۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲
اوپک گزارش داد:

شیب بازار تانکر در ماه آگوست 2018 صعودی بود

شیب بازار تانکر در ماه آگوست 2018 صعودی بود
در ماه آگوست سال جاری میلادی، بازار تانکر روند افزایشی نرخ کرایه حمل را در مقایسه با ماه گذشته یعنی جولای به نمایش گذاشت.
کد خبر: ۸۱۹۰۷

به گزارش گروه بین الملل مانا در جدیدترین گزارش ماهانه اوپک آمده است: درماه آگوست سال جاری میلادی میانگین نرخ کرایه حمل بازار تانکر نسبت به ماه قبلی یعنی جولای روند افزایشی هفت درصد را به نمایش گذاشت. تنها نفتکش های غول پیکر و تانکرهای افراماکس درافزایش میانگین نرخ کرایه حمل کل بازار تانکر در این ماه نقش داشتند، چرا که شیب حرکتی نرخ کرایه حمل تانکرهای افراماکس به سمت نزولی پیش رفت.

رویهم رفته علیرغم نوسان حاکم، نرخ کرایه حمل نفتکش های غول پیکر در چندین بازار در ماه آگوست سال جاری میلادی روند افزایشی را نشان داد. به دنبال رشد تقاضای تناژ، شیب نرخ کرایه حمل نفتکش غول پیکر در دریای کارائیب، آفریقای غربی و خاورمیانه به سمت صعودی گروید، افزون براین تاخیرات بندری سبب بالارفتن نرخ کرایه حمل این شناور در آسیا شد.

ناگفته نماند، تمایل بازار تانکرهای افراماکس در چندین بازار شامل مدیترانه و دریای شمال ارتقا یافت، علاوه برهمه این ها، تاخیر درساحل خلیج آمریکا USGC دلیل اصلی افزایش نرخ کرایه حمل بود.

از طرف دیگر به دنبال فعالیت پایین، میانگین نرخ کرایه حمل تانکرسوئزماکس غالبا درماه آگوست سال جاری میلادی روند نزولی را طی کرد، هم چنین نرخ کرایه حمل تانکر حمل مشتقات نفتی ضعیف باقی ماند.

 گریزی اجمالی بر بخش نفتکش غول پیکر

به دنبال بهبود تمایل بازار نفتکش های غول پیکر در پایان ماه جولای سال جاری میلادی، نرخ کرایه حمل این شناور در ماه آگوست به طورکلی روند افزایشی را نشان داد. بازار نفتکش های غول پیکر در دریای کارائیب افزایش چشم گیر نرخ کرایه حمل را تجربه کرد، روایتی مشابه نیز درمنطقه آفریقای غربی تکرار شد. اما با این تفاوت که صف شناورهای آماده به بارگیری دراین منطقه کوتاه تر بود، ازاین رو رشد نرخ کرایه حمل چشم گیرتری به ثبت رسید.

رویهم رفته مسیرها شاهد روند افزایشی نرخ کرایه حمل نفتکش های غول پیکر بودند، البته این روند تا پایان ماه به همین منوال استمرار نداشت، زمانیکه کارگوهای ماه آگوست پوشش داده شدند، تقاضا برای جذب شناور کاهش و ظرفیت تناژ دردسترس شروع به افزایش کرد. با این وجود، تاخیرات آب و هوایی در بنادر شرق دور از افت چشم گیر نرخ کرایه حمل جلوگیری کرد، چرا که صف شناورهای آماده به بارگیری درحال کوتاه ترشدن بود.

علاوه براین به روی کاغذ آمدن تعداد زیادی معامله برای ماه جاری، سبب افزایش نرخ کرایه حمل نفتکش غول پیکرعمدتا در خاورمیانه شد، نرخ کرایه حمل در مسیر خاورمیانه به آسیا و خاورمیانه به اروپا به ترتیب روند افزایشی 11 و 26 درصد را تجربه کرد. نرخ کرایه حمل درمسیر آفریقای غربی به آسیا رشد 11 درصدی را نشان داد.

 سوئزماکس

در نقطه متقابل نفتکش های غول پیکر، نرخ کرایه حمل تانکر سوئزماکس روند کاهشی را در ماه آگوست به نمایش گذاشت. به طور کلی سطح فعالیت بازار تانکر سوئزماکس به ویژه دراروپا پایین بود، چرا که فصل تعمیر در این منطقه تقاضای تناژ را تحت تاثیر خود قرار داده بود. شکل گیری ظرفیت مازاد در چندین منطقه موجب تضعیف نرخ کرایه حمل درماه آگوست سال جاری میلادی شد.

بازار سوئزماکس در آفریقای غربی، خاورمیانه و دریای سیاه افت را نشان داد، نرخ کرایه حمل برای تانکرهایی که در مسیر آفریقای غربی- خلیج آمریکا فعالیت می کنند، با رسیدن به میانگین 61 WS در ماه آگوست نسبت به ماه جولای روند کاهشی هشت درصد را به نمایش گذاشت، از طرف دیگر نرخ کرایه حمل در مسیر اروپای شمال غربی به خلیج آمریکا با رسیدن به 53 WS درماه آگوست روند نزولی پنج درصد را نسبت به ماه جولای به همراه داشت.

 افراماکس

نرخ کرایه حمل تانکرهای افراماکس بیشترین افزایش را درماه آگوست سال جاری میلادی درمقایسه با بقیه بخش ها به نمایش گذاشت، به طوریکه درتمامی مناطق روند رو به رشد به خود گرفت.

به طورمیانگین نرخ کرایه حمل درماه آگوست درمقایسه با ماه جولای ده درصد بالاتر گزارش شد، تب و تاب بازار تانکرهای افراماکس در دریای کارائیب بیشتر شد و نسبت به مسیرهای دیگر درآمد بیشتری را به ارمغان آورد. میانگین نرخ کرایه حمل برای تانکرهای فعال در دریای کارائیب به ساحل شرقی آمریکا با رسیدن به میانگین 119 WS روند افزایشی 21 درصد را نسبت به ماه جولای نشان داد.

علاوه براین به دنبال بازار چارترینگ قویتر درحوزه بالتیک و دریای شمال، بازار تانکرهای افراماکس درمدیترانه قدرت گرفت. صف کوتاه گهگاهی شناورهای آماده به بارگیری به مالکان اجازه تلاش برای افزایش نرخ کرایه حمل داد. درنتیجه در ماه آگوست سال جاری میلادی نرخ کرایه حمل برای تانکرهای فعال در مسیر مدیترانه به مدیترانه و مدیترانه به اروپای شمال غربی با ایستادن بر روی 115 WS و 110 WS به ترتیب افزایش چهار WS و شش WS را درمقایسه با ماه جولای تجربه کرد.

این گزارش در پایان نوشت: میانگین نرخ کرایه حمل برای تانکرهای فعال در مسیر اندونزی به آسیا با رسیدن به 105 WS روند افزایشی هفت درصد را به نمایش گذاشت.

ارسال نظرات
آخرین اخبار