۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۷

چشم انداز کانتینربرهای یخچال دار مثبت است

چشم انداز کانتینربرهای یخچال دار مثبت است
در کنفرانس تجارت کانتینری اروپا مسائل مهمی مطرح خواهد شد، در ذیل به چندین مورد اشاره شده است.
کد خبر: ۸۱۹۰۱

به گزارش گروه بین الملل مانا بیمکو با اشاره به برگزاری کنفرانس تجارت کانتینری اروپا، مسایل مهمی که به بحث گذاشته خواهد شد، را مطرح کرد. 

 *چشم انداز اقتصادی بر اساس تحلیل شرکت IHS Markit / عملکرد اروپا 

"Timo Klein" اقتصاددان مطرح شرکت آی اچ اس مارکیت( IHS Markit) ارائه دهنده خدمات مشاوره ای در دنیای تکنولوژی، رسانه و ارتباطات می گوید: با وجود رشد کاملا بدون تغییرحجم جابه جایی جهانی 3.3 درصد درسال جاری میلادی، واضح است، اروپا قادر به حفظ سطوح رشد اقتصادی پر رونق سال گذشته که منجر به ثبت رکوردی در حجم جابه جایی کانتینری از طریق بنادرهاب خود شد، نخواهد بود. براساس آخرین پیش بینی، رشد تولید ناخالص داخلی GDP اتحادیه اروپا و منطقه درسال جاری میلادی وسال آینده به ترتیب 2.1 و 1.7 درصد خواهد بود. ارقام مذکورنسبت به 2.6 درصد رشد GDP درسال 2017 میلادی حکایت از کند شدن سرعت رشد دارد.

حتی به همراه انعطاف پذیری داخلی حاکم درمیان اقتصادهای اروپایی به ویژه آلمان، اما ریسک های بیرونی تجاری درمواجه با سیاست های آمریکا به قوت خود باقی است. درحالیکه دولت های اروپایی به اقدامات تجاری تلافی جویانه ادامه می دهند، بقیه کشورها، علی الخصوص چین می تواند مسیر صادراتی خود را از آمریکا به اروپا تغییر دهد، این مسئله ریسک هایی را بر دوش تولید کنندگان داخلی تحمیل وهم چنین منجر به افزایش سیاست محافظه گرایی خواهد شد. اما متغیر اصلی که باید رصد شود، میزان اختلال در زنجیره های عرضه موجود است.

حتی قبل از اینکه تعرفه های جدید و یا تعرفه های تمدید شده اعمال شود، ریسک این رخداد (اعمال تعرفه ها) شرکت ها را به سمت جستجو برای آلترناتیو سوق می دهد. از این رو شاهد صرف زمان و تولید هزینه های اضافی خواهیم بود. هزینه های اضافی وقتی به بار خواهند آمد که منابع مدیریت موجود کاهش یابد، چرا که این منابع به جای انجام اقدامات فزاینده رشد برای بالابردن سودآوری و پتانسیل های نوآورانه مجبورخواهند بود هزینه را صرف فعالیت انتقال و جابه جایی مسیر صادراتی کنند.

 *بازار کشتیرانی کانتینری

خطوط کشتیرانی نمی توانند از فرصت کاهش مداوم قیمت نفت بهره گیری کنند، چرا که تقاضای ضعیف و ظرفیت مازاد منجربه پایین کشیدن فتیله نرخ کرایه حمل خواهند شد. درسال 2017 میلادی و پس از شش سال ضرر متوالی، خطوط کشتیرانی بالاخره موفق شدند به مسیر سوددهی بازگردند، اما حتی وقتی تقاضا بهبود پیدا کرد و خطوط کشتیرانی از وضعیت قرمز بیرون آمدند، قیمت نفت به طورناگهانی به بالاترین سطح طی چهارسال رسید، درحال حاضر بحث زیادی پیرامون رسیدن قیمت نفت به هر بشکه 100 دلار در روز مطرح است.

زمانیکه خطوط کشتیرانی آسیا-اروپا درتلاش هستند تا مگاکشتی ها را به طورموثر بدون آسیب به پیکره نرخ کرایه حمل مستقر کنند، سوخت بانکرینگ گران تر منجربه تضعیف (کارآمدی هزینه) که یک فاکتوراصلی در زمان عملیات این شناورهای بزرگ به شمارمی آید، خواهد شد.

پیش بینی می شود، حجم تجارت کانتینری درمسیراروپا-آسیا رشد 3.7 درصدی را در سال جاری میلادی تجربه کند، رقمی که نسبت به سال 2017 میلادی افت ناچیزی را نشان می دهد. بانک سرمایه گذاری Jefferies معتقد است، به دنبال حجم کم سفارش ساخت، شاهد رشد تک رقمی ظرفیت از نیمه دوم سال 2018 تا سال 2021 خواهیم بود.

* استارت آپ های دیجیتالی و خطوط کشتیرانی یکپارچه

گویا ادغام خطوط و طراحی دوباره ائتلاف ها، عناصرکافی برای ایجاد تغییردرصنعت کشتیرانی نبودند، بلکه درعوض این تکنولوژی است که می تواند تغییر تحول گرا بالقوه و بیشتری را در این صنعت با خود یدک کند. توسعه سریع بلاک چین و تکنولوژی های دیجیتالی دیگر فرصت های جدیدی را برای شرکت ها ایجاد خواهند کرد.

در ماه آوریل سال جاری میلادی کشتیرانی CMA CGM فرانسه 25 درصد از سهام شرکت لجستیکی جهانی CEVA مستقر در لندن را کسب کرد. کشتیرانی   MOL ژاپن یک خط کشتیرانی( Non Vessel Operating Common Carrier (NVOCC- خطی که اقدام به انجام عملیات حمل و نقل می کند ولی مالک کشتی نیست-) را راه اندازی کرد. هم چنین کشتیرانی کاسکوی چین مالکیت ترمینال خود را گسترش داد.

* حوادث در دریا 

اگر بگوییم که هرکشتی کانتینری انتظار رویارویی با یک فاجعه و سانحه به همراه تاثیرات آشکار بر روی زنجیره عرضه حمل کننده ای که کارگوهایش بر روی عرشه است را می کشد، به واقع گزافه گویی نکردیم. آتش گرفتن کشتی های کانتینری رخدادی است که به طورمیانگین هر دوماه یکباربه وقوع می پیوندد. (پنج تن کشته در پی احتراق در کشتیMaersk Honam ) .

نباید مایه تعجب باشد اگر بگوییم که دانش حمل کنندگان درمورد کارگوی بارگیری شده بر روی کشتی هایشان محدود است، حمل کنندگان دراعلام کارگوی خطرناک به کرات مرتکب اشتباه شده اند، قابلیت وتوان کافی برای سرکوبی آتش حتی در جدیدترین کشتی ها وجود ندارد و یا اینکه دولت در راستای لازم الاجرا کردن قوانین امنیتی وظیفه خود را انجام نداده است.

شایان ذکراست: تعداد فزاینده ای از احتراق فاجعه انگیز کشتی های کانتینری درسال گذشته نگاه جدی تر را برای یافتن دلایل وقوع این گونه حوادث و راه های جلوگیری و پیشگیری طلب می کند.

*تراکم بارج در بزرگترین بنادر اروپا 

سالها است که حمل کنندگان آسیا- اروپا درنبرد و کشمکش با معضل تراکم بارج (قایق ته پهن) در بنادر روتردام هلند وآنتورپ بلژیک به سرمی برند، اما پس از مشورت گسترده با زنجیره عرضه کانتینری، درنهایت بزرگترین بنادراروپا دست به اقدام عملی برای رفع تاخیر مداوم درعملیات شناورها زده اند، با این وجود یافتن یک راه حل دست کم درکوتاه مدت محتمل به نظر نمی رسد.

استراتژی درنظر گرفته شده ازسوی بنادر، بهبود جدول زمانی پهلوگیری بارج درترمینال های با آبهای ژرف است تا از ترافیک بیش ازاندازه جلوگیری شود، اما اجرای موفقیت آمیز این استراتژی بستگی زیادی به تمام بازیگردانانی که در زنجیره با یکدیگر کار و اطلاعات را به شراکت می گذارند، خواهد داشت.

*چشم انداز کشتیرانی کانتینرهای یخچالی

چشم اندازکشتیرانی کانتینرهای یخچالی جهانی نه تنها از لحاظ حجم تجارت فزاینده بلکه از لحاظ کیفیت داده هایی که دردسترس است، مثبت باقی خواهد ماند. پیش بینی می شود، تجارت دریابرد کانتینرهای یخچالی از طریق کشتی های کانتینری و اپراتورهای فیدری از مرز 134 میلیون متر تن درسال 2021 فراتر خواهد رفت.

ارسال نظرات
آخرین اخبار