۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰

اوراق‌سازی کلید بهبود پایدار بازار تانکر

اوراق‌سازی کلید بهبود پایدار بازار تانکر
با توجه به احتمال افزایش تقاضا در نیمه دوم سال، اندکی بهبود در نرخ کرایه حمل تانکری مشاهده خواهد شد. بنابراین بیمکو پیش‌بینی می‌کند در 6 ماهه دوم سال 2018 فعالیت اوراق‌سازی کند شود.
کد خبر: ۸۱۸۳۵
به گزارش گروه بین الملل مانا، مالکان کشتی‌های تانکر شش ماهه دوم سال 2018 را با افزایش نرخ‌های کرایه حمل آغاز کردند و پس از تجربه نرخ‌های کرایه بسیار پایین در ماه‌های اخیر سرانجام به پیشواز بهبود رفتند.
بر اساس اعلام بیمکو، تقاضای فصلی پشتوانه بازار در سه ماهه سوم و به ویژه سه ماهه چهارم است. با این وجود، بهبود بلندمدت مستلزم از رده خارج شدن ظرفیت مازاد و قدیمی از ناوگان موجود توسط اوراق‌سازی است.
تحلیل‌گر ارشد کشتیرانی مؤسسه بیمکو اظهار کرد: مالکان تانکرهای حمل نفت خام برای اینکه واقعاً درآمدهای پایدار و مناسبی کسب کنند، باید صبور باشند چرا که مازاد ظرفیت در حال حاضر بسیار زیاد است. اگر رشد تقاضا در سال 2019 آنقدری زیاد نباشد که رشد 2.5 درصدی ناوگان را جبران کند و تازمانی که فعالیت اوراق‌سازی شدت نگیرد، احتمال این وجود دارد که سال آتی بدترین سال بازار تانکر باشد.
متأسفانه، با وجود قیمت‌های بالا برای اوراق‌سازی، مالکان اشتیاقی برای دل کندن از کشتی‌های فرسوده خود ندارند چرا که بر این باورند بازار در 6 ماهه دوم سال 2018 بهتر می‌شود.
آمار بیمکو حاکی از آن است در نیمه اول سال 2018، ظرفیت اسقاط تانکرهای حمل نفت خام 13.1میلیون DWT گزارش شده که با مجموع ظرفیت اسقاط شده در 40 ماه پیش از آن برابر بوده است. اما در روند اوراق‌سازی در 6 ماهه دوم سال 2018 می توان گفت عکس این مقدار بوده است چرا که در ماه ژوئیه تنها یک فروند VLCC و در کل کمی بیشتر از یک میلیون DWT اسقاط شده است.
این تحلیل‌گر ارشد افزود: بیمکو پیش‌بینی می‌کند در 6 ماهه دوم سال 2018 فعالیت اوراق‌سازی کند شود، چرا که بازار به دلیل افزایش تقاضا در نیمه دوم سال، اندکی بهبود نرخ کرایه حمل مشاهده خواهد شد. در نتیجه، پیش‌بینی می‌شود اوراق‌سازی تانکرهای حمل نفت خام 19 میلیون DWT و تانکرهای حمل فرآورده‌های نفتی 2.5 میلیون DWT باشد.
تا این لحظه از سال 2018، رشد ناوگان توسط فعالیت اوراق‌سازی گسترده جبران شده است. در اوایل ماه اوت ناوگان تانکرهای حمل نفت خام کاهش 0.2 درصدی نسبت به ابتدای سال جاری داشت. تانکرهای حمل فرآورده‌های نفتی نیز در هفت ماهه نخست 2018 رشد 1.7 درصدی داشته‌اند.
این تحلیل‌گر ارشد نتیجه گرفت: پیش‌بینی می‌شود رشد ناوگان ما در کل سال 2018 برای بخش نفت خام 0.8 درصد و برای بخش فرآورده‌های نفتی 2.4 درصد باشد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار