۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷

بازار تانکر ماه اگوست 2018 تشریح شد

بازار تانکر ماه اگوست 2018 تشریح شد
موسسه Drewry نوشت در ماه آگوست سال جاری میلادی، بازار تانکر شاهد شیب صعودی نرخ کرایه حمل در بخش نفتکش غول پیکر و نزولی در بخش سوئزماکس و افراماکس بود.
کد خبر: ۸۱۸۳۳

به گزارش گروه بین الملل مانا موسسه Drewry در تحلیل بازار تانکر ماه آگوست سال جاری میلادی با اشاره به شیب صعودی نرخ کرایه حمل نفتکش های غول پیکر و نزولی سوئزماکس وافراماکس، پیش بینی کرد: فعالیت پالایشگاهی در طول فصل زمستان بهبود خواهد بخشید، بازار اوراق پس از فصل مانسون روند افزایشی به خود می گیرد، علاوه براین، تحریم های آمریکا علیه ایران رشد تجارت نفت خام را سرکوب خواهد کرد و دفتر قطور سفارش ساخت تحویل بالای شناور را به همراه خواهد داشت.  

بازار تانکر در ماه اگوست چگونه گذشت Drewry//

این گزارش ادامه داد: تقاضای قوی برای نفت خام از سوی پالایشگاهای آسیایی به ویژه چین، تنور بازار چارترینگ را درمناطق اصلی بارگیری نفتکش غول پیکر داغ نگاه داشته است. جریانات نفت خام به آسیا از خلیج فارس، آفریقای غربی و آمریکا درماه آگوست سال جاری میلادی قوی باقی ماند، ازاین رو درآمد نفتکش غول پیکر به بالاترین سطح در سال جاری میلادی افزایش یافت. اما با این وجود، بازارهای سوئزماکس و افراماکس خیلی بر وفق مراد مالکان نبود، چرا که نرخ کرایه حمل دراکثرمسیرها به جزء مدیترانه روند نزولی را طی کرد.

اگرچه عرضه نفت خام ایرانی کاهش یافته است، اما افزایش اخیر تولید نفت ازسوی دیگر تولید کنندگان خاورمیانه، حکایت از اخبار خوبی برای بازار نفت خام به ویژه نفتکش های غول پیکر دارد. از آنجائیکه فعالیت پالایشگاه از ماه اکتبر و درآغاز فصل زمستان افزایش خواهد یافت، انتظارمی رود نرخ کرایه حمل در بازار تانکر حمل نفت خام در ماههای آینده رشد بیشتری را تجربه کند. افزون براین، پیش بینی می شود، نرخ کرایه حمل تانکرهای حمل مشتقات نفتی نیز روند بهبود را به نمایش گذارد، چرا که تقاضای زمستانی موجب رونق تجارت این دسته از تانکرها خواهد شد.

درادامه این گزارش آمده است: قاصدک خوش خبر بازار یعنی رشد کند ناوگان تانکردرسال جاری میلادی که ناشی ازسطح بالای فعالیت بازاراوراق است، می تواند مسیر بهبود نرخ کرایه حمل را هموار سازد.

افزون براین پس ازاینکه قیمت نفت خام یک روند نزولی اولیه را تجربه کرد، اما به دنبال تقاضای قوی از پالایشگاههای آسیا، بازارحرکت به سمت بالا را در ماه آگوست در پیش گرفت.

رشد کند ناوگان  

نرخ کرایه حمل ضعیف ولازم الاجراشدن قوانین سوخت آیمو IMO ازسال 2020، تمایل مالکان برای روانه کردن شناورهای خود به سمت یاردها را افزایش داده است، برهمین اساس بازار قوی اوراق توانست تاثیر پیوستن شناورهای جدید به ناوگان جهانی تانکر در سال جاری میلادی را خنثی کند. ناوگان تانکرهای حمل مشتقات نفتی درهفت ماه نخست سال جاری میلادی رشد کم 0.9 درصد را تجربه کرد. اما از آنطرف افت 0.5 درصد ظرفیت ناوگان تانکرهای حمل نفت خام منجر به کاهش 0.2 درصد کل ظرفیت ناوگان تانکر شد.

اگرچه دفترسفارش ساخت شناور با سهم معادل 12.5 درصد از کل ظرفیت ناوگان موجود قطور به نظرمیرسد و 12 میلیون DWT ظرفیت قراراست درماههای باقیمانده سال جاری میلادی تحویل داده شوند، اما با این وجود سطح فعالیت بالای پیش بینی شده بازار اوراق در پاسیفیک آسیا پس از فصل مانسون، می تواند نشانه های خوبی برای مالکان را به همراه داشته باشد.

از این نکته نیز نباید غافل ماند، علیرغم اینکه دفتر سفارش ساخت قطوراست، اما روند نزولی بازار سفارش ساخت تانکرهای حمل نفت خام و مشتقات نفتی در ماههای اخیر، رویهم رفته چشم انداز خوبی را برای بازار تانکر رقم می زند. علاوه براین، درحالیکه مالکان تانکر در حال آماده شدن برای مطابقت و سازگاری با قوانین جدید آیموهستند، بسیاری ازآنها شناورهای مجهز به اسکرابرها را سفارش می دهند.

بازار تانکر در ماه اگوست چگونه گذشت Drewry//

نفتکش غول پیکر

به دنبال تقاضای قوی درخلیج فارس وآسیا، نرخ کرایه حمل نفتکش غول پیکر روند بهبود را درماه آگوست سال جاری میلادی به نمایش گذاشت. تولید نفت خام بالا درعربستان سعودی، عراق و امارات متحده عربی منجر به رونق فعالیت چارترینگ نفتکش های غول پیکر در خلیج فارس شد.

ازسوی دیگرعلیرغم اینکه تولید نفت خام ایرانی روند کاهشی را طی کرد، اما روند صادرات صادرات نفت خام از ایران به چین قوی باقی ماند. به عبارت دیگر پالایشگاهای چینی واردات نفت خام ایرانی را افزایش داده اند. ناگفته نماند، شیب صعودی فعالیت پالایشگاه در چین پس از اتمام فصل تعمیر، عامل اصلی بهبود فعالیت چارترینگ درخلیج فارس به شمار می آید.

بازار تانکر در ماه اگوست چگونه گذشت Drewry//

 سوئزماکس

درماه آگوست سال جاری میلادی، تقاضای ضعیف فصلی منجربه سرکوبی نرخ کرایه حمل در بازار تانکرهای سوئزماکس شد. نکته قابل توجه اینکه، بهبود نرخ کرایه حمل این شناور کاملا بستگی به بهبود تقاضا در فصل زمستان دارد.

زمانیکه تقاضا برای نفت خام آفریقای غربی ازسوی پالایشگاهای اروپایی کاهش یافت، نرخ کرایه حمل تانکرهای سوئزماکس در مسیراصلی TD20روند نزولی را طی کرد.

 افزون براین، افت واردات نفت خام ایرانی به اروپا، به پیکره تقاضای بازارسوئزماکس آسیب وارد کرده است. علاوه براین تقاضای ضعیف اروپا برای نفت خام CPC Blend منجربه افت ناچیز نرخ کرایه حمل درمسیردریای سیاه-اروپای شمال غربی شده است.

بازار تانکر در ماه اگوست چگونه گذشت Drewry//

 افراماکس

به دنبال فشار ناشی از تقاضای فصلی ضعیف، نرخ کرایه حمل در بازار افراماکس روند نزولی را به نمایش گذاشت. رویهم رفته نرخ کرایه حمل تانکرهای افراماکس در اکثر مسیرها به جزء درون مدیترانه، شیب نزولی را در ماه آگوست سال جاری میلادی تجربه کرد.

روند کاهشی تقاضای نفت خام از سوی پالایشگاهها در اروپای شمال غربی منجر به پایین نگاه داشتن سطح فعالیت چارترینگ در اروپای شمال غربی و حوزه های بالتیک شده است. با این وجود، جهش ناگهانی فعالیت چارترینگ در مدیترانه مجال تنفسی را برای مالکان افراماکس فراهم کرد.

 ناگفته نماند به دنبال افزایش صادرات نفت خام لیبی، فعالیت بازارچارترینگ همچنان قوی باقی مانده است. علاوه براین، افزایش صادرات نفت خام روسیه به خریداران آسیا پاسیفیک به ویژه چین از طریق بندر Kozmino سبب افزایش تقاضا برای جذب تانکرهای افراماکس در آسیا پاسیفیک شد.

به طور کلی انتظار می رود، به همراه افزایش قوی فصلی تقاضای نفت خام، نرخ کرایه حمل بازار تانکرهای افراماکس در ماههای آینده روند بهبود تدریجی را طی کند.

بازار تانکر در ماه اگوست چگونه گذشت Drewry//

لازم به ذکراست: علیرغم اینکه درماه آگوست سال جاری میلادی نرخ کرایه حمل در بازارهای سوئزماکس و افراماکس روند نزولی را طی کرد، اما قراردادهای بازارهای آتی کوتاه مدت FFA برای سوئزماکس درمسیرTD20 و برای افراماکس درمسیر TD7 در ماه مذکور روند بهبود را به نمایش گذاشتند.

این گزارش در پایان نوشت در ماه آگوست سال جاری میلادی نرخ کرایه حمل تانکرهای LR1 و LR2 در مسیر خلیج فارس –ژاپن روند نزولی را تجربه کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار