۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۹
کلارکسونز:

نرخ کرایه حمل کانتینری دو کفه ترازو را نشان داد

نرخ کرایه حمل کانتینری دو کفه ترازو را نشان داد
گروه تحقیقی کلارکسونز لندن بازار روزهای گذشته تانکرها، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید را تشریح کرد.
کد خبر: ۸۱۸۹۸

به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز لندن با گریزی بر بازار تانکر، فله بر، سفارش ساخت و اوراق نوشت: طی روزهای گذشته علیرغم ورود کارگو از خاورمیانه و آفریقای غربی، نرخ کرایه حمل نفتکش های غول پیکر روند نزولی را طی کرد. به دنبال ورود محمولات ماه اکتبر به بازار در روزهای گذشته چارترها باید برای جلوگیری از افزایش نرخ کرایه حمل تلاش کنند.

سوئزماکس

 طی روزهای گذشته، به دنبال نبود تقاضا و صف طولانی تر تانکرهای سوئزماکس آماده به بارگیری، نرخ کرایه حمل این شناور درمنطقه آفریقای غربی روند نزولی به خود گرفت، انتظار می رود شاهد افت بیشتر نرخ کرایه حمل درروزهای جاری باشیم. افزون براین صف طولانی شناورهای آماده به بارگیری درآسیا دست چارترها را برای تعیین نرخ کرایه حمل خیلی باز گذاشت، اما داستان دردریای کارائیب به گونه ای دیگر روایت شد، به طوریکه صف شناورهای آماده به بارگیری کوتاه و نرخ کرایه حمل روند افزایشی را نشان داد.

 افراماکس

در دریای شمال/ حوزه بالتیک، بازار تانکرهای افراماکس روزهای فعال و پرجنب و جوشی را پشت سرگذاشت. نرخ کرایه حمل در مسیر قاره انگلستان به 107.5 WS افزایش یافت. از طرف دیگر در مدیترانه/ دریای سیاه، روند کاهشی ورود کارگو به بازار منجر به افت نرخ کرایه حمل شد، از این رو چارترها اشتیاق وعلاقه بیشتری برای فعالیت در بازار پیدا کردند.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 تانکر حمل مشتقات نفتی تمیز

غرب سوئز: طی روزهای گذشته نرخ کرایه حمل تانکرهای هندی سایز نسبتا پایدار باقی ماند و دیگر اثری از روند صعودی ناگهانی که در هفته های پیش مشاهده شده بود، وجود نداشت. نرخ کرایه حمل تانکرهای MR به طورکلی شیب نزولی را پیمود، افزون براین، نرخ کرایه حمل تانکرهای LR1 نسبتا پایدار باقی ماند، درحالیکه بازار تانکرهای LR2 روند قوی هفتگی را به نمایش گذاشت. ناگفته نماند درمسیر مدیترانه-ژاپن، نرخ کرایه حمل بر روی یک میلیون و 650 هزار دلار بسته شد.

شرق سوئز: تمامی بخش ها روزهای آرام دیگری را پشت سر گذاشتند. نرخ کرایه حمل تانکرهای MR بهبود پیدا نکرد، بازار تانکرهایLR1 درمسیرخلیج فارس-ژاپن دو کفه ترازو را به نمایش گذاشت، اما درنهایت بر روی 110 WS ایستاد. بازار تانکرهای LR2 عملا فعالیتی را از خود نشان نداد.

 تانکر حمل مشتقات نفتی کثیف

علیرغم بازار فعال تانکرحمل مشتقات نفتی کثیف درقاره انگلستان، اما نرخ کرایه حمل شیب نزولی جزئی را درمقایسه با روزهای پیش ازآن به خود گرفت. نرخ کرایه حمل در مسیرهایی از این منطقه بر روی 125 WS بسته شد. افزون براین به دنبال صف کوتاه شناورهای آماده به بارگیری و از آن طرف جریان محدود ورود کارگو به بازار، نرخ کرایه حمل در مسیرهایی از مدیترانه و قاره انگلستان برای تانکرهای هندی سایز نسبتا پایدار باقی ماند.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 فله برها

کیپ سایز

بازار فله بر کیپ سایز افت بیشتری را طی روزهای گذشته تجربه کرد، چرا که لیست فزاینده ای از کشتی های بالست موجب سرکوبی نرخ کرایه حمل درمسیرهایی از برزیل شد. افزون براین فعالیت بازار در تعدادی ازمسیرهای اصلی محدود بود، برای نخستین بار از اواخر ماه ژوئن سال جاری میلادی تاکنون، نرخ کرایه حمل درمسیرDampier-Qingdao  به زیرهشت دلار برای هرتن افت کرد. رویهم رفته، درآمد کیپ سایز با رسیدن به 12 هزار و 589 دلار در روز روند کاهشی 23 درصد هفته به هفته را به نمایش گذاشت.

 پاناماکس

نرخ کرایه حمل فله بر پاناماکس درحوزه پاسیفیک به طور کلی روند افزایشی را تجربه کرد، چنانچه به دنبال وفور کارگو در بازار پیشنهادهای زیادی به سراغ پاناماکس های آماده به بارگیری سرایز شد و چارترها مجبوربودند تسلیم خواسته های مالکان برای فیکس شناور به ویژه از مسیرهایی از ایتالیای شرقی باشند. افزون براین، نرخ کرایه حمل در حوزه آتلانتیک پایدارتر بود.

 هندی سایز

به طورکلی نرخ کرایه حمل فله برسوپراماکس درحوزه پاسیفیک نسبتا پایدار باقی ماند، اگرچه نرخ کرایه حمل درمسیراندونزی/چین کمی افت پیدا کرد. ازسوی دیگر در حوزه آتلانتیک، به دنبال روند کاهشی ورود کارگو به بازار نرخ کرایه حمل درمسیرهایی از خلیج آمریکا افت ناچیزی را به همراه داشت.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

بازار کانتینری

طی روزهای گذشته نرخ کرایه حمل کانتینری در مسیرهای تجاری اصلی از آسیا هر دو شیب صعودی و نزولی را تجربه کرد. بر طبق شاخص نرخ کرایه حمل کانتینری شانگهای SCFI، نرخ کرایه حمل در مسیرهای ترانس پاسیفیک روند پایداری را در مقایسه با روزهای گذشته آن به نمایش گذاشت. افزون براین در روزهای گذشته نرخ کرایه حمل درمسیرآسیا- ساحل غربی آمریکا و آسیا–ساحل شرقی آمریکا به ترتیب بر روی دو هزار و 349 TEU و سه هزار و 512 TEU ایستاد. ارقامی که نسبت به میانگین نرخ کرایه حمل در کل سال 2017 میلادی به ترتیب رشد 48 و 43 درصد را نشان می دهد.

 هم چنین نرخ کرایه حمل در مسیر آسیا- مدیترانه با رسیدن به 852 دلار برای هر TEU افت دو درصد را نشان داد، از سوی دیگر نرخ کرایه حمل در مسیر آسیا-اروپای شمالی با ایستادن بر روی 821 دلار برای هر TEU روند کاهشی هفت درصد را به نمایش گذاشت.

در بندرسنگاپور، مجموع جابجایی کانتینری به سه میلیون و 200 هزار TEU درماه آگوست سال جاری میلادی رسید، رقمی که نسبت به ماه آگوست سال 2017 میلادی رشد هفت درصدی را به همراه داشته است. درهشت ماه نخست سال جاری میلادی، جابجایی کانتینری در بندر سنگاپور با رسیدن به 24 میلیون و 300 هزار TEU روند افزایشی 11 درصد را نسبت به مدت مشابه سال گذشته به نمایش گذاشت.  

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 سفارش ساخت شناور

در بخش فله بر تنها سفارش ساخت یک فروند گزارش شده است، کشتی سازی Wuhu چین سفارش ساخت یک فروند فله بر با ظرفیت 64 هزار DWT را از شرکت کشتیرانی Shishi Dingxin دریافت کرد، زمان تحویل شناور سال 2020 اعلام شده است. در روسیه، شرکت کشتیرانی Sovcomflot سفارش ساخت دو فروند تانکر افراماکس یخ شکن با ظرفیت 114 هزار DWT را به کشتی سازی Zvezda هموطن داد، شناورها مجهز به سوخت ال ان جی هستند و در سال 2021 تحویل داده خواهند شد.

 دربخش کشتی کانتینری، یارد CSC Jiangdong سفارش ساخت یک فروند کشتی کانتینری فیدری با ظرفیت یک هزار و 140 TEU را از Shanghai Changjiang مالک داخلی دریافت کرد، شناور مذکور قرار است در سال 2020 تحویل داده شود.

لازم به ذکر است: در حال حاضر شاخص قیمت ساخت شناور کلارکسونز بر روی 130 واحد قرار دارد که نسبت به 125 واحد ابتدای سال جاری میلادی رشد یک درصد را نشان می دهد.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

اوراق

بازاراوراق درروزهای گذشته تا حدی به وضعیت نرمال بازگشت. شکل گیری مذاکرات مختلف برای ارواق شناورها درهمه نوع از تناژ فضای شلوغ و پرجنب و جوشی را در بازار به وجود آورد، اما با این وجود تعداد محدودی معامله بین مالکان و یاردها به روی کاغذ آمد. قطعا با به پایان رسیدن تعطیلات فصل تابستان، تمایل مثبتی بر بازار حاکم می شود و بسیاری از خریداران دست به نقد به سمت کسب تناژ روی خوش نشان خواهند داد. ناگفته نماند این افزایش اشتها بیشتر از مناطق شبه قاره هند به ویژه یاردهای بنگلادش نشات می گیرد.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 بازار فله خشک

 واردات سنگ آهن چینی با رسیدن به 89 میلیون و 300 هزارتن درماه آگوست سال جاری میلادی، روند افزایشی یک درصد را نسبت به ماه آگوست سال گذشته به نمایش گذاشت. درهشت ماه نخست سال جاری میلادی واردات این محصول با رسیدن به 710 میلیون تن شیب نزولی جزئی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان داد. افزون براین، کل واردات ذغال سنگ چینی (شامل ذغال سنگ حرارتی و ذغال سنگ کک) با رسیدن به 28 میلیون و 700 هزار تن درماه آگوست سال جاری میلادی روند افزایشی 13 درصد را نسبت به ماه آگوست سال 2017 میلادی نشان داد.

این گزارش در پایان نوشت: کل واردات ذغال سنگ چینی از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون با رسیدن به 203 میلیون تن رشد 14 درصد را نسبت به مدت مشابه سال گذشته به همراه داشت.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار