۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸

بهبود ذخایر فولاد چین به نفع بازار فله خشک

بهبود ذخایر فولاد چین به نفع بازار فله خشک
حمل و نقل فله خشک علی رغم افت واردات سنگ آهن و رشد سریع ناوگان رو به بهبود است. 
کد خبر: ۸۱۸۱۰
به گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از بیمکو، نرخ حمل و نقل بار با شناور‌های فله بر حشک در سال جاری میلادی هرچند در سطحی نه چندان وسیع با بهبود همراه شد. پس از افت پایدار از آوریل ۲۰۱۸، میزان درآمد شناور‌های هندی سایز بار دیگر در آخرین روز جولای کاهش یافت و تا آگوست روندی نزولی را در پیش گرفت. در مقابل و با اختلاف زیاد، نرخ حمل و نقل با شناور‌های فله بر کیپ سایز آغاز ضعیفی داشت و در حال حاضر تا تاریخ ۱۰ آگوست به طور میانگین به ۱۶.۰۱۹ دلار در روز رسید. با این حال و فارغ از افزایش کوتاه مدت درآمد در دسامبر ۲۰۱۷ میلادی، درآمد کیپ سایزها در مقایسه با مارس و نوامبر ۲۰۱۴ میلادی که در کمترین سطح بودند، با رشد مقبولی همراه شده است. 
بهبود ذخایر فولاد چین به نفع بازار فله خشک
 آنچه در این بازار آشفته و طی شش ماه نخست سال جاری میلادی نقشی اساسی در کسب درآمد بالای کیپ سایز‌ها ایفا کرده است، صادرات زغال سنگ آمریکا است که با رشد ۳۱ درصدی همراه شد و در آوریل به بالاترین سطح خود یعنی ۱۰ میلیون تن رسید. در اوایل آگوست، قیمت‌های بین المللی زغال سنگ روندی نزولی داشت، اما برای صادرات زغال حرارتی و کوک آمریکا در سطحی بالا قرار گرفت تا بتواند خریداران به ویژه مشتریان خاور دور را به سوی خود جذب کند. بیمکو پیش بینی کرده است که آمریکا بازیگردان مثبت در صحنه رقابت باقی بماند مگر آنکه قیمت زغال سنگ آمریکا در مجموع با افت همراه شود، اما برای خریداران آسیایی افزایش یابد. در سال ۲۰۱۲ میلادی، صادرات زغال سنگ آمریکا بر حسب تن مایل در مقایسه با واردات زغال چین بیشتر بود. برخلاف آنکه صادرات آمریکا از سه ماهه سوم ۲۰۱۶ میلادی جانی دوباره گرفت، میزان درخواست‌های کنونی بر حسب تن مایل بسیار کمتر از رکورد قدیمی است.
بهبود ذخایر فولاد چین به نفع بازار فله خشک

بازیگردان اصلی، واردات سنگ آهن چین، در سال جاری میلادی وضعیت مطلوبی را تجربه نکرد. آغاز فعالیت این کشور در ژانویه دومین رکورد بالا را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی به همراه داشت. حجم کلی واردات سنگ آهن در هفت ماه نخست ۲۰۱۸ میلادی و در مقایسه با ۲۰۱۷، افت ۰.۸ درصدی را پشت سر گذاشت. این روند نزولی به مدت یکسال است که ادامه دارد و تنها رشد ۰.۹۶ درصدی را در سه ماهه دوم سال گذشته میلادی در مقایسه با مدت مشابه ۲۰۱۶ میلادی ثبت کرده است.
 
بهبود ذخایر فولاد چین به نفع بازار فله خشک
 طی سال‌های اخیر، بازده تحویلی ذخایر فولادی چین بدون تغییر باقی ماند، اما تغییر در معادن سنگ آهن موجب شد تا میزان واردات روند رشد را تجربه کنند. در سال جاری میلادی، میزان تولید فولاد چین به بالاترین میزان خود رسیده است چرا که بسیاری از ذخایر این کشور بار دیگر فعالیت خود را از سرگرفتند. بسیاری از این ذخایر EAF هستند که فولاد را از اوراق آهن استخراج می‌کنند. چین همواره تولید BF را به EAF ترجیح می‌دهد، اما بازده EAF اخیرا با سرعت بالایی رشد کرده و در حال حاضر تاثیر قابل توجهی بر صنعت کشتیرانی گذاشته است. در این حالت، فولاد خالص بیشتری بدون آن و زغال سنگ کوک موردنیاز برای استخراج آن تولید می‌شود. از این رو، در صورتیکه روال حاکم بر بازار تولید به روش EAF باشد میزان واردات سنگ آهن چین با سرعت بیشتری روند نزولی را تا پایان سال جاری میلادی در پیش خواهد گرفت.
بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته و به نقل از اتحادیه جهانی فولاد، امکان اوراق فولاد چین از سال ۲۰۱۵ میلادی دو برابر شده است تا بتواند در سال ۲۰۳۰ میلادی به رقم ۳۰۰ میلیون تن دست یابد.
نکته‌ای در این میان شایان ذکر است. به خاطر داشته باشید که ممکن است چین همچنان سعی بر کاهش ظرفیت تولید فولاد داشته باشد، اما مازاد ظرفیت و ظرفیت استاندارد کاهش می‌یابد و بازده تولیدی بدون کاهش به روال خود ادامه می‌دهد.
عرضه
رشد ماهانه طی سال جاری و گذشته میلادی برای ناوگان فله خشک نشان می‌دهد توسعه در روندی ثابت باقی مانده است. از اواخر مارس سال جاری میلادی ناوگان به طور میانگین رشد ۲.۲ درصدی را در مقایسه با ماه آخر ۲۰۱۷ میلادی در کارنامه خود ثبت کرده است. علت این تغییر را می‌توان در ثبات رشد ناوگان کیپ سایز‌ها و بازگشت رشد به ناوگان پاناماکس‌ها جستجو کرد. در این میان باید خاطرنشان کرد که علت عمده رشد در ناوگان پاناماکس، پایان دادن به اوراق شناور‌های ۶۵ تا ۹۹ هزار و ۹۹۹ DWT است. به گونه‌ای که از مجموع اوراق شناور‌ها در سال جاری میلادی تنها هشت درصد به این گروه تعلق یافت که خبر از افت ۲۴ درصدی آن در مقایسه با چهار سال گذشته می‌دهد.
روی هم رفته میزان اوراق در بازار شناور‌های فله خشک با سرعتی بسیار کند در جریان است و تاکنون ۲.۶ میلیون DWT در مقایسه با ۱۴.۷ و ۲۹.۵ میلیون DWT به ترتیب در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۶ میلادی، روانه یارد‌های اوراق شده است. واضح است که بازتاب نرخ بالای حمل و نقل مالکان را از تصمیم خود مبنی بر فروش شناور‌ها به یارد اوراق و پایان دادن به زندگی آن‌ها منصرف کرده است.
از سوی دیگر، توقف در اوراق شناور‌های فله بدان معنی است که رشد صعودی ناوگان در سال جاری میلادی نیاز به بازبینی دارد و مسیر توسعه برای ایجاد تعادل در فاندمنتال‌ها را تنگ‌تر می‌کند.
بیمکو در خصوص رشد ناوگان ادامه داد: ناوگان می‌تواند رشد ۲.۷ درصدی را در صورتی تجربه کند که یک بازنگری کلی در بازار اوراق و رسیدن آن به پنج میلیون DWT در سال جاری میلادی انجام شود.
با نگاهی به تحلیل دقیق بیکو و آینده نگری آن از سال آتی میلادی، کاهش اوراق از ۹ به پنج میلیون DWT در سال ۲۰۱۹ موجبات رشد ۲.۳ درصدی ناوگان را به همراه خواهد داشت که سرعت آن بالاتر از رشد تقاضا است.
گزارش اخیر بیمکو با عنوان «عدم وجود فضا برای سفارش ساخت شناور جدید» در بخش فله خشک منتشر شده بود. سه ماه از زمان انتشار این گزارش گذشته و در این زمان ۵.۸ میلیون DWT سفارش ساخت ثبت شده است. از میان مجموع ۲۴ فروند سفارش، ۱۴ فروند آن پاناماکس و شش فروند دیگر کیپ سایز است. با تکیه بر همین آمار بیمکو اعلام کرد میزان رشد تقاضا برای شناور‌های بزرگتر در مقایسه با شناور‌هایی با ظرفیت پایین تر، بیشتر است.
بهبود ذخایر فولاد چین به نفع بازار فله خشک
 چشم انداز
در نهایت زمانی که سود برای مالکان و به طور کل برای بازار‌های کشتیرانی حاصل می‌آید، تمامی فعالان نفسی راحت می‌کشند. دوره پر مشقت و چالش برانگیز برای بازار‌های وخیم کشتیرانی به سر آمده، اما چطور می‌توان بازار نرخ حمل و نقل سودده را سرپا نگه داشت؟ پاسخ روشن است: رشد ناوگان نباید با سرعتی تندتر از رشد تقاضا به مسیر خود ادامه دهد.
در سال جاری میلادی، میزان تقاضا از رشد ناوگان پیشی گرفت و درآمد میانگین پاناماکس روزانه به ۱۱.۱۸۱ دلار رسید که خبر از افزایش ۲۹ درصدی آن می‌دهد؛ بنابراین مالکان باید با مدیریت صحیح بر میزان و سرعت اوراق نظارت داشته باشند. در صورتیکه مالکی یک چهارم شناور‌های خود را اوراق نکند صنعت کشتیرانی به مالکانی با شناور‌های بزرگتر وابسته‌تر می‌شود تا بتواند از اقدام صحیح و به موقع آن‌ها سود ببرد و شاهد تعادل در بازار باشد.
در سال گذشته میلادی، ۱۲۱ مالک در مجموع ۲۱۹ شناور را روانه یارد اوراق کردند و این درحالی است که در سال ۲۰۱۸ میلادی تنها ۳۴ مالک تصمیم به اوراق ۳۷ فروند شناور ناوگان خود گرفتند که کمترین میزان از سال ۲۰۰۷ میلادی تاکنون را نشان می‌دهد.
جنگ تجارت نیز در این میان توانسته کنترل بالایی بر میزان کالا‌های فله داشته باشد. تعرفه‌های بیشتری با گذشت ماه آگوست از سوی چین بر کالای فله خشک آمریکا اعمال شد و این اقدام یک طرفه بود. 
در مرحله بعد چه اتفاقی می‌افتد؟
کالای فله خشک تحت تاثیر تعرفه‌های سنگین اعمال شده از سوی دو قدرت اقتصادی برتر دنیا قرار گرفت و موجب تغییراتی اساسی در بازار کشتیرانی شد.
سویای آمریکا در این بازی پیچیده باخت و برنده میدان برزیل شد به گونه‌ای که صادرات برزیل در مقایسه با سال گذشته میلادی خود، به بالاترین میزان رسید، اما نمی‌توان با قطع به یقین گفت که این روند مادام العمر خواهد بود.
از دیگر اثرات منفی و مخرب محدودکننده جنگ تجارت می‌توان به اقدامات محافظه کارانه اتحادیه اروپا اشاره کرد که بازار فولاد و صنعت خود را در مقابل فولادی که از سوی آمریکا وارد می‌شود در محفظه‌ای امن قرار داده و حال به دنبال خریداری جدید است. شایع شده است که هند می‌تواند یکی از گزینه‌های اصلی خرید باشد.
بیمکو ضمن اشاره به افزایش میزان تقاضا برای حمل و نقل کالای فله خشک در سال جاری میلادی ادامه داد: بهبود نرخ با سرعتی کند، اما پایدار روند خود را در پیش می‌گیرد. افزون بر آن، بازار در نیمه دوم سال جاری میلادی شاهد افزایش حجم زغال سنگ، سنگ آهن و گندم خواهد بود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار