۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵

دود تالاب هورالعظیم در چشم ساحل نشینان جنوب خوزستان

دود سفید رنگ ناشی از آتش سوزی نیزارهای بخش عراقی تالاب بین المللی هورالعظیم در غرب خوزستان برای دومین بار در یک هفته اخیر به شهرهای ساحلی خوزستان رسید و هوای شهرهای بندر امام ، ماهشهر ، اروندکنار ، آبادان و خرمشهر را به شدت آلوده کرد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۱۷۸۶

به گزارش خبرنگار مانا ، هواشناسی خوزستان علت کشیده شدن دود ناشی از آتش سوزی نیزارهای تالاب هورالعظیم را تغییر جهت باد به جنوب شرق اعلام و پیش بینی کرد این وضعیت تا چند روز آینده در شهرهای ساحلی خوزستان ادامه داشته باشد.

هوای شرجی و نفسگیر توام با دود خفه کننده این حریق، نفس کشیدن در شهرهای ساحلی و بندری خوزستان را به شماره انداخته است و هیچ گریزی برای رهایی از این وضعیت بد زیست محیطی برای شهروندان باقی نمانده است.

در این ارتباط تنها جهت باد و تغییرات جوی می تواند تا حدودی از آلام مردم ساحل نشین خوزستان را بکاهد.  

دود ناشی از آتش سوزی این تالاب که بیش از 25هزار هکتار از تالاب را به تلی از خاکستر تبدیل کرده بسیاری از روستاهای حاشیه اروندرود، کارون و بهمنشیر را نیز آلوده کرده است.

تاکنون بارها دود ناشی ازاین حریق گسترده که بیش از 60روز است ادامه دارد شهرهای هویزه ،سوسنگرد ، حمیدیه ، ملاثانی ، رفیع و کلانشهر اهواز آلوده کرده و حدود 300نفر از ساکنان این شهرها و روستاهای اطراف این تالاب را راهی بیمارستان ها کرده است.

در همین حال کیامرث حاجی زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان در گفتگو با خبرنگارمانا از ادامه عملیات مهار حریق در نیزارهای بخشی عراقی تالاب هورالعظیم خبر داد و گفت: همچنان آتش سوزی در بیش از 30هزار هکتار از نیزارهای تالاب هورالعظیم ادامه دارد.

وی گفت: تغییرات جوی در نیمه دوم شهریور ماه ممکن است گسترده دود ناشی از این حریق  را در برخی از شهرهای استان افزایش دهد.

حاجی زاده افزود: عملیات مهار حریق توسط دو فروند بالگرد و یک فروند هواپیمای آتش نشان متعلق به نیروی هوا فضای سپاه ادامه دارد و احتمال پیوستن یک فروند هواپیمای غول پیکر توپولف به این عملیات در روزهای آینده وجود دارد.

چندی پیش دکتر روحانی رئیس جمهوری وزارت امور خارجه را مامور پیگیری حادثه حریق در تالاب بین المللی هورالعظیم از طریق دیپلماسی و رایزنی های سیاسی با کشور همسایه (عراق) کرد.

این حریق ، سهمگین ترین آسیب زیست محیطی بر پیکر تالاب هورالعظیم که در دهه های اخیر حال و روز خوشی نداشته است محسوب می شود.

با این آتش سوزی که به عنوان یک ابربحران زیست محیطی از آن یاد می شود معیشت بسیاری ساکنان همجوار این تالاب با مخاطرات جدی روبرو شده است.

حدود دو سوم از مساحت 300 هزار هکتاری تالاب هورالعظیم در خاک عراق و یک سوم آن در خاک ایران است.

در چهار دهه اخیر تالاب هورالعظیم مورد دست اندازی ، اکتشاف متعدد نفت و گاز از سوی دو کشور، استفاده گسترده از سلاح شیمیایی توسط نیروهای بعثی عراق علیه رزمندگان اسلام و مین گذاری جای جای آن توسط متجاوزان بعثی بوده است.

در سال های اخیرنیز بخش های خشکیده این تالاب که نفس های آن به شماره افتاده است به کانون های ریزگردها تبدیل شده است.

حقابه این تالاب که از رودخانه کرخه و سرریز رودخانه دجله تامین شده به کمتراز 50درصد رسیده است.

در همین حال گفته می شود برخی از شهرهای جنوبی عراق نیز با آلودگی ناشی از دود حریق در تالاب هورالعظیم مواجه شده اند.

با این حال هنوز مسئولان عراقی هیچگونه اقدامی برای مشارکت در این حریق که به گفته کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، عمدی بوده انجام نداده اند.

ماه گذشته کلانتری از طریق بالگرد از برخی کانون های آتش سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم بازدید کرد ولی نسبت به مهار حریق از طریق هوایی ابراز تردید کرد.

کلانتری رهاسازی آب و مرطوب کردن آن و مشارکت طرف عراقی را برای مهارهرچه زودتر این حریق گسترد و بی سابقه خواستار شده بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار