۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷

تاخیر در احداث پل خط آهن بر روی اروندرود

تاخیر در احداث پل خط آهن بر روی اروندرود
مدیرکل راه آهن جنوب علت تاخیر در احداث پل 700متری خط آهن بر روی اروندرود در نزدیکی بندر بصره را انجام نشدن تعهدات دولت عراق در ساخت خط آهن 32کیلومتری شلمچه به بصره عنوان کرد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۱۷۹۸

عبدالکریم درویش‌زاده در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به پروژه اتصال راه آهن شلمچه به بندر بصره افزود: طرح ساخت و اتصال خط آهن  شلمچه به بصره ‌بین دولت عراق و جمهوری اسلامی ایران سال های پیش به امضاء رسید ولی طرف عراقی به دلایل مختلف نتوانسته به تعهدات خود عمل کند و این طرح در حال حاضر مسکوت مانده است.

وی گفت: در این توافق نامه سهم جمهوری اسلامی ایران احداث پل 700 متری بر روی رودخانه اروند و سهم دولت عراق ساخت 32 کیلومتر خط راه آهن تا ابتدای پل بوده است که تاکنون اجرایی نشده است.

مدیرکل راه آهن جنوب علت عدم اجرای پروژه مشترک راه آهن ایران و عراق را انجام نشدن تعهدات دولت عراق عنوان کرد و گفت: در حالی که ایران مقدمات ساخت پل بر روی رودخانه اروند را آماده کرده بود دولت عراق به تعهدات خود عمل نکرد و پروژه ساخت پل توسط جمهوری اسلامی ایران نیز شروع نشد.

درویش زاده گفت: چند نشست برای پیگیری پروژه خط آهن شلمچه - بصره آغاز شده است که امیدواریم نتیجه این نشست ها منجر به ازسرگیری این پروژه مهم و حیاتی شود.

وی گفت: با احداث خط آهن خرمشهر به بصره ، خط ریلی ایران به کشورهای شرق مدیترانه متصل می شود و این می تواند زمینه را برای همکاری منطقه ای ، ترانزیت کالا و جا به جایی مسافر فراهم کند.

مدیرکل راه آهن جنوب با اشاره به اینکه خط آهن خرمشهر تا شلمچه به طول 16کیلومتری سال هاست زیر بار ترافیک رفته است، افزود: اتصال خط آهن خرمشهر به بصره ، امکان دسترسی عراق به امکانات بندری امام خمینی(ره) را فراهم آورد.

عراق به دلیل درگیربودن با گروه های تروریستی و مسائل داخلی تاکنون نتوانسته است درلایروبی اروندرود علی رغم آمادگی جمهوری اسلامی ایران ، مشارکت داشته باشد.

بی تفاوتی در مهار حریق در تالاب بین المللی هورالعظیم که بسیاری از شهرهای غربی و جنوبی خوزستان را با مشکل مواجه کرده نمونه دیگری از عدم مشارکت عراق در همکاری های دو جانبه است.  

ارسال نظرات
آخرین اخبار