۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳

صیادان به ناوگان مکانیزه نیاز دارند/قیمت سوخت اجحاف به لنج داران

صیادان به ناوگان مکانیزه نیاز دارند/قیمت سوخت اجحاف به لنج داران
صیادان کشور به شناورهای مکانیزه نیاز دارند و متولیان امر باید این مشکل را حل کنند.
کد خبر: ۸۱۸۵۸

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مانا با اشاره به فرسوده بودن ناوگان صیادی کشور اظهار داشت: در حالیکه برداشت آبزیان از دریا می تواند بخشی از مشکلات اقتصادی کشور را حل کند اما متاسفانه از این فرصت به خوبی استفاده نمی شود.

غلامرضا شرفی با بیان اینکه صیادان و لنج داران کشور روزی خود را از دریا کسب می کنند، اظهار داشت: نکته ای که وجود دارد این است که چرا نباید صنعت صیادی کشور مکانیزه نباشد. چرا هنوز باید بر طبل سنتی بودن کوبید در حالیکه از این طریق عایدی نخواهیم داشت.

وی با بیان لزوم مکانیزه شدن ناوگان صیادی کشور گفت: برای نوآوری در هر صنعتی ممکن است، مقاومت هایی به دلیل نبود آگاهی و عادت به فرهنگ سنتی وجود داشته باشد اما چنانچه عایدات فعالیت جدید به صنف مربوطه شناسانده شود، قطعا استقبال می کنند.

وی افزود: با ایجاد اتحادیه و یا سندیکا می توان ناوگان سنتی صیادی را به یک ناوگان مکانیزه تبدیل کرد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه کشتی هایی فعال در خلیج فارس علاوه بر صید انبوه دارای سردخانه و کنسرو سازی هستند، افزود: در این میان ما افتخار می کنیم که لنج های چوبی کشور به فایبرگلاس تبدیل شده است درحالیکه استهلاک این شناورها بسیار بالاست و به دلیل وجود لنج های فرسوده، بسیاری از صیادان دیگر از دریا بازنمی گردند و خانواده های بسیاری بدون سرپرست می شوند.

وی با بیان این پرسش که چرا نباید از یک ناوگان مطمئن برخوردار باشیم و چرا نباید صیادان بیشتر از آبهای آزاد صید کنند، افزود: چنانچه صیادان ازشناورهای ایمن تر و به روزتری برخوردار باشند، می توانند در دریای عمان، اقیانوس هند و سایر آبهای آزاد به صیادی بپردازند و با یک صید خوب و غنی برای خود و خانواده شان به کشور بازگردند.

شرفی تاکید کرد: امروز صیادان کشور به شناورهای مکانیزه نیاز دارند و در این  خصوص متولیان امر باید این مشکل را حل کنند.

وی افزود: صرفا تخصیص تسهیلات به لنج دار مشکل را حل نمی کند زیرا لنج دار بخشی از این وام را صرف تعمیر ظاهری لنج و مابقی را صرف تامین مایحتاج زندگی خود می کند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بهترین کار این است که لنج داران را متقاعد به سرمایه گذاری برای خرید یک کشتی مکانیزه بزرگ کنیم تا با یکدیگر کشتی داری کنند به این ترتیب علاوه بر اینکه عایداتشان از دریا بیشتر می شود با ایمنی بیشتری به کار صیادی می پردازند.

وی افزود: اگر بر اساس یک سیستم برنامه ریزی شده و فرهنگ سازی شناورهای صیادی به شناورهای مکانیزه تبدیل شوند قطعا صیادان می پذیرند.

وی با اشاره به مشکلات صیادان گفت: به دفعات مشکل صیادان را در مجلس بیان کرده ام اما متاسفانه تاکنون یک کار خردورزانه و جمعی برای حل مشکل این قشر صورت نگرفته است.

نماینده آبادان افزود: شکایت هایی درخصوص صید انبوه کشتی های چینی در خلیج فارس صورت می گیرد، اما متاسفانه سازمان بنادر و دریانوردی در این خصوص تدبیری نمی اندیشد. البته زمانی که کشوری با حضور خود در منطقه درآمدی را برای ما به همراه دارد در شرایط خاص ناچار به همکاری هستیم.

وی تصریح کرد: چنانچه صیادان کشور از ناوگان مکانیزه برخوردار باشند، مدام از در اختیارگذاشتن منطقه دریایی کشور به صیادان سایر کشورها شکایت نمی کنند.

شرفی با اشاره به وجود 800 شناور و لنج بزرگ در آبادان گفت:  چنانچه این شناورهای سنتی مکانیزه شوند، علاوه بر اینکه نگهداری سهل تر، سوخت کمتری مصرف کرده و بازدهی آنها هم بیشتر خواهد شد.

وی ضمن درخواست همکاری کلیه مسئولین مرتبط اظهار داشت: در حالیکه برخی از کشورها تنها از طریق صیادی امورات خود را می گذرانند ما امروز با یک ناوگان صیادی فرسوده و قدیمی که در دنیا منسوخ شده  مواجه هستیم.

قیمت سوخت و هزینه بالای شناورداران

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قیمت بالای سوخت شناورها گفت: اکنون لنج داران سوخت را بین پنج تا هفت هزار تومان تهیه می کنند که عملا این قیمت بالا تکافوی مخارج لنج دار را نمی دهد.

 شرفی با بیان لزوم اندیشیدن راهکار برای این موضوع تصریح کرد: نرخ سوخت نباید به گونه ای باشد که زمینه را برای قاچاق فراهم کند اما با این نرخ  بسیاری از لنج داران و کشتی داران نمی توانند، جوابگوی هزینه های خود باشند.

وی گفت: قیمت سوخت به معنای واقعی در حال حاضر در حق لنج داران اجحاف است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار