظ DWT نسبت به سال 2017 میلادی، کاهش چشم گیری را نشان دهند.

درحال حاضرانتظارمی رود ناوگان سوئزماکس رشد حدود دو درصد را درسال جاری میلادی تجربه کند. ناگفته نماند درسال گذشته رشد ناوگان بیش ازهشت درصد بود، اما درسال جاری میلادی روند کند تحویل شناور منجر به روند نزولی گسترش ظرفیت ناوگان خواهد شد. انتظارات برآن است، میزان تحویل شناور درسال 2019 کند باشد، اما پیش بینی می شود ظرفیت ناوگان سوئزماکس به روند پایدار حدود دو درصد ادامه دهد.

برطبق برآوردهای اولیه، پیش بینی می شود تقاضای سوئزماکس روند افزایشی 2.2 درصد را درسال 2019 میلادی تجربه کند.

تحلیل ماهانه تانکر و نفت جولای کلارکسونز//

درماه جولای سال جاری میلادی میانگین درآمد تانکر افراماکس با رسیدن به 13 هزار و 929 دلار در روز روند افزایشی 26 درصد را نسبت به ماه گذشته نشان داد. با این وجود میانگین درآمد این شناور به زیر ده هزار دلار در روز در نیمه نخست ماه آگوست سال جاری میلادی تقلیل یافت.

انتظارمی رود تقاضای تانکر افراماکس از لحاظ DWT با سرعت کمتر از یک درصد درسال جاری میلادی گسترش یابد. افزون براین به دنبال صادرات فزاینده آمریکا و رشد صادرات در برخی از مسیرهای از خاورمیانه، رشد تقاضای 3.3 درصد برای سال 2019 پیش بینی می شود.

نکته قابل توجه اینکه به دنبال سطوح نسبتا قوی اوراق از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، رشد ظرفیت ناوگان تانکر افراماکس روند پایداری را درسال جاری میلادی نسبت به سال قبل نشان خواهد داد. اما پیش بینی می شود درسال 2019 میلادی شاهد روند افزایشی جزئی رشد ظرفیت ناوگان باشیم.

تحلیل ماهانه تانکر و نفت جولای کلارکسونز//

درماه جولای سال جاری میلادی میانگین درآمد تانکرهای MR با رسیدن به هفت هزار و 596 دلار در روز روند افزایشی 18 درصد را نسبت به ماه ژوئن به نمایش گذاشت. افزون براین، میانگین درآمد تانکرهندی سایز برای هفتمین ماه متوالی روند نزولی را در پیش گرفت و با رسیدن به دو هزار و 270 دلار در روز افت 36 درصد ماه به ماه را به همراه داشت.

 پیش بینی می شود، تقاضای تانکر حمل مشتقات نفتی رشد حدود دو درصد را درسال جاری میلادی تجربه کند. از ابتدای سال جاری میلادی به دنبال افت واردات مشتقات نفتی به چندین کشورآسیای جنوب شرقی و محمولات کمتر در برخی مسیرهای ترانس آتلانتیک، تجارت تانکرهای مشتقات نفتی را تحت تاثیر قرار داده است. رشد بیش ازسه درصد برای تقاضای تانکرحمل مشتقات نفتی برای سال 2019 پیش بینی شده است.

درسال جاری میلادی، ناوگان فعال تانکرحمل مشتقات نفتی رشد 1.6 درصد را به نمایش خواهد گذاشت، رقمی که حکایت از افت سرعت رشد نسبت به سال های اخیر دارد. پیش بینی می شود، رشد ناوگان روند نسبتا پایداری را درسال 2019 میلادی تجربه کند، هرچند سرعت رشد کمی بالاتر از 1.6 درصد است.

میانگین نرخ چارتر زمانی بازار تانکر در ماه جولای دو کفه ترازو را تجربه کرد، به طوریکه نرخ اجاره زمانی یکساله برای یک فروند نفتکش غول پیکر با رسیدن به 19 هزار دلار در روز روند نزولی ماه به ماه را تجربه کرد، رقمی که 30 درصد پایین تراز سطح میانگین کل سال 2017 میلادی قرار گرفت. اما از آن طرف نرخ چارتر زمانی دو تانکر افراماکس و سوئزماکس با رسیدن به ترتیب به  16 و 14 هزار دلار روند افزایشی جزئی را درمقایسه با ماه ژوئن به نمایش گذاشتند.

هم چنین نرخ چارتر زمانی تانکر LR1 با رسیدن به 12 هزار و 813 دلار در روز روند نسبتا پایدارماه به ماه را نشان داد. درحالیکه نرخ چارتر زمانی برای تانکرهندی سایز برای سومین ماه متوالی با ایستادن بر روی 11 هزار و 250 دلار در روز روند پایداری را تجربه کرد.

درماه جولای سال جاری میلادی، شاخص قیمت تانکر دست دوم با رسیدن به 105.3 واحد روند نزولی کمی را درمقایسه با ماه ژوئن تجربه کرد. قیمت یک فروند نفتکش پنج ساله بر روی 64 میلیون دلار قرار گرفت، در حالیکه قیمت تانکرهای سوئزماکس و افراماکس پنج ساله به ترتیب بر روی 43 میلیون و 500 هزار دلار و 32 میلیون دلار ایستاد. هم چنین قیمت یک فروند تانکر MR پنج ساله بر روی 26 میلیون و 800 هزار دلار بسته شد، در حالیکه قیمت یک تانکر MR ده ساله با رسیدن به 16 میلیون دلار افت شش درصد را به نمایش گذاشت.

تحلیل ماهانه تانکر و نفت جولای کلارکسونز//

لازم به ذکر است: انتظار رشد اقتصاد جهانی قوی مستمر 3.9 درصد عامل اصلی حمایت کننده چشم انداز گسترش پایدار 1.5 درصد تقاضای جهانی نفت درسال 2019 میلادی وهم چنین 1.4 درصد درسال جاری میلادی به شمار می آید.

این گزارش درپایان نوشت: تجارت دریابرد جهانی نفت خام رشد یک درصد را درسال جاری میلادی تجربه خواهد کرد، رقمی که حکایت از کندشدن سرعت درمقایسه با سال گذشته دارد. دربخش صادرات، انتظار می رود تجارت جهانی دریابرد نفت خام روند محدودی را به نمایش گذارد، افت چشم گیرمحمولات ونزوئلا و هم چنین کاهش عرضه نفت ایران را می توان از دلایل آن دانست. افزون براین تجارت دریابرد مشتقات نفتی درسال جاری میلادی به مثابه سال گذشته 1.6 درصد افزایش خواهد داشت.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار