۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۳

ناوگان کانتینری چین پیشتاز در حفظ رتبه سوم جهان

ناوگان کانتینری چین پیشتاز در حفظ رتبه سوم جهان
تناژ شناور‌های کانتینری که در مناظق ساحلی چین خدمات رسانی می‌کنند طی شش ماه نخست سال جاری میلادی با رشد ۱۵.۸۱ درصدی همراه شد. 
کد خبر: ۸۱۹۷۵
به گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از وزارت حمل و نقل چین، در نیمه نخست ۲۰۱۸ میلادی ۴۹ فروند کانتینربر به ناوگان کانتینری ساحلی چین افزوده شد و تعداد آن را در مجموع به ۲۴۱ فروند معادل ۰.۷ میلیون TEU رساند. در همین بازه زمانی، سه فروند شناور نیز روانه یارد‌های اوراق شدند.
بر اساس این گزارش، سیاست اوراق شناور‌ها در چین به دنبال جوان سازی ناوگان کانتینری این کشور در تاریخ ۳۰ ژودن ۲۰۱۸ میلادی شکل گرفته است که به موجب آن میانگین سن فعال شناور‌ها ۹ سال و ۷۱ روز است. 
در همین راستا، ناوگان ساحلی شاهد اوراق سازی ۲۹۷ فروند شناور در سال گذشته میلادی بود که از این میان ۱۴۵ فروند شناور فله، ۳۵ فروند کانتینربر، ۱۰۷ فروند تانکر حمل مواد نفتی و یک فروند تانکر مشتقات شیمیایی از بازار خداحافظی کردند.
این گزارش در ادامه با تکیه بر آمار مرکز تجارت و دریانوردی HIS Markit افزود: چین سومین ناوگان بزرگ کانتینری در جهان را دارد و پس از آن دانمارک و سوئد به ترتیب در رده چهارم و پنجم قرار دارند.
در بخش شناور‌های فله خشک ساحلی نیز که تعداد آن‌ها جمعا به یک هزار و ۷۴۵ فروند معادل ۵۸.۳۸ میلیون DWT می‌رسد، رشد قابل توجه ۵.۷۳ درصدی برابر با ۷۴ فروند شناور و ظرفیت سه میلیون و ۱۶۰ هزار DWT در نیمه نخست ۲۰۱۸ میلادی ثبت شد. در این میان، ۴۸ فروند شناور که قابلیت حمل ۱.۳۷ میلیون تن بار را داشتند، اوراق شدند که در مقایسه با ۳.۷۴ میلیون DWT مدت مشابه سال گذشته میلادی، خبر از کاهش آن می‌دهد. در این قسمت نیز همانند ناوگان شناور‌های کانتینری، سن میانگین ناوگان فله خشک ۹ سال و ۷ روز است.
با نگاهی بر میزان سرمایه گذاری‌ها در بخش فله خشک می‌توان شاهد توسعه سریع ناوگان شناور‌های حمل فله چین بود. افزون بر آن، چین سومین کشور بزرگ مالک شناور‌های فله بر است که تناژ ناوگان آن تا پایان مارس سال جاری میلادی در مجموع به ۱۲۶.۶ میلیون DWT رسید. اما ژاپن و چین به ترتیب نخستین و دومین کشور مالک شناور‌های جهان است که ظرفیت آن‌ها به ۱۶۲.۴ و ۱۵۶.۶ میلیون DWT می‌رسد.
آمار و داده‌های ساحلی منتشرشده از سوی وزارت حمل و نقل چین نشان می‌دهد، چین اپراتوری یک هزار و ۲۹۶ فروند تانکر حمل مواد نفتی برابر با ۱۰.۱۳ میلیون تن بار را بر عهده داشته است. ناوگان تانکر‌های نفتی از پایان سال گذشته میلادی تاکنون با افت همراه شد چرا که ۲۰ فروند از تعداد شناور‌ها کاسته شد و در مقایسه با ظرفیت ورودی به ناوگان فزونی یافت. بدین ترتیب ۵۳ فروند تانکر نفتی روانه یارد اوراق و ۳۳ شناور جدید به ناوگان اضافه شدند. میانگین سن فعالیت این شناور‌ها نیز ۹ سال و پنج روز است.
علاوه بر آن، سایز ناوگان تانکر حمل مشتقات شیمیایی با دارایی ۲۷۲ فروند در سال گذشته به ۲۸۲ فروند در شش ماه ابتدایی سال جاری میلادی افزایش یافت و ظرفیت را به ۱۱.۰۱ میلیون DWT رساند. در همین بازه زمانی، ۱۳ میلیون تن وارد بازار شد و عمر سه فروند تانکر به پایان رسید.
ناوگان شناور‌های حمل گاز مایع نیز در چین افت ۲.۳۳ درصدی را در تناژ خود و طی شش ماه نخست سال جاری میلادی تجربه کرد به گونه‌ای که تنها یک فروند شناور وارد بازار و دو فروند وارد یارد اوراق شدند. ناوگان تانکر‌های حمل مشقات شیمیایی در چین، ۷۱ شناور با ظرفیت ۰.۲۳ میلیون DWT و سن میانگین ۱۰ سال و ۸۱ روز را در خود جای داده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار