۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹
مدیرعامل سازمان بنادر خبر داد:

تعامل با بانک مرکزی برای تامین ارز دریانوردان

تعامل با بانک مرکزی برای تامین ارز دریانوردان
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: عمده تمرکز سازمان بنادر و دریانوردی در تقابل با خروج لاینر‌های خارجی به واسطه تحریم از بنادر کشور بر قدرت ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
کد خبر: ۸۱۸۲۱
به گزارش خبرنگار مانا، محمد راستاد که در کنفرانس خبری به مناسبت روز جهانی دریانوردی سخن می‌گفت با بیان اینکه ایران کشوری مهم در عرصه دریایی جهان است، اظهار داشت: ایران با دارا بودن ۵۷۰۰ کیلومتر ساحل و بیش از هفتاد بندر کوچک بزرگ به همراه ناوگان بزرگ کشتیرانی که بیستمین ناوگان بزرگ جهان است اهمیت زیادی در عرصه دریایی و دریانوردی جهان دارد.
 
تمرکز بر ناوگان ملی برای مقابله با تحریم‌ها
رئیس هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه واکنش سازمان بنادر در مقابل خروج لاینر‌ها از بنادر کشور به واسطه تحریم‌های تازه چیست، گفت: عمده خطوط لاینری خارجی اعلام کرده اند که در صورت اعمال تحریم یا از ایران خارج شده یا فعالیت خود را محدود می‌کنند.
وی افزود: تلاش ما این است که با رفتن خارجی‌ها حمایت و تمرکز خود را بر ناوگان داخلی قرار دهیم.
راستاد با بیان اینکه ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و یکی از بزرگترین ناوگان‌های کشتیرانی جهان است، تاکید کرد: در تعامل با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و دیگر شرکت‌های داخلی تردد در بنادر را در زمان تحریم حفظ و تقویت می‌کنیم.

مذاکره با هندی‌ها ادامه دارد
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسشی در رابطه با حضور هندی‌ها در بندر چابهار که به دلیل تحریم با چالش روبرو شده است، بیان داشت: روال کار با هندی‌ها به صورت عادی پیش می‌رود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه قرارداد بهره برداری موقت با اپراتور هندی منعقد شده است، افزود: این قرارداد مبنای قرارداد اصلی است که در مسیر خود است.
راستاد همچنین گفت: در هفته آتی در این زمینه به هند سفر خواهم کرد و با مقامات وزارت کشتیرانی هند در این زمینه مذاکراتی را خواهم داشت.

تخلیه و بارگیری در بنادر کاهش داشته است
مدیر عامل سازمان بنادر در ادامه نشست خبری در پاسخ به این پرسش که آمار‌ها از کاهش عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور خبر می‌دهد، گفت: در شش ماهه نخست سال جاری شصت و یک میلیون و هفتصد هزار تن کالا در کل بنادر کشور عملیات تخلیه و بارگیری صورت گرفته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۲ و ۹ دهم درصدی را نشان می‌دهد.
وی افزود: واردات کالای غیرنفتی با ۱۱ و ۷ دهم میلیون تن عملیات تخلیه با ۱۶ و ۶ دهم درصد بیشترین کاهش را داشته است.
به گفته راستاد در این مدت صادرات کالای غیرنفتی از بنادر با کاهش ۱ و ۲ دهم درصدی به رقم ۲۲ و ۷ دهم میلیون تن رسیده است.
وی در رابطه با تخلیه و بارگیری کالای فله و مایع بیان داشت: در ۶ ماهه نخست سال جاری ۱۹ و ۸ دهم میلیون تن از این نوع کالا تخلیه و بارگیری شده است که نشاندهنده کاهش ۱۱ و نیم درصدی در این بخش است.
راستاد افزود: ترانزیت کالای فله مایع در سال ۹۷ حدود یک میلیون و چهارصد هزار تن بوده است که بیانگر رشد چهارو نیم درصدی به نسبت مدت مشابه سال قبل است.
این مقام مسئول میزان تخلیه و بارگیری کانتینر در ۶ ماهه نخست سال جاری را حدود یک میلیون و هشتاد و چهار هزار TEU ذکر کرد و اضافه کرد: در این بخش کاهش ۲۵ درصدی را در قیاس با مدت مشابه سال ۹۶ داشته ایم.
وی دلیل این امر را نوسانات اقتصادی اخیر دانست و گفت: با توجه به تجربیات گذشته تاثیر تحریم‌ها در این رابطه چندان درست نیست.
 
تعامل با بانک مرکزی برای تامین ارز دریانوردان
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درپاسخ به سوال خبرنگار مانا متناظر بر مشکل تامین ارز مورد نیاز برای پرداخت دستمزد دریانوردان، اظهار داشت: در این خصوص سازمان بنادر با خطوط داخلی در تعامل است و تلاش دارد در مذاکره با بانک مرکزی این موضوع را حل کند.
وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر مانا در رابطه با فرصت از دست رفته پس از برجام برای توسعه و نوسازی ناوگان به دلیل ایجاد موانع به نام تولید داخلی، خاطر نشان کرد: خطوط و شرکت‌های داخلی باید بتوانند متناسب با نیاز بازار داخلی و خارجی و منطق رقابت در بازار نیار خود را برای تامین ناوگان از هر طریق مرتفع سازند.
وی با تاکید بر حمایت از صنایع دریایی داخلی، تصریح کرد:، اما این حمایت نباید به گونه‌ای باشد که شرکت‌های کشتیرانی در بازار رقابت جهان از قافله عقب بمانند.

تکیه بر بیمه‌های داخلی در زمان تحریم
راستاد بار دیگر در پاسخ به سوال خبرنگار مانا درباره اینکه با خروج بیمه‌های بین المللی به واسطه تحریم‌ها چه اقدامی برای بیمه شناور‌ها صورت می گیرد، اظهار کرد: بیمه‌های بین المللی تا میانه آبان ماه که تحریم‌های یکجانبه آمریکا اعمال می‌شود با ما کار خواهند کرد، اما پس از آن با استفاده از بیمه‌های اتکایی داخلی به نیاز شناور‌ها پاسخ خواهیم داد.

انعکاس اعتراض به تحریم به مدیرکل Imo
وی یکی از مزایای حضور کیم تاک لیم در تهران را انعکاس اقدامات تبعیض آمیز نسبت به ایران در بخش دریایی دانست و افزود: با توجه به کنوانسیون Imoهیچ تبعیضی در فعالیت‌های دریایی به هر بهانه‌ای مانند تحریم نباید بر کشوری اعمال شود.

کشتی‌های صیادی چینی در تملک ایران است
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه این نشست خبری درباره حضور کشتی‌های صیادی چینی در آب‌های جنوب کشور نیز تصریح کرد: این کشتی‌ها در اجاره کامل ایران هستند.
وی در این باره افزود: از نظر حقوق دریایی این شناور‌ها تحت مالکیت و پرچم ایران هستند به همین دلیل اجازه صید در آب‌های ایران را کسب کرده اند.

به دنبال کاهش هزینه‌های بندری هستیم
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی مجددا در پاسخ به سوال مانا درباره سهم هزینه حمل و نقل دریایی در قیمت تمام شده کالا در بنادر کشور، اظهار کرد: طبق مطالعاتی که اخیرا انجام شد و حمل و نقل از هند به افغانستان از طریق چابهار را پوشش می‌داد به این نتیجه رسیدیم که تخلیه، بارگیری و نگهداری کالا در بندر چابهار هفت درصد هزینه‌های حمل را تشکیل می‌دهد.
وی تصریح کرد: طبق این مطالعه این رقم در بنادر هند ۶ درصد است، بنابراین بنادر ایران از لحاظ هزینه‌های فعالیت‌های بندری در موقعیت مناسبی قرار دارند.
راستاد افزود: برای کاهش این هزینه‌ها به دنبال اعمال مشوق‌ها و تخفیفات بندری بیشتری هستیم.

حق عضویت در Imo تسویه شده است
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این سوال که با بدهی حق عضویت ایران در سازمان بین المللی دریانوردی چه کردید، تاکید کرد: بدهی سازمان بنادر به Imo به دلیل انسداد روابط بانکی در زمان تحریم بود.
وی با بیان اینکه به دلیل بزرگی حجم بالای ظرفیت ناوگان کشتیرانی داخلی حق عضویت ایران در Imo بالاست، خاطر نشان کرد: دو سال پیش و پس از برجام تمام بدهی خود را به Imo پرداخت کردیم و اکنون در این رابطه مشکلی وجود ندارد.

رژیم حقوقی تاثیرجدی بر دریانوردی در خزر ندارد
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره رژیم حقوقی دریای خزر نیز گفت: هیچگونه اتفاق خاصی در حوزه دریانوردی در خزر نیفتاده است.
وی در آخر تاکید کرد: کشتی‌ها در دریای خزر کمافی السابق با رعایت قوانین دریانوردی کشور‌های حاشیه به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار