۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷

صنعت کشتیرانی در میان آتش بار متقابل واشنگتن-پکن!

صنعت کشتیرانی در میان آتش بار متقابل واشنگتن-پکن!
بیمکو می گوید: به دنبال تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین،کالاهای بسیار بیشتری بر لیست کالاهای تعرفه ای در ماه آگوست سال جاری میلادی افزوده شد، زمانی امید به کوتاه شدن این لیست کاملا از بین رفت که آمریکا تعرفه بر روی کالاهای بیشتر به ارزش 200 میلیارد دلار را مطرح کرد.
کد خبر: ۸۱۸۸۷

به گزارش گروه بین الملل مانا "پترسند" تحلیل گرارشد بیمکو می گوید: 85.3 درصد از واردات دریابرد چینی از آمریکا و 58.5 درصد از واردات دریابرد آمریکا از چین تحت تاثیر جنگ تجاری قرار خواهد گرفت، درصورتی که آمریکا و چین تعرفه بر کالاهای بیشتر به ارزش به ترتیب 200 و 60 میلیارد دلار را به اجرا درآورند.

این گزارش ادامه داد: صنعت کشتیرانی فله خشک متاثرترین بخش به لحاظ حجم تجاری عمدتا به دلیل تعرفه های چینی است، کالایی که بیشترین تاثیر از این جنگ تجاری را به خود دید، سویای آمریکا بود که از ششم ماه جولای سال جاری میلادی تعرفه 25 درصدی را در زمان واردات به چین با خود یدک کشید.

 اما با این وجود، کل جنگ تجاری تنها 1.9 درصد از کل تجارت دریابرد فله خشک درسال 2017 میلادی را تحت تاثیر قرار داد. درحال حاضر بارگیری  دو هزار و 200 فروند هندی ماکس تحت تاثیر جنگ مذکور قرار گرفته است. هم چنین سهم کل جنگ تجاری بر کل تجارت دریابرد بخش کانتینری به همان اندازه فله خشک یعنی 1.9 درصد برآورد شده است.

این جنگ تجاری به طور پیوسته در حال گسترش است وهیچ علامتی که حاکی از پایان جنگ باشد، دیده نمی شود. در گامهای بعدی، احتمالا چین متوسل به سلاح های جدید مانند هدف قراردادن بخش خدمات و سرویس دهی یا سرمایه گذاری های آمریکا در کشور خود خواهد شد. تاثیر بر صنعت جهانی کشتیرانی بستگی به اقدامات انجام شده خواهد شد. از میان کالاهایی که هم اکنون برآنها تعرفه اعمال می شود، یعنی کالاهای فولاد و فلزات وهم چنین لیست کالاهای تعرفه ای به ارزش 34 میلیارد دلار آمریکا، بخش عمده ای به کالاهای فله خشک و کانتینری مربوط می شوند.

از بیست وسوم ماه آگوست سال جاری میلادی بخش دوم لیست تعرفه ای 50 میلیارد دلاری که از اواخر ماه می سال جاری میلادی کلید خورد، به ارزش 16 میلیارد دلار شامل کالاهایی مانند پلاستیک و مشتقات نفتی اجرا شد. ناگفته نماند، بخش نخست لیست تعرفه ای به ارزش 34 میلیارد دلار از ششم ماه جولای اعمال شد که عمدتا ماشین آلات و کالاهای الکترونیکی را مورد هدف قرار می داد.

آمریکا هم چنین یک لیست از کالاها به ارزش 200 میلیارد دلار را منتشر کرده است و درنظر دارد ده درصد تعرفه را برآن بیفزاید. سطح تعرفه 25 درصدی هم مطرح شده است، این لیست کالاهای مصرفی بیشتری را نسبت به گذشته از دوچرخه گرفته تا ماهی و چراغ های کریسمس پوشش می دهد. البته قبل ازتصمیم گیری در مورد اجرا، لیست مذکور مورد بازنگری قرارخواهد گرفت.

تحلیل بیمکو در رابطه با جدیدترین تاثیرات جنگ تجاری بر بخش های مختلف کشتیرانی//

از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون 23 میلیون و 300 هزار تن کالاهای فولاد و آلومینیوم متاثر از تعرفه ها از سوی آمریکا و از طریق دریا وارد شده اند. اگر تعرفه بر لیست کالاها به ارزش 200 میلیارد دلاراعمال شود، کالاهای فله خشک نیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

چهار میلیون و 100 هزار تن کالاهای هدف قرار داده شده از چین به آمریکا در سال 2017 میلادی وارد شدند، این کالاها شامل محصولات چوبی و سیمان بودند.

 در مجموع، کالاهای فله خشک تحت تاثیر قرار گرفته از تعرفه های آمریکا معادل 548 هندی سایز ( 50 هزارDWT) است.

در ادامه این گزارش هم چنین آمده است: آن دسته از کالاهای کانتینری که هم اکنون در لیست تعرفه کالاها به ارزش 50 میلیارد دلار قرار دارند، بزرگترین تاثیر را زمانی لمس خواهند کرد که تعرفه 200 میلیارد دلاری به اجرا دربیاید. به عبارت دیگر، اگر لیست 200 میلیارد دلاری تعرفه اعمال شود، تجارت دریابرد 22 میلیون و 400 هزار تن کالای کانتینری تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

 تجارت دریابرد کل کالاهای تحت تعرفه ازچین به آمریکا به شش میلیون و 600 هزار تن در سال 2017 میلادی رسید.

تحلیل بیمکو در رابطه با جدیدترین تاثیرات جنگ تجاری بر بخش های مختلف کشتیرانی//

لازم به ذکراست، لیست 16 میلیارد دلاری که از بیست و سوم ماه آگوست سال جاری میلادی به اجرا درآمد و نفت خام ازآن برداشته شد نسبت به بخش اول 34 میلیارد دلاری معتدل تر به نظرمی رسد. این لیست محصولات چوبی وهم چنین ذغال سنگ و فلزات را دربرمی گیرد. به دنبال خروج واردات نفت خام از لیست 16 میلیارد دلاری، چین تعرفه بر ده میلیون و 500 هزارتن تجارت دریابرد واردات نفت خام از آمریکا را به حالت تعلیق درآورده است.

به دنبال انتشارلیست تعرفه برکالاها به ارزش 200 میلیارد دلار از سوی آمریکا، چین در پاسخ به این اقدام چهار لیست کالایی به ارزش کلی 60 میلیارد دلار را اعلام کرد، تعرفه ها بین پنج الی 25 درصد خواهد بود.

"پتر سند" در پایان گفت: به دنبال جنگ تجاری، خدمات سرویس دهی ضعیف تر و سودآوری پایین تر اجتناب ناپذیر است.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار