۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۶

اوضاع کشتی های بیکار در ماه های پایانی 2018 چگونه می شود؟

اوضاع کشتی های بیکار در ماه های پایانی 2018 چگونه می شود؟
آلفالاینر در تحلیل هفتگی خود ضمن نگاهی گذارا به بخش های مختلف بازار کشتیرانی کانتینری، خبر از افزایش ظرفیت ناوگان بیکار در سال جاری میلادی داد.
کد خبر: ۸۱۹۲۲

به گزارش گروه بین الملل مانا آلفالاینر در تحلیل هفتگی خود در ابتدا با نگاهی بر پشت پرده رکود حاکم بر بازار کشتیرانی کانتینری و اینکه پس از گذشت یک دهه از ماجرای ورشکستگی بانک برادران لیمن Lehman Brothers، کشتیرانی کانتینری هنوز با مشکلاتی دست به گریبان است، نوشت: بانک برادران لیمن در پی بحران مالی 2007-2012 در تاریخ پانزدهم سپتامبر سال 2008 اعلام ورشکستگی کرد که بزرگترین ورشکستگی در طول تاریخ ایالات متحده به ‌شمار می‌آید. یک دهه پس ازاین ورشکستگی که منجر به افت شدید بازار کشتیرانی کانتینری شد، هنوز سایه معضلاتی چون ظرفیت مازاد و نرخ پایین چارتری از سر بازار به طور کامل برداشته نشده است.

گزارشات جمع آوری شده از سوی آلفالاینر پیرامون ظرفیت کشتی های کانتینری بیکار از سال 2000 نشان می دهد، میانگین ظرفیت ناوگان بیکار از سال 2008 به این طرف به چهاردرصد از کل ظرفیت ناوگان می رسد، در حالیکه ازسال 2000 الی 2008 این رقم تنها 0.5 درصد بوده است. افزون براین به دنبال ظرفیت مازاد نرخ چارتری کشتی کانتینری روند کاهشی به خود گرفت.

 لازم به ذکراست: هرگونه امیدی به بهبود پایدار نرخ چارتری بستگی به رفع معضل ظرفیت مازاد دارد، اما با این وجود درسال جاری میلادی شاهد این اتفاق نبوده ایم، برعکس پیش بینی می شود درماههای آینده ظرفیت ناوگان بیکار افزایش پیدا کند و می تواند به بیش از سه درصد از کل ظرفیت ناوگان تا پایان سال جاری میلادی برسد.

نکته مهم دیگر اینکه، ظرفیت ناوگان بیکار در سال آینده روند نزولی را طی نخواهد کرد کند، آلفالاینر معتقد است، گسترش تناژ مازاد تا سال 2019 استمرار خواهد داشت، به طوریکه پیش بینی می شود یک میلیون TEU شناور جدید به ناوگان جهانی ملحق شود.

اعلام تعرفه های جدید آمریکا بر روی 200 میلیارد دلار از واردات چینی که از چند روز آینده به اجرا درمی آید، سبب افت بیشتر تقاضا برای کشتیرانی کانتینری در کوتاه مدت و ازاین رو طویل شدن رکودی که به اندازه یک دهه قدمت دارد، خواهد شد.

تحلیل هفتگی آلفالاینر 38//

 *افت مالی کشتیرانی فرانسه در شش ماه نخست سال جاری میلادی

درنیمه نخست سال جاری میلادی، شرکت کشتیرانی PIL سنگاپور ضرر خالص 141 میلیون دلار را به ثبت رساند، درحالیکه درمدت مشابه سال گذشته سود خالص 11 میلیون دلار گزارش شده است. درآمد این کشتیرانی رشد دو درصد را تجربه کرد، درحالیکه جابه جایی کانتینری روند افزایشی پنج درصد را به نمایش گذاشت، افزون براین به دلیل رقابت شدید حاکم بر بازار میانگین نرخ کرایه حمل کاهش یافت.

 هم چنین مخارج شرکت رشد 17 درصد را به همراه داشت، بخش عمده ای ازاین افزایش به شیب صعودی قیمت بانکرینگ مربوط می شود، روندی که منجربه افت چشم گیر حاشیه سود عملیاتی می شود.

تحلیل هفتگی آلفالاینر 38//

 *تفاهم همکاری بین کشتیرانی کره جنوبی و ویتنام

کشتیرانی SM کره جنوبی و خط کشتیرانی ملی ویتنام Vinalines تفاهم نامه ای را به منظور تشکیل ائتلاف استراتژیک امضا کردند. به موجب این تفاهم نامه، دو شرکت همکاری مشترک دربخش تجارت های کشتیرانی کانتینری درمسیر آسیای شرقی را تقویت خواهند کرد. هدف ازاین تفاهم نامه گسترش حضور کشتیرانی ویتنام در بازار آسیایی منطقه ای و از سوی دیگر حضور بیشتر کشتیرانی کره در بازار ویتنام است.

*کشتیرانی فرانسه سرویس دهی خود در دریای سیاه را بازبینی می کند

کشتیرانی CMA CGM فرانسه خط سرویس دهی BSM1 شامل دریای سیاه- ترکیه- الجزیره- موروکو را تا پایان ماه سپتامبر سال جاری میلادی متوقف کرده و بنادر Odessa و Constantza دریای سیاه را از طریق خط سرویس دهی جدید خود موسوم به 2 MBS پوشش خواهد داد.

*شرکت لجستیکی Unifeeder حضور خود در حوزه بالتیک- قاره انگلستان را با یک خط سرویس دهی جدید تقویت خواهد کرد. همچنین شرکت لجستیکی Samskip نیز خطوط سرویس دهی ماه آینده خود را که جزایر Iceland و Faroe پوشش می دهد، دوباره سازماندهی خواهد کرد. از سوی دیگر کشتیرانی Zhonggu Xinliang چینی کشتی کانتینری ZHONG GU XIONG AN با ظرفیت دو هزار و 518 TEUرا دریافت کرد. اپراتور بندری فیلیپین ICTSI نیز سهام خود در بندر Manila North Harbour را به 50 درصد افزایش داد.

 و در انتها اپراتور بندری جهانی Bolloré Ports به طور رسمی فعالیت های ساخت و ساز در بندر Tibar جدید خود- یک ترمینال کانتینری جدید در East Timor- را آغاز کرده است.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار