۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱

نرخ کرایه حمل کانتینری هم چنان رو به سردی/هفته ای شلوغ برای نفتکش های غول پیکر

نرخ کرایه حمل کانتینری هم چنان رو به سردی/هفته ای شلوغ برای نفتکش های غول پیکر
گروه تحقیقی کلارکسونز لندن بازار تانکرها، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید در هفته گذشته را به دایره توصیف کشاند.
کد خبر: ۸۱۹۳۰

به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز لندن با گریزی به بازار تانکر، فله بر، سفارش ساخت و اوراق طی روزهای گذشته نوشت: یک هفته شلوغ در بازار نفتکش های غول پیکر منجر به شیب صعودی نرخ کرایه حمل شد، به طوریکه نرخ کرایه حمل در برخی مسیرها از خاورمیانه به 55 الی 59 WS و از آفریقای غربی به 61 الی 64 WS افزایش پیدا کرد. علاوه براین بازار کاغذی قدرت بیشتری را به نمایش گذاشت. نکته قابل توجه اینکه مالکان امیدوارهستند در روزهای آینده بتوانند ازتمایل مثبت تر حاکم بر بازار نهایت استفاده را برای بالا بردن نرخ کرایه حمل بکنند.

سوئزماکس

بازار تانکرهای سوئزماکس هفته فعالی را به طور کلی پشت سرگذاشت، تمایل در آفریقای غربی به سمت مثبت گروید، از سوی دیگر ورود کارگو به دریای سیاه/ مدیترانه رشد نرخ کرایه حمل را به همراه داشت. هم چنین نرخ کرایه حمل در مسیرهایی به سمت آسیا و اروپا قوی باقی ماند.  

 افراماکس

درهفته گذشته بازار تانکرهای افراماکس در دریای شمال/ حوزه بالتیک شلوغ و پر جنب و جوش ظاهر شد، لیست شناورهای آماده به بارگیری برای ابتدای ماه در حوزه بالتیک و انتهای ماه در دریای شمال شروع به کوچک تر شدن کرد. اما از آن طرف حرکت کندتر بازار در مدیترانه/ دریای سیاه مشاهده شد و رویهم رفته نرخ کرایه شیب نزولی را پیمود.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

تانکر حمل مشتقات نفتی تمیز

در بازار تانکرهای هندی سایز، نرخ کرایه حمل در دریای شمال/مدیترانه با رسیدن به 130 WS در مسیرهایی از مدیترانه روند افزایشی هفتگی را به نمایش گذاشت. افزون بر این بازار تانکر MR مثبت تر ظاهر شد و نرخ کرایه حمل در مسیر قاره انگلستان-آفریقای غربی به 105 WS افزایش پیدا کرد. هم چنین نرخ کرایه حمل تانکرهای LR2 به دنبال جریان تازه ای از کارگو به بازار جهش ناگهانی را تجربه کرد، اما درحال حاضر صف این شناور در حال طویل شدن است.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

فله برها

کیپ سایز

بازار فله بر کیپ سایز روند نزولی بیشتری را در هفته گذشته  تجربه کرد، نرخ کرایه حمل در مسیر Tubarao-Qingdao به 20 هزار و 100 دلار برای هرتن افت کرد. هم چنین نرخ کرایه حمل در مسیر Dampier-Qingdao به هفت هزار و 200 دلار برای هر تن کاهش یافت. درمجموع میانگین درآمد فله برکیپ سایز با رسیدن به 11 هزار و 816 دلار در روز روند نزولی شش درصد هفته به هفته و پایین ترین سطح از ابتدای ماه ژوئن سال جاری میلادی تاکنون را نشان داد.

پاناماکس

در حوزه آتلانتیک، علیرغم صف نسبتا طولانی پاناماکس های آماده به بارگیری، مقاومت مالکان سبب افزایش نرخ کرایه حمل در مسیرهای ترانس آتلانتیک شد. به دنبال یک شروع فعال در ابتدای هفته، نرخ کرایه حمل در مسیرهایی از ساحل شرقی آمریکا جنوبی بهبود را تجربه کرد. ازسوی دیگر به دنبال شیب صعودی ورود کارگوی تازه به بازار و ارتقاء تمایل در حوزه آتلانتیک، نرخ کرایه حمل در مسیرهایی از اندونزی و استرالیا روند بهبود را طی کرد.

هندی سایز

رویهم رفته طی هفته گذشته به دنبال فعالیت قوی در مسیرهایی از آسیای جنوب شرقی و ساحل شرقی آمریکای جنوبی نرخ کرایه حمل فله بر سوپراماکس روند افزایشی به خود گرفت. با این وجود انتظار می رود تعطیلات هفته طلایی چین سطوح فعالیت بازار را تا حدی تحت تاثیر قرار بدهد.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 بازار کانتینری

برطبق شاخص نرخ کرایه حمل شانگهای SCFI، نرخ کرایه حمل کانتینری در مسیر آسیا- اروپای شمالی و آسیا- مدیترانه با ایستادن بر روی 766 و 804 TEU به ترتیب افت شش وهفت درصد را به نمایش گذاشت. این برای سومین هفته متوالی بود که افت نرخ کرایه حمل در این مسیرها مشاهده شد. چنین روندی پیشاپیش شروع تعطیلات هفته طلایی چین از یکم ماه اکتبر شکل گرفته است. افزون براین نرخ کرایه حمل در مسیرهای ترانس پاسیفیک که در ماههای اخیر افزایش پیدا کرده است، طی هفته جاری پایدار باقی ماند.

نرخ کرایه حمل آسیا- ساحل غربی آمریکا بر روی دو هزار و 343 FEU در پایان هفته ایستاد، درحالیکه نرخ کرایه حمل در مسیر آسیا- ساحل شرقی آمریکا به سه هزار و 502 FEU رسید. با این وجود، هر دوی این نرخ کرایه حمل به طور چشم گیری بالاتر از سطوح میانگین سال 2017 قرار دارند.

جابه جایی کانتینری در بندر بوسان کره جنوبی با رسیدن به یک میلیون و 800 هزار TEU درماه آگوست سال جاری میلادی روند افزایشی دو درصد را در مقایسه با ماه آگوست سال گذشته نشان داد. ناگفته نماند درهشت ماه نخست سال جاری میلادی جابجایی در بندر مذکور با رسیدن به 14 میلیون و 200 هزار TEU درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته روند افزایشی 3.8 درصد را نشان داد.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

سفارش ساخت شناور 

در بخش تانکر، شرکت Capital Ship Management مستقر در یونان سفارش ساخت دو فروند تانکر افراماکس با ظرفیت 114 هزار DWT را به کشتی سازی Daehan کره جنوبی داد. شناورها مجهز به اسکرابرها هستند و درنیمه نخست سال 2020 تحویل داده خواهند شد. افزون براین دربخش فله بر، Mitsui & Co سفارش ساخت دو فروند فله بر کامسارماکس با ظرفیت 82 هزار DWT به همراه دو فروند انتخابی دیگر را به کشتی سازی Yangzijiang چین داد، شناورها درسال 2020 تحویل داده خواهند شد.

 در بخش کشتی مسافربری، شرکت کشتی سازی هیوندایی میپو سفارش ساخت یک فروند کشتی مسافربری را از شرکت Seaworld Express هموطن دریافت کرد. این کشتی مسافربری از ظرفیت یک هزار و 300 مسافر و 100 خودرو برخوردار است. شناور مذکور در سال 2020 تحویل داده خواهد شد. علاوه براین، کشتی سازی Tersan ترکیه دریافت سفارش ساخت دو فروند کشتی مسافربری را از Havila Kystruten مالک نروژی تایید کرد. زمان تحویل شناورها اواخر سال 2020 و اوایل سال 2021 اعلام شده است.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

اوراق

طی هفته گذشته، بازار اوراق بهبود بیشتری را تجربه کرد، یکی از دلایل این روند را باید عبورهند از بحران اخیر ارزی دانست، چرا که این کشور یکی از مثبت ترین بازار اوراق در شبه قاره را در اختیار دارد.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

بازار فله

مدیر اجرائی معدن روی هیل (Roy Hill) استرالیا اعلام کرده است که این شرکت به دنبال گرفتن تایید برای افزایش تولید از معدن سنگ آهن خود در Pilbara است. برطبق داده های NBS، درهشت ماه نخست سال جاری میلادی تولید فولاد خام چینی با رسیدن به 610 میلیون تن روند افزایشی هشت درصد را درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته به نمایش گذاشت.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

ارسال نظرات
آخرین اخبار