۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹
کشتی هایی که روزگاری در دریاها جولان می دادند. اما اکنون در قعر دریاها خفته و چه داستان هایی در دل آنها نهفته است!
کد خبر: ۸۱۸۷۸

به گزارش خبرنگار مانا، مهم‌ترین عامل بیشتر کشتی‌شکستگی‌ها اوضاع بد جوی است. عوامل دیگری هم‌چون بارگذاری نادرست، ساخت نادرست بدنه، ناوبری اشتباه و برخورد با صخره‌ها نیز می‌تواند باعث کشتی‌شکستگی و غرق شناور شود.

وقتی یک کشتی غرق شده و یا به گل می‌نشیند، خسارات زیادی برای مالکان آن به بار می‌آورد. اما اتفاقی که در این سالها افتاده است، تبدیل شدن این کشتی‌ها به جاذبه گردشگری است. در نقاط مختلف دنیا این کشتی‌ها را تخریب نکرده و از آن به عنوان جاذبه گردشگری استفاده می‌کنند. تغییر رنگ فلز و چوب پس از گذر زمان و بر اثر رطوبت، شکلی زیبا به کشتی‌ها می‌دهد.

بنابر گزارش سازمان ملل، بیش از سه میلیون کشتی غرق‌شده در کف اقیانوس وجود دارد. کشتی‌هایی نیز هستند که در سواحل کم‌عمق و خشکی از چندین سال قبل باقی‌مانده‌اند.

در این گزارش تصویری، 16 کشتی غرق شده معرفی می‌شوند که در عین ناباوری به فراموشی سپرده شده و هر یک از این کشتی های منظره ای بی نظیر را به وجود آورده اند.

کشتی مارس، دریای بالتیک

این کشتی جنگی سوئدی که متعلق به حدود ۵۰۰ سال پیش است، یکی از بزرگترین کشتی‌های زمان خود محسوب می‌شده‌است. مارس، در سال ۱۵۶۴ و طی یک جنگ خونین، ویران شده‌است. با این حال همچنان زیبایی خاصی دارد.

زيباترين کشتي هاي به گل نشسته//

کشتی یدک کش سابا، کوراچائو

کشتی یدک کش سابا که در تپه های مرجانی کاراچائو به گل نشسته به یکی از جاذبه های گردشگری این منطقه تبدیل شده است. این کشتی اکنون در زیر دریا حیات دوباره یافته و با ظاهر پوشیده از مرجان خود خانه امنی برای تعداد بی شماری ماهی محسوب می شد.

زيباترين کشتي هاي به گل نشسته//

کشتی لیدی الیزابت، ویل بون کو، جزایر فالکلند

این کشتی ۱۱۵۵ تنی، در سال ۱۸۷۹ روانه دریا شد. این کشتی که با طولی نزدیک به ۶۷ متر ظاهری باشکوه داشت و زبانزد بود، در اوایل قرن بیستم در سواحل جزایر فالکلند دچار مشکل شد و به گل نشست.

زيباترين کشتي هاي به گل نشسته//

کشتی بیمارستانی، استرالیا

در طول جنگ جهانی اول کشتی اقیانوس پیمای اس اس ماهینو (SS Maheno) به عنوان یک بیمارستان سیار مورد استفاده قرار می گرفت. در سال ۱۹۳۵ در حالی که به سمت ژاپن یدک کش می شد ناگهان ناپدید و بعد از چند روز پیدا شد. بعدها مشخص شد که یک توفان سهمگین کشتی را به ساحل یک جزیره متروکه نزدیک استرالیا برده است. خدمه کشتی در انتظار برای نجات سه روز را در چادرهایشان در جزیره به سر بردند. خدمه این کشتی نجات یافتند اما خود کشتی در همان ساحل رها شد.

زيباترين کشتي هاي به گل نشسته//

کشتی فرایگیت ۳۵۶، جزایر کیمن

این کشتی متعلق به شوروی بود که در طی جنگ سرد از آن استفاده می‌شد. این کشتی که از آلومینیوم سبک ساخته شده‌بود، در سال ۱۹۹۰ غرق شد.

زيباترين کشتي هاي به گل نشسته//

کشتی MS World Discoverer ، خلیج رودریک، جزایر فلوریدا

این یک کشتی مسافری آلمانی است که در یک از سفرها دچار سانحه شد. خوشبختانه تمام مسافران جان سال به در بردند.

زيباترين کشتي هاي به گل نشسته//

کشتی قدیمی در جزیره آنگلِسی، ولز

این کشتي چنان زیبا و طبیعی در ساحل این جزیره قرار گرفته که فکر می کنید از روز آفرینش در این مکان قرار داشته است و به صدای زوزه باد که در ترک های عرشه خرد شده اش می پیچد گوش می دهد.

زيباترين کشتي هاي به گل نشسته//

کشتی اس اس آمریکا، فوئرته ونتورا، جزایر قناری

این کشتی، یکی از معروف‌ترین کشتی‌های مسافری آمریکایی بود که در سال ۱۹۹۴ پس از ۵۴ سال کار از رده خارج شد. قرار بود از این کشتی به عنوان هتل استفاده شود، اما یک طوفان آن را نابود کرد.

زيباترين کشتي هاي به گل نشسته//

کشتی آلمانی پرنده از بندر گیثیو یونان

این کشتی از روزی که آخرین ملوان عرشه آن را ترک کرد همچنان در آرزوی رفتن به دریا به سر می برد. کشتی آلمانی پرنده برای مدت زیادی در بندر گیثیو در یونان لنگر انداخته بود تا اینکه ناگهان باد شدیدی وزیدن گرفت و طوفان باعث شد که این کشتی به داخل دریا کشیده شود. مسئولین موفق شدند که حرکت آن به سمت دریا را موقتاً متوقف کنند اما لنگر دیگر توانایی نگه داشتن کشتی را نداشت. بنابراین کشتی بار دیگر به داخل دریا کشیده شد تا اینکه با صخره های زیر دریا برخورد کرد و سرانجام در آب های کم عمق بندر آرام گرفته است.

زيباترين کشتي هاي به گل نشسته//

کشتی SS City of Adelaide

این کشتی در سال 1863  به منظور حمل محمولات کارگو در اسکاتلند ساخته شد. کشتی مذکور حوادثی چون حریق را در سال 1912 تجربه کرد و چهار سال بعد در جزیره مگنتیک استرالیا به گل نشست. برخی مدعی اند کشتی مذکور که هم اینک محلی برای رویش گیاه مانگرو شده است، در زمان غرق شدن حامل گیاه مانگرو بوده است.

زيباترين کشتي هاي به گل نشسته//

کشتی The Hans Egede، کلیف، انگلستان

این کشتی که در سال ۱۹۲۲ ساخته ‌شده‌است، در سال ۱۹۵۷ پس از سال‌ها سرویس‌دهی، بر اثر سانحه‌ای، قسمتی از آن شکست و در ساحل کلیف برای همیشه پهلو گرفت.

زيباترين کشتي هاي به گل نشسته//

قبرستان کشتی نودهیبو، موریتانی

نودهیبو، با داشتن بیش از ۳۰۰ کشتی ساقط شده، بزرگ‌ترین قبرستان کشتی در دنیا محسوب می‌شود. این منطقه به دلیل حکومت مرکزی ضعیف، به صورت غیر قانونی محل دفن کشتی‌ها شده‌است. با این حال این کشتی‌ها زیبایی خاصی به این منطقه داده‌اند.

زيباترين کشتي هاي به گل نشسته//

کشتی ادوارد بوهلن،‌ اسکلتن کوست، نامیبیا

 کشتی شکسته ادوارد بوهلن (Eduard Bohlen) که طول آن ۳۱۰ فوت و ۶ اینچ (۹۴٫۶۴ متر) بود در سال ۱۸۹۱ساخته و در سال ۱۹۰۹ حوالی ساحل اسکلتون نامیبیاغرق شد. شن های روان، در طی سال ها، بارها این کشتی را جا به جا کرده اند، به طوری که هم اکنون این کشتی صدها متر از دریا فاصله دارد!

زيباترين کشتي هاي به گل نشسته//

کشتی ساپونا در بیمنی باهاما

این کشتی بخار در اثر طوفان سال 1926 در سواحل باهاما به گل نشست. در جنگ جهانی دوم حملات نیروی هوایی و دریایی آمریکا بود. در حال حاضر این کشتی به محلی برای غواصی تبدیل‌شده است.

زيباترين کشتي هاي به گل نشسته//

کشتی آر ام اس تایتانیک، غول به خاک افتاده

در دنیای کشتی های غرق شده یک فرمانروا وجود دارد که بدون شک تایتانیک خواهد بود. روزی روزگاری این کشتی را غرق نشدنی، غول پیکر و مجلل می نامیدند. اما متاسفانه در اولین سفر دریایی خود با یک کوه یخی برخورد کرد و غرق شد و البته جان هزاران نفر را گرفت. از آن زمان تاکنون چند دهه است که کشتی تایتانیک در عمق ۴ کیلومتری اقیانوس آرام گرفته و در این فضای سرد و تاریک روز بروز پوسیده تر می شود. تنها در سال ۱۹۸۵ میلادی محققان جان خود را به خطر انداخته و خلوت این کشتی تنها را شکستند. ۱۰ سال بعد کارگردان معروف جیمز کامرون برای بررسی زوایای کشتی با استفاده از زیردریایی روسی خود به نام “میر” (Mir) از این کشتی دیدن کرد.

زيباترين کشتي هاي به گل نشسته//

کشتی یونانی، جزیره کیش، ایران

این کشتی ابتدا در سال ۱۹۴۵ (1322) با نام «امپایر ترومپت» و در گلاسگو اسکاتلند ساخته‌شد. کاربری این کشتی ترابری بود. درازای آن ۱۳۶ متر و وزن آن حدود ۷۰۶۱ تن بوده‌است. پس از دست به دست شدن این کشتی بین مالکان انگلیسی و ایرانی، نهایتاً توسط فردی یونانی خریداری شده و او کشتی را «کولا اف» نام نهاد. به دلیل یونانی بودن مالک این کشتی، ایرانیان این کشتی را «کشتی یونانی» نام گذاری کردند. کشتی یونانی در سال ۱۹۶۶ (۱۳۴۵)، در ساحل جزیره کیش به گل نشست. گفته می‌شود حق بیمه بالای این کشتی، یکی از عوامل به گل نشاندن این کشتی بوده‌است. بعدها فردی هلندی به نام «سالوج توگ» تلاش کرد تا کشتی را نجات دهد اما تلاش او ناموفق بود. کشتی یونانی که اکنون یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کیش محسوب می‌شود، اخیراً شنیده‌شده که به دلایل مختلف از جمله عدم رسیدگی، درحال ویرانی‌است.

زيباترين کشتي هاي به گل نشسته//

ارسال نظرات