۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹

استاندارد کیفیت آب دریای خزر ابلاغ شد

استاندارد کیفیت آب دریای خزر ابلاغ شد
استاندارد آب دریای خزر به تمام دستگاه های کشور ابلاغ شد.
کد خبر: ۸۱۹۵۲

مدیر کل دفتر آلودگی های دریایی معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: استاندارد کیفیت آب دریای خزر جهت اجرایی شدن به تمام دستگاه های کشور ابلاغ شد.

ضیاء الدین الماسی ادامه داد: طی تدوین استاندارد کیفیت آب دریای خزر برای نخستین بار استاندارد محیط زیستی آب این دریا توسط سازمان محیط زیست تعیین شد.

وی بیان داشت: بر اساس این دستورالعمل زیست محیطی، وضعیت قابل قبولی را به لحاظ محیط زیستی در دریای خزر توصیف کرده ایم که تمام دستگاه های اجرایی و توسعه ای در هر صنعتی نسبت به رعایت این استاندارد ملزم هستند.

وی تاکید کرد: این امر به این معنا است که هر گونه فعالیت توسعه ای در حاشیه دریای خزر نباید کیفیت آب این دریا را از حد استاندارد تعیین شده کمتر کند.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، یادآور شد: به عبارت دیگر فعالیت های توسعه نباید محیط اطراف خود در دریای خزر را تحت تاثیر قرار داده و از استاندارد تعیین شده عبور کند.

الماسی در ادامه در خصوص هدف از تهیه استاندارد کیفیت محیطی دریای خزر، اظهار کرد: زمانی که حفاظت محیط زیست طرح می شود باید معیار کمی برای چگونگی حفاظت از آن در اختیار داشته باشیم که به این منظور تعیین یک استاندارد به اهداف حفاظتی از نظر کمی کمک شایانی خواهد کرد، به این ترتیب ارزیابی اثرات پروژه های توسعه ای بر محیط زیست به صورت دقیق تر و کمی تر مشخص خواهد شد.

مدیر کل دفتر آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفته های خود اظهار کرد: به این ترتیب بر اساس استانداردهای تعیین شده،  گزینه های مدیریتی و فنی موثر برای حفاظت از محیط زیست را به راحتی انتخاب خواهیم کرد.

به گفته وی، تعیین حد قابل قبولی از کیفیت محیط زیست دریای خزر به عنوان معیار مهمی در اخذ مجوزهای لازم جهت فعالیت های توسعه ای در شمال کشور بسیار ضروری بود.

مدیر کل دفتر آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه این استاندارد توسط کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست تدوین شده است، عنوان کرد: همچنین این استاندارد توسط یک کمیته فنی متشکل از نمایندگان وزارت نفت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست تصویب نهایی شده است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، اذعان داشت: این استاندارد، در راستای ماده پنج آیین نامه جلوگیری از آلودگی آبهای محیطی تدوین و به تصویب نهایی رسیده است.

وی همچنین به کنوانسیون تهران با عضویت کشورهای حاشیه دریای خزر اشاره کرد و بیان داشت: در چارچوب این کنوانسیون با کشورهای حاشیه دریای خزر نسبت به اندازه گیری پارامترها به منظور تعیین کیفیت محیطی دریای خزر نیز به توافقات لازم رسیده ایم.

الماسی با بیان اینکه کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریای خزر در سال 2006 تشکیل شد، خاطرنشان ساخت: یکی از این پروتکل های با اهمیت که در این کنوانسیون به تصویب رسیده است،  پروتکل ارزیابی اثرات زیست محیطی با ماهیت فرامرزی است.

وی یادآور شد: تخریب محیط زیست دریای خزر در اثر آلودگی ناشی از منابع مختلف فعالیتهای انسانی از جمله تخلیه مواد مضر، خطرناک، مواد زائد و سایر آلودگیهای ناشی از منابع دریایی و منابع مستقر در خشکی باعث تشکیل این کنوانسیون شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار