۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۶
با بهره برداری از دستگاه سیستم 001:

پلاستیک های اقیانوس آرام تجمیع می شوند

پلاستیک های اقیانوس آرام تجمیع می شوند
دانشمندان ابزاری را به منظور پاکسازی اقیانوس آرام از ۸۰ هزار تن پلاستیک شناور در منطقه روانه اقیانوس کردند. 
کد خبر: ۸۱۸۵۳
به گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از ایندیپندنت، سیستم ۰۰۱ که از سوی یک سازمان غیرانتفاعی موسوم به Ocean Cleanup معرفی شد، سفر خود را به بزرگترین مرکز تجمیع زباله در اقیانوس آرام از سان فرانسیکو و پس از سال‌ها توسعه آغاز کرد.
بر اساس این گزارش، این ماشین که طولی برابر ۶۰۰ متر دارد با تکیه بر طرح‌های جزرومدی بر روی آب و در مناطقی که زباله‌ها به ویژه پلاستیک متمرکز شده است، شناور می‌ماند و به شکل U به جارو کردن اقیانوس و جمع‌ آوری زباله‌های پلاستیکی می‌پردازد.
درصورتیکه طرح مخترع جوان ۲۲ ساله هلندی با موفقیت روبه رو شود، ناوگانی متشکل از سیستم‌های مشابه جهت جمع آوری زباله‌ها به ویژه پلاستیک ایجاد می‌شود تا طی پنج سال کل اقیانوس‌های جهان را پاکسازی کند.
کیسه این دستگاه از طریق چرخش جریان‌های موجود شکل گرفته و ۱.۸ تریلیون قطعه پلاستیکی را در خود جای می‌دهد و قادر به پوشش مساحتی به اندازه تمام  فرانسه است. 
مخترع این دستگاه گفت: قطعا مهندسی چیزی برای نجات دادن آن هم در اقیانوس کار بسیار چالش برانگیزی است. اگر به خط ساحلی نگاهی بیاندازیم، موثرین راه برای جمع آوری زباله همین نقطه است بنابراین به همین علت است که می‌خواهیم خط ساحلی خود را بسازیم. 
هزینه ساخت و توسعه سیستم ۰۰۱ حدود ۲۵ میلیون دلار برآورد شده است. 
شرکت Ocean Cleanup نیز تصمیم دارد فرصت سرمایه گذاری در ساخت سیستم‌های اضافی برای ثبت شرکت‌های بزرگ را با برند خودشان فراهم کند. 
بسیاری از کارشناسان دریایی خوش بینی خود را در خصوص این پروژه اعلام کرده اند و علی رغم آنکه احتمال مسیری طولانی را می‌دهند، این ابزار را برای پاکسازی زباله‌های گسترده گامی موفق در کشتیرانی می‌دانند. با این حال نگرانی‌های خاص این زمینه نیز به چشم می‌خورد.
توسعه دهندگان دستگاه پاکساز بر این باورند که استفاده از آن حیات موجودات دریایی را به خطر نمی‌اندازد و قادر است تا ارتفاع سه متر زیر اقیانوس را از هر گونه زباله پاک کند. با وجود ایمنی این دستگاه، انجمن محافظت دریا در خصوص موجوداتی که در سطح آب شناور هستند مانند ستاره‌های دریایی ابراز نگرانی کرده است چراکه آن‌ها قادر به فرار نیستند.
بزرگترین مرکز تجمیع زباله در اقیانوس آرام بین هاوایی و کرانه کالیفرنیا واقع شده است.
پلاستیک های اقیانوس آرام تجمیع می شوند
پلاستیک های اقیانوس آرام تجمیع می شوند
پلاستیک های اقیانوس آرام تجمیع می شوند
پلاستیک های اقیانوس آرام تجمیع می شوند
پلاستیک های اقیانوس آرام تجمیع می شوند
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار