۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۶

گرایش سودجویان به قاچاق سوخت از سواحل خوزستان

در ماههای اخیر با وجود تدابیر پیشگیرانه برای جلوگیری از قاچاق غیرقانونی سوخت از سواحل خوزستان، گزارش ها از افزایش میزان قاچاق در این منطقه حکایت می کند.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۱۸۶۷

به گزارش خبرنگار مانا، نوسانات ارزی اخیر و ثابت بودن نرخ سوخت در کشور و تمایل قاچاقچیان به کسب سود نامشروع، انگیزه برای قاچاق این سرمایه ملی را دو چندان کرده است.

دراین میان برخی لنج ها و قایق های صیادی نیز در این راه به کار گرفته شده تا به روش های زیرکارانه و مخفیانه در پوشش صید، به قاچاق سوخت به بازار سوخت خلیج فارس مبادرت ورزند.

سواحل طولانی، خورها و آبراه های متعدد در خوزستان سبب شده تا قاچاقچیان بتوانند تا حدودی به دور از چشمان ماموران دریابانی، سوخت را به طرق مختلف به آن سوی آبهای ساحلی قاچاق کنند وسود نامشروع زیادی را به جیب بزنند.

هرچند دراین راه مخاطراتی از جمله برخورد با گشت های دریابانی و توقیف سوخت قاچاق وجود دارد، ولی قاچاقچیان با ریسک بالا همچنان در آبهای منطقه یکه تازی می کنند.

از میزان سوخت قاچاق در ماههای اخیر که با شگردهای مختلف به بازار سوخت خلیج فارس رسیده آمار دقیقی در دست نیست ولی افزایش میزان کشفیات در ماههای اخیر حکایت از قاچاق مقادیری زیادی سوخت  که عمدتا" گازوئیل بوده  دارد.

فرمانده مرزبانی و دریابانی خوزستان در گفتگوبا خبرنگار مانا می گوید: ما هیچ خط قرمزی در برخورد با پدیده قاچاق بخصوص سوخت به رسمیت نمی شناسیم و با وجود خطرات زیاد، همچنان در صف اول مبارزه با قاچاق سوخت هستیم.

سردار عبدالله نظرپوربا اشاره به نوسانات ارزی درماههای اخیر و گرایش به قاچاق سودآور سوخت توسط دلالان و واسطه ها در آبهای ساحلی افزود: درماههای اخیر دهها محموله سوخت قاچاق در آبهای شمال غرب خلیج فارس و مناطق ساحلی خوزستان توقیف شده است ولی بخشی از سوخت به قاچاق از کشور قاچاق شده است.

وی یکی از دلایل قاچاق سوخت اختلاف بالای قیمت داخلی با فوب خلیج فارس عنوان کرد وافزود: در داخل کشور هر لیتر گازوییل سه هزار ریال عرضه می شود ولی در بازار فراورده های نفتی خلیج فارس هر لیتر 35هزار ریال است.

سردار عبدالله نظر پور این مسئله که تعدادی از شناورهای صیادی مبادرت به قاچاق سوخت می کنند را تایید کرد اما گفت: باید دستگاههای مسئول نظارت بیشتری در عرضه سوخت داشته باشند تا از میزان قاچاق سوخت کاسته شود.

در این میان، حال شرکت ملی پخش فراورده های نفتی کشور دستورالعمل محدود سازی عرضه سوخت آزاد درکارت های سوخت خودروهای سنگین را محدود کرده است.

گازوییل آزاد درکارت های سوخت خودروهای سنگین هر لیتر شش هزار ریال است.

در همین حال رضا نجاتی مدیرکل انتظامی وامور مرزی استانداری خوزستان  به مانا گفت: در چند هفته اخیر تدابیری برای کنترل سوخت با هدف جلوگیری از قاچاق سوخت از آبهای ساحلی خوزستان اتخاذ شده است.

وی پدیده قاچاق سوخت درآبهای منطقه را تابعی از مسایل اخیر اقتصادی کشور بیان کرد وافزود: بااین حال دستگاههای اجرایی ازجمله دریابانی دراین خصوص مسئولیت سنگین دارد و تاکنون در کنترل و برخورد با قاچاق سوخت موفق عمل کرده است.

شایان ذکر است در چند ماه اخیر گزارش هایی از آلودگی بخش هایی از آبهای ساحلی خوزستان براثر نشست چتری های حامل سوخت قاچاق دریافت شده است.

امسال بیش از یک میلیون لیتر سوخت قاچاق در آبهای ساحلی خوزستان و شمال غرب خلیج فارس کشف و ضبط شده است.

استان خوزستان500 کیلومتر ساحل دارد واز گذشته های دور درمعرض پدیده قاچاق کالا و سوخت بوده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار