۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۳

کشتیرانی خودران به معنای خداحافظی با دریانوردان نیست

کشتیرانی خودران به معنای خداحافظی با دریانوردان نیست
مصاحبه‌های اخیر در صنعت کشتیرانی با مقامات دریایی مهم حاکی از چهار گرایش حاکم بر بازار است که مهمترین آن کشتیرانی دیجیتال و پاک خوانده می‌شود.
کد خبر: ۸۱۸۷۱
به گزارش گروه بین الملل مانا، صنعت کشتیرانی با معرفی دو پدیده مهم دیجیتالی شدن و پیشروی همسو با پیشرفت تکنولوژی و اجرایی شدن قانون مهم سوخت کم سولفور ۲۰۲۰ میلادی، آینده‌ای متفاوت از آنچه اکنون در آن خود را جای داده، خواهد داشت.
بر اساس این گزارش چهار موضوع روز و کلیدی صنعت کشتیرانی از نظرتان می‌گذرد:
۱. پایان سال‌های چالشی نزدیک است
به نظر می‌رسد صنعت دریانوردی همزمان با رونق گرفتن بازار‌های چندمنظوره از جمله کروز، فله و بخش‌های فراساحلی در حال فاصله گرفتن از حباب موسوم به «سال‌های چالشی» است. هیچ کس در جایگاهی نیست که بتواند ادعا کند دوران بحران رسما به اتمام رسیده است، اما آنچه عیان است، کارآمدی فعالیت‌ها و پروژه‌های مثبت و سودآور است. 
۲. دیجیتالی شدن
دیجیتالی شدن و داده‌های بزرگ لغات تخصصی پرکاربرد در بازار امروز کشتیرانی و دریانوردی است، اما لطفا این برداشت اشتباه را کنار بگذارید که یک انقلاب اطلاعاتی در راه است و قرار است به طور بنیادین همه چیز را تغییر دهد. شناور‌های فردا به طور آنلاین در زیرساخت لجستیکی جهان با یکدیگر ارتباط برقرار خواهند کرد. 
۳. کشتیرانی سبز و پاک
صنعت کشتیرانی در سال ۲۰۲۰ میلادی با بزرگترین پدیده روبه رو خواهد شد و آن زمانی است که در نخستین روز این سال قانون مصوب سازمان بین المللی دریانوردی مبنی بر کاهش انتشارات سولفور تا ۰.۵ درصد در سوخت‌های دریایی اجرا می‌شود. بدین ترتیب میزان انتشار گاز‌های گلخانه‌ای نیز تا سال ۲۰۵۰ میلادی کاهش ۵۰ درصدی را تجربه خواهد کرد. قانون لازم الاجرای ۲۰۲۰ میلادی برای صنعت کشتیرانی دشوار است، چرا که مالکان به مدت زمان بیشتری نیاز دارند تا بتوانند همسو با مدار حرکت زیست محیطی گام به سمت جلو بردارند. بررسی مزایا و معایب این پدیده، تصمیم گیری بر استفاده از کدام ابزار کاهش سولفور، سرمایه گذاری سنگین برای نصب اسکرابر یا تغییر سیستم‌های سوخت موتور و هزینه‌های سنگین سوخت از چالش‌هایی است که به ناچار مالکان باید با آن‌ها دست و پنجه نرم کنند. در همین راستا مدیرعامل شرکت یوروناو می‌گوید: نسبت به افرادی که در خصوص قوانین سوخت ۲۰۲۰ میلادی متقاعد شده اند، هشیار باشید. همسویی با آنان دشوار است.
۴. کشتیرانی خودران
در توافق با تغییر دیجیتالی حرکت به سوی کشتیرانی خودران با جدیت تمام ادامه می‌یابد. حجم روزافزون مبادله اطلاعات و داده‌ها میزان خودکاری را بر روی شناور‌ها افزایش خواهد داد و به دنبال آن از نیروی کار کاسته می‌شود، اما چشم انداز شناور‌های اقیانوس پیما که روزی تماما خودران شوند، امری غیرممکن است. از سوی دیگر، کشتیرانی خودران به معنای خداحافظی با دریانوردان نیست بلکه هدف آن ارتقا سطح خودکاری و هوش مصنوعی بر شناور است تا تاثیر مستقیمی بر کارآیی و اقتصاد داشته باشد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار