۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۰

رشد کند توان عملیات کانتینری در جهان

رشد کند توان عملیات کانتینری در جهان
حجم کانتینری در سه ماهه دوم سال جاری میلادی و در بنادر دنیا ۴.۷ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال‌های گذشته رشد کرد.
کد خبر: ۸۱۸۴۷
به گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از آلفالاینر، علی رغم آنکه رشد توان عملیاتی کانتینر مثبت است، اما در مقایسه با سال ۲۰۱۶ میلادی تاکنون و در سه ماهه دوم ۲۰۱۸ سرعتی کند به خود گرفت و ۴.۷ درصد اعلام شد.
بر اساس این گزارش، رشد در تمامی بخش‌های مورد مطالعه به استثنا خاورمیانه که افت منفی ۱.۴ درصدی را تجربه کرد، مثبت است. علت افت در این منطقه به دلیل افت شدید حجم جابه جایی بار در بنادر پرکاربرد و مهم ایران به دنبال اعمال دوباره تحریم‌ها از سوی آمریکا است. حجم جابه جایی در بزرگترین بندر خاورمیانه یعنی دبی با افت منفی ۲.۳ درصدی همراه شد و افت رشد در بنادر ثلاثه، دامان و جده به ترتیب منفی ۱۷، ۱۳.۳ و ۱.۳ درصد برآورد شد.
توان عملیاتی کانتینر در چین و هنگ کنگ از سال ۲۰۱۶ میلادی تاکنون در کندترین مسیر رشد قرار گرفته و تنها ۴.۳ درصد در سه ماهه دوم ۲۰۱۸ افزایش یافت و در مقایسه با رشد ۶.۷ و ۹.۴ درصدی به ترتیب در سه ماه نخست و سال گذشته میلادی با افت همراه شد. این درحالی است که میزان رشد در هنگ کنگ منفی ۷.۵ درصد ثبت و بندر شنزن به منفی ۲.۱ درصد رسید. در مقابل، بنادر گوانگجو رشد مثبت ۷.۲ درصدی را در کارنامه خود شاهد بودند.
رشد حجم جابه جایی کانتینری برای سال جاری میلادی در کل ۴.۶ درصد اعلام شده است که در مقایسه با ۵.۶ درصد در نیمه نخست خبر از کاهش آن می‌دهد. چشم انداز توان عملیاتی به موجب تنش‌های کنونی بین دو قدرت برتر اقتصادی جهان نامشخص و مبهم است.
 
رشد توان عملیاتی کانتینری در جهان کند است
۳۰ بندر برتر با بالاترین توان عملیاتی کانتینر در ۲۰۱۸ میلادی
رشد توان عملیاتی کانتینری در جهان کند است
در این بین، بندر Colombo بیشترین رشد را با ۱۵ درصد به خود اختصاص داد که خبر از عملکرد قدرتمند آن در بنادر شبه قاره هند می‌دهد. بندر اندونزیایی جاکارتا نیز رشد ۱۴.۸ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد که در بین بنادر آسیایی بسیار راضی کننده است. اما رشد در آسیای جنوب شرقی تعادل یکنواختی ندارد و در برخی مناطق مثبت و در برخی دیگر منفی است.
تجارت حمل و نقل کانتینری شرکت کشتیرانی کاسکو چین زیان خالص ۲۵ میلیون دلاری را در کارنامه شش ماه نخست خود ثبت کرد. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته میلادی کسب سود ۱۴۷ میلیون دلاری را تجربه کرده بود.
نتایج عملکرد بخش کانتینری شرکت کشتیرانی کاسکو: ۲۰۱۷/۲۰۱۸
(به استثنای درآمد حاصل از ترمینال‌های کانتینری)
رشد توان عملیاتی کانتینری در جهان کند است
 
نتایج مالی کاسکو شامل حمایت‌های دولتی نیز به ارزش ۲۹ میلیون دلار در شش ماه نخست سال جاری میلادی می‌شود که سهم بزرگی در تامین منابع مالیِ تجارت کانتینری داشته است. هزینه‌های عملیاتی نیز با احتساب EBIT افت ۰.۶ درصدی را در مقایسه با رشد ۳.۱ درصدی نیمه نخست ۲۰۱۷ میلادی تجربه کرد.
علت عمده افت عملکرد کاهش شدید نرخ حمل و نقل است که ۲.۵ درصد در مسیر‌های بین المللی کاسکو و ۷.۵ درصد در مسیر‌های داخلی گزارش شده است. حجم جابه جایی‌ها در کل ۱۲.۴ درصد رشد داشت و به ۱۱.۲۳۵ میلیون TEU در نیمه نخست سال جاری میلادی رسید که در مقایسه با ۹.۹۹۸ میلیون TEU در مدت مشابه سال گذشته میلادی خبر از افزایش آن می‌دهد. کاسکو همچنین به دنبال کاهش ۲.۲ درصدی نرخ حمل و نقل در جابه جایی بار، افت ۵.۱ درصدی را در جابه جایی‌های مسیر آسیا-اروپا تجربه کرد.
 
درآمد و میزان جابه جایی کاسکو بر حسب خطوط تجاری (۲۰۱۸ و ۲۰۱۷ میلادی)
رشد توان عملیاتی کانتینری در جهان کند است
 
عملکرد سه ماهه دوم ۲۰۱۸ میلادی درآمد نیمه نخست خطوط را تحت تاثیر قرار داد
میانگین هزینه‌های عملیاتی اعلام شده از سوی خطوط کانتینری افت منفی ۳.۱ درصدی را از سه ماهه نخست سال به منفی ۳.۸ درصد در سه ماهه دوم تجربه کرد و متعاقبا عملکرد خطوط کشتیرانی را تحت تاثیر جدی خود قرار داد. افزون برآن، درآمد‌های خطوط در نتیجه افت نرخ حمل و نقل و افزایش قیمت سوخت به شدت در روندی نزولی قرار گرفت. به گونه‌ای که مالکان نتوانستند هزینه‌های گزاف سوخت را پرداخت کنند. میانگین قیمت سوخت افزایش ۳۰ درصدی را در مقایسه سال به سال در کارنامه خود ثبت کرد، این در حالی است که نرخ جابه جایی و حمل بار کاهش غیرقابل قبولی داشت.
در همین راستا، تمامی خطوط کانتینری به استثنای مرسک دانمارک که شاهد بهبود در عملیات بود، در سه ماهه دوم به شدت با افت در نتایج مالی و عملیاتی خود روبه رو شدند. عملکرد مرسک نیز به دنبال استفاده بهینه از ظرفیت است.
اگرچه نرخ حمل و نقل در سه ماهه سوم قدرت گرفته و عاملی برای بهبود عملکرد خطوط در میزان درآمد به حساب می‌آید، جنبش آنی مثبت کوتاه مدت خواهد بود. عدم اطمینان در بخش حجم کانتینر‌ها در ماه‌های پیش روی خطوط کشتیرانی را بر آن داشته تا اقداماتی در خصوص کاهش ظرفیت اتخاذ کنند. از این رو، تعداد اعلام‌های کاهشی تا کنون در مقایسه با سال گذشته میلادی بسیار بیشتر است. در همین خصوص، باید منتظر ماند تا ناوگان کانتینری بیکار به ۷۵۰ هزار TEU تا پایان سال جاری میلادی برسد.
 
رشد توان عملیاتی کانتینری در جهان کند است

کشتیرانی فرانسه زیان ده شد
شرکت کشتیرانی CMA CGM فرانسه شاهد ثبت ۶۷ میلیون دلاری سود عملیاتی در سه ماهه دوم سال جاری میلادی بود که در مقایسه با ۸۸ میلیون دلار سه ماهه نخست و ۴۲۷ میلیون دلار سه ماهه دوم ۲۰۱۷ میلادی، خبر از افت شدید می‌دهد.
بر همین اساس، شرکت مدیریت خود را با هدف بازگشتن به سود خالص مثبت ۲۳ میلیون دلاری در سه ماهه سوم به کار گرفته که درآمد حاصل از مبادلات خارجی به ارزش ۱۲۳ میلیون دلار در این میان نقشی اساسی داشته است.
عملکرد مالی شرکت CMA CGM بر حسب سه ماهه سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ میلادی
رشد توان عملیاتی کانتینری در جهان کند است
 
این شرکت انتظار دارد عملکرد مالی را در سه ماهه سوم بهبود دهد، اما هزینه‌های عملیاتی در مقایسه با سال گذشته در سطحی پایین باقی خواهند ماند.
میانگین درآمد در سه ماهه دوم به منفی دو درصد رسید که در مقایسه با هزینه‌های عملیاتی و رشد ۶.۶ درصدی آن در مدت مشابه سال گذشته در روندی نزولی و سراشیبی منفی قرار گرفت. اما، میزان جابه جایی در مدت زمان مذکور رشد ۹.۶ درصدی را تجربه کرد و به ۵.۲ میلیون TEU رسید چراکه میزان ظرفیت شناور‌ها در ائتلاف اقیانوسیه وتجارت‌های خاورمیانه و آفریقا با افزایش قابل توجهی همراه شد.
میزان جابه جایی CMA CGM بر حسب خطوط تجاری: سه ماه دوم ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷ میلادی
رشد توان عملیاتی کانتینری در جهان کند است
 
افزایش تعداد شناور‌های بیکار با ظرفیت بالای ۱۲.۵۰۰ TEU
ناوگان شناور‌های کانتینری بیکار با افزایش قابل توجهی همراه شد و به موجب افت شناور‌های با ظرفیت بالای ۱۲.۵۰۰ TEU به ۴۰۸ هزار TEU رسید.
بر اساس بررسی انجام شده از سوی آلفالاینر در تاریخ سوم سپتامبر سال جاری میلادی، ده فروند شناور با ظرفیت ۱۳ هزار و ۳۰۰ تا ۱۵ هزار و ۲۰۰ در ناوگان کانتینری بیکار بودند که در مقایسه با مطالعه پیشین سه برابر شده بودند. افزون بر آن، تعداد شناور‌های بیکار با ظرفیت بین پنج تا هفت هزار و ۵۰۰ TEU به ۱۲ فروند رسید که در بررسی قبل هفت فروند اعلام شده بود. همچنین، تعداد شناور‌های بیکار در بخش‌های دیگر با سایز‌های مختلف به موجب طوفان‌های فصلی در خاور دور افزایش یافت. انتظار می‌رود در هفته‌های پیش روی تعداد شناور‌های بیکار نیز در آسیا و همچنین آتلانتیک به دنبال لغو برخی خدمات در فصل سرما با افزایش همراه شود.
شناور‌های کانتینری بیکار
رشد توان عملیاتی کانتینری در جهان کند است
ارسال نظرات
آخرین اخبار