۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰

بازار اوراق شناور همچنان نابسامان!

بازار اوراق شناور همچنان نابسامان!
مسئله مازاد ظرفیت تناژ هنوز حل نشده و به عنوان علامت سوالی بزرگ به ویژه در بخش تانکر‌ها باقی مانده است.
کد خبر: ۸۱۸۲۶
به گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از موسسه کارگزاری Clarkson Platou Hellas، به نظر می‌رسد باید بازار‌های بنگلادش و پاکستان زمانی را تا بازشدن مجدد و ازسرگیری فعالیت پس از تعطیلات عید بگذرانند و همین امر موجب شده تا بازار اوراق در سکوت ناخوشایندی به سر ببرد. با این حال و همزمان با ورود شناور‌های جدید به فروش رسیده در بازار می‌توان انتظار جهشی نو تا آغاز هفته آتی در این بخش از کشتیرانی را داشت.
بر اساس این گزارش، سوالی که در این میان برانگیخته شده آن است که همزمان با ورود واحد‌های جدید در هفته جاری، نگرشی مثبت از سوی اوراق کنندگان (بازیافت کنندگان) در بازار حاکم است یا نقش فعالان دست به نقد پررنگ‌تر است؟ پاسخ این پرسش در دست زمان است و باید منتظر ماند. اما نکته حائز اهمیت در هفته جاری به کاهش خرید و فروش شناورها برای اوراق مربوط می شود که سهم بزرگ آن در پاکستان در حال وقوع است. این رویداد و شکاف بزرگ اتفاق مثبتی است که بازار مدت‌ها به آن نیاز داشت تا بتواند بار دیگر شاهد رقابت باشد و همتایان خود یعنی بنگلادش و هند را متوجه این تغییر اساسی سازد. 
این گزارش ضمن اشاره به یک دوره طولانی مدت تعویق فعالیت در بخش تانکر‌ها در یارد‌های بازیافت Gadani ادامه داد: امید است که دیگر هیچ حادثه‌ای در این یارد‌ها رخ ندهد تا فعالیت با وقفه همراه نشود و تمامی جوانب ایمنی به شکلی پایان ناپذیر رعایت شود. 
از سوی دیگر باید منتظر ماند و واکنش بازار داخلی فولاد به اخبار مبنی بر کاهش فعالیت در یارد‌ها و آغاز تامین عرضه نسبت به تقاضا در ذخایر فولادی را مشاهده کرد. در کل، حساسیت موجود در تلاش برای بازاری سالم است، اما باید دید چه تعداد از تناژ جدید جایگزین شده در بازار به طور بالفعل قصد تازندگی دارد.
در گزارشی دیگر که از سوی موسسه کارگزاری Allied منتشر شده بود، هفته‌ای آرام برای بازار اوراق درنظرگرفته شده به گونه‌ای که شش فروند شناور روانه یارد خواهند شد و باتوجه به نزدیک شدن به هفته‌های پایانی تابستان طبیعی است از تعداد شناور‌ها کاسته شود. در هفته گذشته تنها یک فروند MR و افراماکس اوراق شدند. افزون بر آن، شناور‌های بخش فراساحل و حمل کالای عمومی نیز میهمان یارد‌های اوراق بودند. در همین حین، نرخ اوراق در بنگلادش ثابت ماند تا میزان فعالیت در هفته‌های آتی بهبود یابد. در هند نیز، ارزش روپیه در مقایسه با دلار با افت دو درصدی همراه شد، اما تاثیری بر بازار اوراق نگذاشت. میزان فعالیت در یارد‌های پاکستان و ترکیه نیز انتظار می‌رود در سه ماهه پایانی سال جاری میلادی و همزمان با بازگشت سلامت به بازار فاندمنتال ها، افزایش قابل قبولی را تجربه کند.
 
نرخ اوراق فله خشک و خیس
بازار اوراق همچنان نابسامان!
 

در بخش دیگری از گزارش کلارکسون به نقل از بزرگترین خریدار نقدی شناور‌ها موسوم به GMS آمده است: به دنبال تعطیلات عید میزان قیمت و تقاضا برخلاف ترکیه، در یارد‌های پاکستان و بنگلادش به موجب وجود خریداران نقد بهبود یافت.
در بلندمدت صدور مجوزبر تناژ خیس در پاکستان، فروش مجدد را برای مالکان تانکر افزایش داد و امکان رقابت را با بازار‌های بنگلادشی و تا حدی هند در بخش شناور‌های VLCC و LDT فراهم آورد. با این حال، جای شناور‌های بزرگتر در یارد‌های بازیافت پاکستان خالی است و انتظار می‌رود چندین ماه برای ایجاد تغییر در یارد‌ها و بازگشت تقاضای قابل توجه زمان نیاز باشد. در همین حین، تعدادی VLCC در بنگلادش و طی سال‌های اخیر به روش ساحلی اوراق شده است، اما رشد بازیافت کنندگان محلی بسیار محدود شده و خرید شناور‌های بزرگ از سوی خریداران نقد را در حال حاضر با تردید و ابهام روبه رو ساخته است. هند نیز، نگرانی‌های خاص خود در خصوص قیمت صفحات فولادی را دارد، اما پس از نوساناتی که بازار آن در جولای و اوایل آگوست تجربه کرد، به ۱۰ دلار در ازای هر LDT رسید.
 
بازار اوراق همچنان نابسامان!
 
در نهایت، ترکیه و به ویژه چین در حاشیه باقی مانند چرا که میزان پیشنهادات شبه قاره‌ای به آن‌ها بسیار پایین بود در حدی که خبری از ورود شناور به این دو کشور در هفته جاری در میان نیست. با ورود به سپتامبر و رونق گرفتن فعالیت در شبه قاره، همچنان کمبود عرضه معضلی جدی است. با این حال، انتظار می‌رود بازار شاهد رقابتی گرم میان یارد‌ها و در سه ماهه پایانی سال جاری میلادی باشد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار