۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷

تقاضای کانتینری عقب تر از رشد ظرفیت ناوگان حرکت می کند

تقاضای کانتینری عقب تر از  رشد ظرفیت ناوگان حرکت می کند
پتر سند تحلیل گر ارشد بیمکو می گوید: تقاضای کانتینری در شش ماه نخست سال جاری میلادی رشد قابل توجه 3.8 درصدی را تجربه کرده است، اما همچنان از رشد ظرفیت ناوگان فاصله دارد.
کد خبر: ۸۱۷۸۹

به گزارش گروه بین الملل مانا "پترسند" تحلیل گرارشد بیمکو می گوید: تقاضای کانتینری درشش ماه نخست سال جاری میلادی 3.8 درصد رشد داشته است که رقم چشم گیری به شمارمی آید، اما درهمین مدت زمان مذکور ظرفیت ناوگان کانتینری رشد اسمی 3.9 درصد را تجربه کرده است، بنابراین رشد تقاضا همچنان عقب تر از رشد ناوگان حرکت می کند. 

این گزارش ادامه داد: 83 درصد ازشناورهای جدید که درسال جاری میلادی تحویل داده شده اند از ظرفیت ده هزار TEU برخوردارهستند. این شناورها برای تردد در مسیرهای طولانی ساخته شده اند. این درحالی است که 37 درصد از رشد حجم جابه جایی درمسیرهای کوتاه – تجارت های درون منطقه ای (برای مثال درون آسیایی یا درون اروپایی) است.

حجم وارداتی به اروپا با 646 هزار TEU رشد 4.1 درصد را درسال جاری میلادی به همراه داشته است. اما مشکل اصلی اینجا این است که واردات در مسیرهای تجاری فاصله متوسط از آمریکای شمالی، شبه قاره هند و خاورمیانه، آمریکای مرکزی وجنوبی به کشورهای دیگر درحال افزایش است، درحال حاضر این دسته از تجارت ها عمدتا با کشتی های زیر ده هزار TEU ظرفیت انجام می شود.

رشد جابه جایی در طولانی ترین مسیر تجاری ازشرق دور که نیمی از کل واردات اروپایی و ده درصد ازکل حجم جابه جایی جهانی را برعهده دارد، در نیمه نخست سال جاری میلادی رشد ناچیز 1.3 درصد ( 99 هزارTEU) را به نمایش گذاشت.

توسعه در مسیرهای تجاری طولانی مهم دیگرمانند از شرق دور به آمریکای شمالی روند بسیار بهتری را نشان داد، به طوریکه واردات با رسیدن به 214 هزار TEU روند افزایشی 7.1 درصد را به همراه داشت. هم چنین واردات به آمریکای جنوبی و مرکزی رشد قوی را به ثبت رساند. افزون براین واردات از آسیا، اروپا و شبه قاره هند و خاورمیانه نرخ های رشد دورقمی بین 11 الی 18 درصد را نشان دادند.

 به واقع می توان گفت: روند افزایشی تقاضا به سمت مسیرهای تجاری طولانی تر به معنای همخوانی و تطبیق بیشتر بین کشتی های جدید و رشد تقاضا است. شرایطی که به طور بالقوه درآمد زایی بهتری را به ارمغان می آورد.

لازم به ذکر است: پس از چهار ماه بازار پرتب و تاب چارترینگ که نرخ اجاره زمانی کشتی های کانتینری برای شش الی 12 ماه به بالاترین سطح درماه ژوئن سال جاری میلادی رسید، جهت حرکت پیکان به سمت دیگری متمایل شد، به طوریکه نرخ اجاره زمانی یک کشتی کانتینری با ظرفیت شش هزار و 500 TEU از 19 هزار دلار در بیست و دوم ماه ژوئن به 14 هزار و 500 دلار در روز در دهم ماه آگوست افت پیدا کرد. ناگفته نماند نرخ اجاره زمانی کشتی های سایز کوچک نیز به همین منوال از شیب صعودی به نزولی رسید.

تحلیل بازار کانتینری بیمکو //

در حالیکه دوره اولیه جنگ تجاری بین واشنگتن- پکن بر روی محصولاتی چون فولاد، آلومینیوم وسویا متمرکز بود، اما تعرفه های مطرح شده درماههای اخیر(جولای و آگوست) بیشتر بر روی کالای کانتینری متمرکز شده است. بیمکو برآورد می کند، تعرفه های تحمیل شده از ششم ماه جولای بر روی 670 هزار TEU و از 23 ماه آگوست برروی 270 هزار بوده است.

 عرضه

ظرفیت عرضه ناوگان با سرعت خیلی بیشتری از رشد تقاضا در حرکت است. در سال جاری میلادی کشتی سازی ها 947 هزار TEU کشتی کانتینری را تحویل دادند که کمی بالاتر از میزان پیش بینی بیکمو بود. اما چیزی که بسیار دور از انتظار اتفاق افتاد، اوراق تنها 36 هزار و 833 دراین مدت است.

در طول سه ماه دوم سال جاری میلادی، تنها پنج فروند کشتی با ظرفیت نه هزار و 608 TEU روانه یاردهای اوراق شد، رقمی که پایین ترین سطح اوراق را از ده سال پیش به این طرف را به نمایش گذاشت.

علاوه براین درسال جاری میلادی، میانگین سن اوراق به 24 سال با ظرفیت یک هزار و 754 TEU رسید، در حالیکه درسال 2017 میلادی میانگین سن شناورها 21 سال با ظرفیت دو هزار و 807 TEU بوده است.

 بیمکو پیش بینی خود از 250 هزار TEU اوراق را به تنها 80 هزار TEU برای سال جاری میلادی تقلیل داده است، روند نزولی اوراق منجر به رشد اسمی 5.5 درصد ظرفیت ناوگان برای سال جاری میلادی خواهد شد. اگر اوراق به تنها 40 هزار TEU برسد، رشد برآورده شده اسمی ظرفیت ناوگان 5.7 درصد خواهد بود.

تحلیل بازار کانتینری بیمکو //

شیب ناگهانی صعودی و نزولی ناوگان بیکار نیز عنصر دیگر تاثیر گذار بر رشد ناوگان جهانی کانتینر است. ظرفیت ناوگان بیکار 417 هزار TEU در ابتدای سال جاری میلادی به 200 هزار TEU در ماه فوریه نزول کرد، اما در ماه مارس شیب تند صعودی به خود گرفت و به 627 هزار TEU رسید. در پایان ماه جولای ظرفیت ناوگان بیکار 341 هزار TEU گزارش شده است.

کشتی های کانتینری آلتراماکس بیشترین سهم تحویل سفارشهای جدید درماههای باقی مانده سال جاری میلادی را به خود اختصاص می دهند، اما با این وجود بزرگی این سهم به اندازه هفت ماه نخست سال نیست، به عبارت دیگراز 83 درصد درهفت ماه نخست سال به 71 درصد در پنج ماه باقیمانده کاهش خواهد یافت. این شناورها از یاردهای اصلی سه کشور کره جنوبی، چین و ژاپن تحویل داده خواهند شد.

چشم انداز

همانطور که جنگ تجاری پیش می رود، کالاهای کانتینری بیشتری عمدتا در حوزه ترانس پاسیفیک تحت تاثیر قرارمی گیرند. این تاثیر درمسیرهای تجاری ترانس آتلانتیک نیز هویدا است، چرا که مناقشات و جنگ تجاری بین آمریکا واروپا بر سر جای خود باقی است.

 پیش از این بیمکو پیش بینی کرده بود، توازن فاندمنتال درسال جاری میلادی بهبود خواهد یافت و نرخ کرایه حمل درهمه بخش ها به دنبال رشد آهسته تر ظرفیت ناوگان نسبت به رشد تقاضا، افزایش می یابد. اما با توجه به شواهد بازار به نظر می رسد که این پیش بینی ها محقق نمی شود. این مسئله تا حدی به رشد تقاضا کمتراز حد انتظار و گسترش بسیارسریع ترظرفیت ناوگان بازمی گردد.  

 هدف این است که بتوان رشد ناوگان بسیار کنترل پذیرتری را درسال 2019 میلادی شاهد بود، اما سطح بسیار پایین اوراق اجازه تحقق این هدف را نمی دهد، مگر اینکه اشتهای مالکان برای فرستادن شناورهای خود به یاردها کاملا بازشود و صنعت اوراق رونق چشم گیری را به نمایش گذارد.

 با نگاهی بر نرخ های کرایه حمل درهر دو بازار فوری و چارتری بلند مدت می توان به این نتیجه رسید، نرخ ها غالبا در مقایسه با سال گذشته پایین تربودند.

 نکته قابل توجه اینکه، سطح قوی 3.8 درصد رشد تقاضا آرام تراز سال گذشته حرکت می کند، افزون براین به همراه رشد 4.4 درصد ناوگان ازابتدای سال جاری میلادی تاکنون و بدترشدن توازن فاندمنتال، روند نزولی نرخ کرایه حمل اجتناب ناپذیراست.

این گزارش درپایان نوشت: شاخص نرخ کرایه حمل کانتینری CCFI درمسیرتجاری محدود به اروپا افت 4.6 درصد را تجربه کرد، درحالیکه در مسیر ساحل غربی آمریکا روند کاهشی 3.8 درصد را به نمایش گذاشت.

تحلیل بازار کانتینری بیمکو //

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار