۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸

دود آتش سوزی هورالعظیم همچنان در آسمان خوزستان

دود ناشی از سوختن نیزارهای بخش عراقی تالاب بین المللی هورالعظیم برای چندین بار درماههای اخیر آسمان شهرهای غربی خوزستان را تیره وتار کرد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۱۸۶۰

به گزارش خبرنگار مانا ، کشیده شدن دود غلیظ سفید رنگ ، آسمان شهرهای سوسنگرد، هویزه ، حمیدیه و بسیاری از روستاهای نزدیک این تالاب را سبب بشدت آلوده کرده است و مردم را با مشکلات زیست محیطی زیادی روبرو کرده است.

دهها شهروند این مناطق نیز بر اثر استنشاق دود ناشی ازاین آتش سوزی راهی بیمارستان ها و مراکزدرمانی سرپایی شدند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان در گفتگو با خبرنگار مانا با ابراز تاسف از ادامه این آتش سوزی بی سابقه در تالاب هورالعظیم اظهارداشت: عملیات مهار حریق همچنان از طریق هوایی ادامه دارد.

 کیامرث حاجی زاده افزود: هنوز چند کانون آتش سوزی در مرکز این تالاب در حال شعله ور شدن است.

وی نسبت به کشیده شدن آلودگی ناشی از سوختن تالاب هورالعظیم به کلانشهر اهوازدرروزهای آینده هشدار داد.

تاکنون دست کم دوبار دود ناشی از آتش سوزی تالاب هورالعظیم شهرهای ساحلی خوزستان را تحت تاثیر قرار داده است.

از این آتش سوزی گسترده که از آن به عنوان یک ابربحران زیست محیطی یاد می شود، 75 روز می گذرد بیش از 25هزار هکتار از نیزارهای این تالاب به خاکستر تبدیل شده است و حیات جانوری دراین تالاب را بشدت به مخاطره انداخته است.

با وجود ناامیدی ها ازمهار زودهنگام حریق درتالاب هورالعظیم پرواز بالگردها و هواپیماهای آتش نشان ایرانی همچنان در حال عملیات هستند فعالیت هستند تا بتوانند آتش را مهار کنند و از روند نابودی این تالاب عظیم جلوگیری کنند.

احمدرضا لاهیجان زاده نیز در گفتگو با خبرنگار مانا نسبت به مهار این حریق گسترده که برخی شهرهای عراق را نیز درگیر خود کرده است، افزود: رهاسازی آب و بارش های زودهنگام پاییزی شاید بتواند تا حدودی از گسترش حریق جلوگیری کند.

وی ادامه داد: با وجود درخواست مکرر ، هنوز عراقی ها برای مشارکت درمهار این آتش سوزی پا پیش نگذاشته اند.

دوهفته پیش دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران ، وزارت امور خارجه را مامور کرد رایزنی های سیاسی را با مقامات عراقی برای مشارکت فعال در عملیات اطفاء حریق در تالاب هورالعظیم انجام دهد.

دکترعیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز نگرانی از مهار نشدن حریق در تالاب هورالعظیم گفت: عملیات هوایی نمی تواند برای غلبه بر این حریق گسترده موثر واقع شود.

دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری از ادامه آتش سوزی در تالاب هورالعظیم ابراز نگرانی کرد و از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به عراق برای ورود به عملیات مهار حریق خبر داده بود.

تالاب هورالعظیم 300هزار هکتار مساحت دارد که دو سوم آن در عراق و یک سوم آن در محدوده خاک ایران است.

این تالاب که نقش بسیار مهمی در اشتغال زایی ساکنان اطراف دارد در چهار دهه اخیر شاهد دست اندازی رژیم بعثی عراق ، مین گذاری ، استفاده بعثی ها از سلاح شیمیایی علیه رزمندگان اسلام و اکتشافات نفتی از سوی دو کشور ایران و عراق بدون رعایت الزامات و مجوزهای زیست محیطی بوده است.

البته خشکسالی و مهار سیلاب ها با احداث سد کرخه با ظرفیت پنج میلیارد مترمکعب و کاهش آورد رودخانه دجله نیز در بحران زیست محیطی این تالاب بین المللی بی تاثیر نبوده است.

برخی گمانه زنی ازعمدی بودن این آتش سوزی خبر می دهند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار