۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱

آتش در تالاب هورالعظیم همچنان شعله ور است

با وجود تلاش ها برای مهار آتش خانمانسوز در نیزارهای بخش عراقی تالاب هورالعظیم ، آتش همچنان در بخش های زیادی از این تالاب زبانه می کشد و دود ناشی از این حریق بی سابقه برای ساکنان شهرهای غربی و جنوبی خوزستان بشدت آزاردهنده است.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۱۸۱۸

به گزارش خبرنگارمانا ، از این آتش سوزی گسترده که از آن به عنوان یک ابربحران زیست محیطی یاد می شود 63روز می گذرد ولی هیچ نشانه ای از مهار حریق به چشم نمی خورد.

آتش سوزی تاکنون بیش از 25هزار هکتار از نیزارهای بخش عراقی تالاب هورالعظیم را به تلی از خاکستر تبدیل کرده و بسیاری از جوندگان و پرندگان که برای حیات این تالاب مفید بودند تلف شدند.

با این حال پرواز بالگردها و هواپیماهای آتش نشان ایرانی همچنان ادامه دارد تا بتوانند آتش سرکش را مهار کنند و از روند نابودی این تالاب عظیم جلوگیری نمایند.

دکتر غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در گفتگو با خبرنگار مانا می گوید: تاکنون از امکانات هوایی برای غلبه بر حریق بخش عراقی تالاب بدون وقفه استفاده شده ولی در حال حاضر تنها گزینه برای مهار حریق ، عملیات هوایی است.

وی با بیان اینکه راه دسترسی زمینی برای ورود آتش نشانان به دلیل باتلاقی بودن تالاب وجود ندارد، افزود: متاسفانه با وجود اینکه ما هیچگونه مسئولیتی در قبال مهار آتش در بخش عراقی تالاب نداشتیم ولی مسئولانه وارد این معرکه شدیم چون سلامتی ساکنان شهرهای غرب و جنوبی و مرکزی استان در معرض خطر قرارگرفته بود.

استاندار خوزستان با ابراز نگرانی از گسترش حریق در بخش هایی در عمق خاک عراق اظهار داشت: متاسفانه با وجود درخواست های مکرر ، تاکنون هیچ گونه اقدامی از سوی طرف عراقی برای مشارکت در عملیات مهار حریق در این تالاب انجام نداده است.

احمدرضا لاهیجان زاده نیز در گفتگو با خبرنگار مانا با بحرانی خواندن وضعیت زیست محیطی تالاب هورالعظیم که ناشی از آتش سوزی گسترده در این تالاب است افزود:رهاسازی آب می تواند تا حدودی از گسترش آتش جلوگیری کند ولی باید از همه ابزارهای فنی و عملیاتی از سوی دو  کشور ایران و عراق برای مهار حریق استفاده کرد.

وی گفت: تاکنون عملیات اطفاء حریق از سوی ایران انجام شده و هم اکنون نیز در این زمینه فعال هستیم ولی واقعیت این است که مسئولان عراقی تاکنون اقدام جدی و عملی برای مهار حریق در این تالاب انجام نداده اند.

کیامرث حاجی زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز به خبرنگار مانا گفت: با وجود تلاش های شبانه روزی برای مهار حریق در نیزارهای تالاب هورالعظیم ، هنوز موفق به کنترل این حریق گسترده نشده ایم.

وی گرمای هوا ، کم آبی و خشک بودن نیزارها را در گسترش حریق در تالاب موثر خواند و افزود: هم اکنون به علت تغییرات جهت باد ، شهرهای غربی استان و به تازگی شهرهای ساحلی خوزستان درمعرض آلودگی ناشی از این آتش سوزی قرار گرفته اند ولی بیشترین آلودگی زیست محیطی مربوط به شهر هویزه است که درنزدیکی این تالاب واقع شده است.

حاجی زاده با بیان اینکه در دو ماه اخیر چند روز کاری و اداری شهرهای غربی خوزستان به علت آلودگی شدید و دودآلود بودن آسمان این شهرها تعطیل شده اند، گفت: به تازگی دکتر روحانی رئیس جمهوری ، وزارت امور خارجه را مامور کرد رایزنی های سیاسی را با مقامات عراقی برای مشارکت فعال در عملیات اطفاء حریق در تالاب هورالعظیم انجام دهد.

دکتر عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز نگرانی از مهار نشدن حریق در تالاب هورالعظیم گفت: همه باید سهم خود را برای مهار این حریق انجام دهند چیزی که تاکنون طرف عراقی بی تفاوت از کنار آن گذشته است.

وی ماه گذشته در جریان بازدید هوایی از کانون های حریق در تالاب ، وضعیت این تالاب را فاجعه بار توصیف و نسبت به مهار حریق از طریق هوایی ابراز تردید کرد.

با این اوصاف به نظر نمی رسد حریق در بخش عراقی هورالعظیم در هفته های آینده مهار شود چیزی که معاون اول رئیس جمهوری نیز از این موضوع بشدت ابراز نگرانی کرده است.

اسحاق جهانگیری  در شورای عالی آب کشور با بیان اینکه ایران همواره حقابه 20درصدی تالاب هورالعظیم را تامین کرده و طرف عراقی نیز باید به تعهدات خود در این زمینه عمل کند، اظهار داشت: اگر عراق برای مهار حریق در این تالاب امکاناتی نیاز داشته باشد ما آماده هستیم امکانات مورد نیاز را در اختیار این کشور قرار دهیم.

تالاب هورالعظیم 300هزار هکتار مساحت دارد که دو سوم آن در عراق و یک سوم آن در محدوده خاک ایران است.

این تالاب که نقش بسیار مهمی در اشتغال زایی ساکنان اطراف دارد در چهار دهه اخیر شاهد دست اندازی رژیم بعثی عراق ، مین گذاری ، استفاده بعثی ها از سلاح شیمیایی علیه رزمندگان اسلام و اکتشافات نفتی از سوی دو کشور ایران و عراق بدون رعایت الزامات و مجوزهای زیست محیطی بوده است.

البته خشکسالی و مهار سیلاب ها با احداث سد کرخه با ظرفیت پنج میلیارد مترمکعب و کاهش آورد رودخانه دجله نیز در بحران زیست محیطی این تالاب بین المللی بی تاثیر نبوده است.      

ارسال نظرات
آخرین اخبار