۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲

جنگ برای بقا

جنگ برای بقا
در حالی که آمار نشان می‌دهد، حداقل 90 درصد از شرکت‌های کشتیرانی نیجریه عملیات خود را متوقف کرده‌ و یا به ندرت برای بقا می جنگند، طرح کمک مالی برای کابوتاژ شناورها با نام CVFF توسط اداره امور دریایی و ایمنی نیجریه از سال 2019 به کمک شرکت های کشتیرانی این کشور خواهد آمد تا رونق را در این صنعت ایجاد کند.
کد خبر: ۸۱۹۰۰
بنا به گزارش گروه بین الملل مانا، در طول سال‌ها صنعت کشتیرانی به عنوان موتور محرک توسعه اقتصادی-اجتماعی از دیرباز تاکنون دروازه ورود به جهان بوده و نقش کلیدی در فرآیند جهانی شدن داشته است. در این بین بخش کانتینری به طور خاص در فرآیند جهانی شدن مؤثر بوده و از آن تأثیر گرفته است. بسیاری از متخصصان بر این باورند که حمل و نقل کانتینری به حقیقت اولین صنعت جهانی است.
در سال 2006، حجم بارگیری کالاها در بنادر جهان 7.42 میلیارد تن برآورد شد که نسبت به حجم 5.98 میلیارد تن در سال 2000 رشد قابل توجهی داشت. ارزش کل صادرات جهانی از 6.454 تریلیون دلار در سال 2002 به 40.393 تریلیون دلار در سال 2005 رسید که بیانگر رشد 64 درصدی بود. با این وجود، به نظر می‌رسد در نیجریه همه چیز برعکس است. چرا که آمار و اطلاعات نشان می‌دهد حداقل 90 درصد از شرکت‌های کشتیرانی این کشور یا کاملاً عملیات خود را متوقف کرده‌اند و یا به ندرت برای بقا جنگیده‌اند.
برخی از شرکت‌های کشتیرانی بومی نیجریه شامل: Equitorial Energy، Oceanic Energy، Morlap Shipping، Peacegate، Pokat Nigeria Limited، Al-Dawood Shipping، Potram Nigeria Limited، Joseph Sammy و Genesis Worldwide Shipping که همگی در لاگوس (پایتخت سابق نیجریه) قرار دارند و Niger-Delta Shipping در شهر واری و Starzs Investment Group در بندر هارکورت هستند. از تمام شرکت‌هایی که در بالا اشاره شد، تنها دو مورد را می‌توان نام برد که کسب و کار واقعی دارند در حالی که سایرین، یعنی 83 از این شرکت‌ها یا کامل از بین رفته‌اند یا در اغما به سر می‌برند.
شرکت‌هایی که دبیر کل انجمن مالکان کشتی بومی نیجریه (ISAN) به عنوان «مبارزین سرسخت» توصیف می‌کند، به شدت کوچک شده‌اند و با کمتر از 20 درصد از پرسنلی کار می‌کنند که حدود دو سال پیش داشتند.
این روزها همه این شرکت‌ها به شدت به بانک‌ها بدهکار هستند و اغلب نمی‌توانند اقساط وام‌هایی را پرداخت کنند که برای خرید کشتی گرفته‌اند. این شرکت‌ها از 6 الی 14 ماه حقوق پرسنل خود را به تعویق انداخته‌اند و برخی از آن‌ها با فروش کشتی‌های خود بخشی از بدهی‌شان را تسویه کرده اند.
شرکت کشتیرانی Genesis Worldwide که چهار سال پیش شرکت پررونق بومی نیجریه بود، اکنون حتی یک کشتی هم برای فعالیت ندارد. این شرکت در زمان اوج خود 6 فروند کشتی داشت.
با وجود این، اگر دولت فدرال به وعده خود عمل کند و سال آینده کمک مالی برای کابوتاژ شناورها (CVFF) را همزمان با تلطیف قوانین اجرایی کند، هنوز جای امید هست.
مدیر کل اداره امور دریایی و ایمنی نیجریه (NIMASA) اخیراً در پی بروز خشم مالکان کشتی این کشور قول داد که این اداره طرح CVFF را در سال 2019 آغاز خواهد کرد. وی در جمع روزنامه‌نگاران در لاگوس اعلام کرد این طرح به 124 میلیون دلار افزایش یافته است و به محض اینکه وزیر حمل‌ونقل نیجریه طرح را تأیید کند از محل بانک مرکزی نیجریه (CBN) قابل دریافت است.
همچنین، برای مذاکره با سهام‌داران در زمینه تأمین‌مالی زیرساخت‌های کشتیرانی و خرید کشتی، کنفرانس و نمایشگاه تأمین مالی کشتی نیجریه (NISFCOE) در لاگوس سامان‌دهی شد تا این مدیرکل به مالکان کشتی نیجریه اطمینان دهد که برای پرداخت CVFF از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.
با اجرای این طرح و حمایت ارگان‌های ذیربط که به تفصیل در روزنامه ThisDay شرح داده شد، پیش‌بینی می‌شود سال 2019 برای صنعت کشتیرانی نیجریه بسیار متفاوت باشد و شاید روزهای روشن برای این بازار در راه باشند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار