۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۳

سرمایه گذاری میلیاردی عربستان در بندر گوادر پاکستان

سرمایه گذاری میلیاردی عربستان در بندر گوادر پاکستان
مقامات پاکستان از سرمایه گذاری سنگین عربستان سعودی در کریدور اقتصادی چین-پاکستان موسوم به CPEC خبر دادند.
کد خبر: ۸۱۹۴۰
به گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از منابع پاکستانی، عربستان سعودی تصمیم دارد در قطب مرکزی پروژه‌های زیرساختیِ بین المللی یک جاده-یک کمربند چین یعنی در بندر گوادر پاکستان سرمایه گذاری عظیمی داشته باشد.
بر اساس این گزارش، وزیر اطلاعات پاکستان گفت: عربستان سعودی نخستین کشوری است که به دعوت ما سومین شریک در سرمایه گذاری کریدور CPEC به حساب می‌آید و قرار است سرمایه گذاری مستقیمی بر پروژه داشته باشد.
 رسانه پاکستان ارزش سرمایه گذاری موفقیت آمیز عربستان را هشت میلیارد دلار برآورد کرد و پیشنهاد داد که حوزه کاری باید شامل ساخت مجتمع بزرگ پتروشیمی در بندر گوادر باشد. در همین راستا، فرستاده بالا مقام عربستان از ریاض در اوایل اکتبر سال جاری میلادی ضمن دیدار با مقامات پاکستان به جزئیات این سرمایه گذاری می‌پردازد.
کریدور CPEC شامل برنامه‌های جاده ای، ریلی و سرمایه گذاری بندری به ارزش بیش از ۶۰ میلیارد دلار است. کریدور مذکور برای چین راه ارتباطی استان غربی چین موسوم به Xinjiang به دریا است. همچنین، امکان برقراری اتصال استان چین به منابع نفتی خاورمیانه فراهم می‌آید به گونه‌ای که بارگیری در بندر گوادر اتفاق می‌افتد و از طریق خطوط لوله به پاکستان منتقل می‌شود. افزون بر آن، سازمان کاریابی پاکستان هزینه کشیدن خط لوله از گوادر به مرز‌های چینی را ۱۰ میلیارد دلار اعلام کرده است.
دولت چین و شرکت‌های چینی تاکنون ۱۹ میلیارد دلار جهت توسعه کریدور CPEC هزینه کرده اند که شامل سرمایه گذاری‌های بزرگ در بندر گوادر به اپراتوری چین است. هند، رقیب منطقه‌ای پاکستان نیز نگرانی‌های خاص خود را در خصوص اینکه چین از این بندر دریایی به عنوان پایگاه اصولی برای حمایت ارتش آزادی خواه استفاده کند، دارد. چین باید پایگاه دیگری در گوادر برای ناو‌های جنگی خود تاسیس کند چرا که این بندر یک بندر شهری است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار