۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴

شناور‌های 2800 TEU مهمان یارد‌های اوراق/کانتینربرهای غول پیکر ULCS آماده تحویل

شناور‌های 2800 TEU مهمان یارد‌های اوراق/کانتینربرهای غول پیکر ULCS آماده تحویل
رشد تقاضا بر حسب حجم جابه جاشده در جهان برای شش ماه نخست سال جاری میلادی ۳.۸ درصد اعلام شد که به نوبه خود مناسب است.
کد خبر: ۸۱۸۱۱
به گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از بیمکو، در نیمه نخست سال جاری میلادی رشد اسمی ناوگان ۳.۹ درصد افزایش را در کارنامه خود ثبت کرد و فعال‌تر از پیش در مسیر حرکت می‌کند. در مجموع، اما ارقام موجود در مقایسه با سال گذشته نشان می‌دهد میزان رشد پایین بوده چرا که حجم جهانی تقاضا از آوریل سال جاری میلادی در روندی افولی قرار گرفت.
تقاصای تن مایل در تمامی بخش‌های کشتیرانی بر حسب حجم در مسافت سفر محاسبه می‌شود. همین امر به وضوح علت آنکه وزش باد مخالف مستقیم در حمل و نقل کانتینری را نشان می‌دهد. ۸۳ درصد از سفارش‌های ساخت جدیدِ تحویلی در سال جاری میلادی شناور‌هایی با ظرفیت بیش از ۱۰ هزار TEU هستند که با هدف سفر‌های طولانی وارد بازار شده اند. این میزان با ۳۷ درصد رشد حجم شناور‌هایی که در مسیر‌های کوتاه و تجارتی منطقه‌ای مانند بازار‌های درونی آسیا و اروپا فعالیت می‌کنند، حجم بالایی از تقاضا را به خود اختصاص می‌دهد.
از سوی دیگر توسعه مثبت اقتصادی اروپا به ویژه در سال جاری میلادی به خوبی در حجم واردات منعکس شده است. حجم درون مرزی در اروپا رشد ۴.۱ درصدی برابر با بیش از ۶۴۶ هزار TEU را تجربه کرد. اما مسئله اینجاست که میزان واردات در مسیر‌های ثانویه و مسافت معمولی از آمریکای شمالی، شبه قاره هند، خاورمیانه، آمریکای مرکزی و جنوبی به دیگر کشور‌ها رو به رشد؛ مسیر‌هایی که شناور‌هایی با ظرفیت کمتر از ۱۰ هزار TEU در آن تردد دارند.
میزان رشد در خطوط تجاری با مسافت طولانی از خاور دور که نیمی از واردات تمام اروپا و ۱۰ درصد حجم جهانی را به خود اختصاص می‌دهد، ۱.۳ درصد یعنی بیش از ۹۹ هزار TEU در نیمه نخست سال جاری میلادی رشد داشت.
حمل و نقل کانتینری: پایین نگاه داشتن رشد ناوگان به نفع بازار نیست// تحلیل
توسعه حاضر در مسیر‌های تجاری با مسافت بالا از خاور دور به آمریکای شمالی که واردات با رشد ۷.۱ درصدی به ۲۱۴ هزار TEU رسید وضعیت بهتری داشت. افزون بر آن، واردات به آمریکای مرکزی و جنوبی در تمامی مسیر‌های خارجی جدا از آمریکای شمالی رشد پرقدرتی داشت. نرخ رشد دو دورقمی بین ۱۱ تا ۱۸ درصد در مسیر آسیا، اروپا، شبه قاره هند و خاورمیانه ثبت شد.
پس از آنکه نرخ چارتر زمانی بین شش تا ۱۲ ماه به بالاترین میزان خود در ژوئن سال جاری میلادی رسید، میزان سود نتوانست با رشد چندانی همراه شود. به عنوان مثال، نرخ چارتر زمانی برای یک فروند شناور به ظرفیت شش هزار و ۵۰۰ TEU از ۱۹ هزار دلار در روز به ۱۴.۵۰۰ هزار دلار رسید که خبر از افت منفی ۱۰ درصدی آن می‌دهد. نوسان در شناور‌های کوچک نیز با بالا و پایین رفتن‌های متوالی برای نرخ چارتر زمانی حاکم بود.
از آنجائیکه دور اول تعرف‌های جنگ تجاری بین آمریکا و چین بر فولاد، آلومینیوم و سویا متمرکز بود، در دوره‌های اخیر به ویژه ماه‌های جولای و آگوست هدف اصلی بر کالا‌های کانتینری معطوف است. برآورد بیمکو نشان می‌دهد در تاریخ شش جولای تعرفه‌های جدید بر ۶۷۰ هزار TEU معادل هفت تن بار به ازای هر TEU تحت تاثیر قرار گرفته اند و به این آمار در ۲۳ آگوست ۲۷۰ هزار TEU دیگر نیز افزوده شد. در مجموع ۹ درصد از واردات کرانه غربی آمریکا با سرعتی باورنکردنی تحت فشار شدید جنگ تجاری هستند.
عرضه
ظرفیت ناوگان برای پاسخگویی به میزان تقاضا با سرعت بالایی در حال رشد است. طرف عرضه محرکی اساسی برای رشد ناوگان به حساب می‌آید تا هم ظرفیت اسمی و ظرفیت فعال را افزایش دهد. یارد‌های ساخت ۹۴۷ هزار TEU شناور کانتینری راتحویل دادند که بیش از انتظارات بود. اما آنچه کاملا در بازار حمل و نقل کانتینری دور از انتظار بود، حجم اوراق شناور‌ها بود که تنها ۳۶ هزار و ۸۳۳ TEU در اوایل آگوست سال جاری میلادی روانه یارد اوراق شدند. در سه ماه دوم ۲۰۱۸ میلادی تنها پنج فروند شناور به ظرفیت ۹ هزار و ۶۰۸ TEU ناوگان را ترک کردند که به نوبه خود و طی ۱۰ سال گذشته در تاریخ حمل و نقل کانتینری بی سابقه بود. از میان شناورها، تنها شناور‌های کوچک و قدیمی مهمان یارد‌های اوراق بودند که به طور میانگین عمر آن‌ها به ۲۴ سال می‌رسید و ظرفیت آن‌ها یک هزار و ۷۵۴ TEU برآورد شده بود. در سال ۲۰۱۷ میلادی، میانگین سن شناور‌ها ۲۱ و ظرفیت آن‌ها دو هزار و ۸۰۷ TEU بود.
حمل و نقل کانتینری: پایین نگاه داشتن رشد ناوگان به نفع بازار نیست// تحلیل
عامل دیگری که می‌توان تاثیر مستقیم آن را بر بازار دید، سیل عظیمی از کاهش‌ها و فعالیت‌های دوباره ناوگان بیکار است. این عامل اصلی رشد عرضه فعال را با افزایش همراه ساخته که به تبع آن نرخ حمل و نقل همزمان با سرعت کند تقاضا افت می‌کند. در آغاز سال جاری میلادی ۴۱۷ هزار TEU ظرفیت ناوگان بیکار را تشکیل می‌داد که در فوریه به ۲۰۰ هزار TEU رسید و بار دیگر به شدت در مارس با افزایش قابل توجه همراه شد و به ۶۲۷ هزار TEU رسید. در پایان جولای نیز ظرفیت کانتینربر‌های بیکار ۳۴۱ هزار TEU برآورد شد. حجم اوراق باید به ۴۰ هزار TEU برسد تا ناوگان شاهد رشد ۵.۷ درصدی باشد. تحلیل موشکافانه باید در این بخش انجام شود تا بتوان حرکت‌های بازار و تاثیر مستقیم آن بر نرخ حمل و نقل بار را شناسایی کرد. در صورتیکه رشد تقاضا و ناوگان بیکار در رقمی ثابت شوند و اگر رشد ناوگان از ۵.۵ به ۵.۷ درصد برسد تعادل فاندمنتال وضعیت خوبی را تجربه نمی‌کند.
تحویل شناور‌ها برای باقی سال جاری میلادی به سمت شناور‌های غول پیکر ULCS معطوف است. سهم ظرفیت این نوع شناور‌ها از ۸۳ درصد به ۷۱ درصد برای پنج ماه پایانی سال برآورد شده است. شناور‌های ULCS از سه یارد مهم دنیا یعنی کره جنوبی، چین و ژاپن تحویل مالکان آن خواهد شد.
چشم انداز
همزمان با پیشروی جنگ تجاری، کالا‌های کانتینری بیشتری تحت تاثیر قرار می‌گیرند به ویژه کالا‌هایی که در مسیر تجاری درون اقیانوس آرام ترانزیت می‌شوند و مسیر‌های درون اقیانوس اطلس نیز همانگونه که اتحادیه اروپا و آمریکا از اثرات مخرب جنگ تجارت در امان نیستند، مستثنی نیستند.
بیمکو انتظار دارد، تعادل فاندمنتال در سال جاری میلادی بهبود یابد و نرخ‌های بالای حمل و نقل در نتیجه رشد کند ناوگان در مقایسه با رشد تقاضا حاکم شود. علت این امر آن است که رشد تقاضا از حد معمول و پیش بینی شده کندتر پیش می‌رود. 
حمل و نقل کانتینری: پایین نگاه داشتن رشد ناوگان به نفع بازار نیست// تحلیل
بیمکو در پایان این گزارش ضمن اشاره به وضعیت بازار حمل و نقل کانتینری در سال آتی میلادی گفت: سال ۲۰۱۹ میلادی شاهد رشد باثبات تری خواهد بود و سطح اوراق‌ها همانند ۲۰۱۸ با افت همراه نخواهد شد مگر آنکه تصمیم مالکان به سمت یارد‌ها تغییر کند. 
در خصوص نرخ حمل و نقل نیز با درنظرگرفتن نرخ‌های فوری بازار و نرخ‌های قراردادی بلند مدت (شاخص بار کانتینری چین: CCFI) در مقایسه با سال گذشته میلادی، نمی‌توان انتظار تغییرات بنیادین در بازار داشت.
ارسال نظرات
آخرین اخبار