۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۰
آلفالاینرگزارش داد:

کمبود شناورهای کانتینری مجهز به اسکرابر/ طاعون در بخش چارتر شناورهای کوچک

کمبود شناورهای کانتینری مجهز به اسکرابر/ طاعون در بخش چارتر شناورهای کوچک
آلفالاینر در گزارش هفتگی خود نگاهی ریزبینانه بر بازار شناورهای کانتینری مجهز به اسکرابر، تحویل شناورها و نرخ چارتر انداخت و از افت شدید نرخ چارتر و روند مداوم آن تا پایان سال جاری میلادی خبر داد.
کد خبر: ۸۱۷۷۷
به گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از آلفالاینر، همزمان با نزدیک شدن به تاریخ مقرر اعلام شده از سوی سازمان بین المللی دریانوردی مبنی بر استفاده تمامی کشتی ها از سوخت کم سولفور سراسیمگی در بازار کشتیرانی موج میزند و بازارهای دیگر را تحت تاثیر خود قرار داده است. میزان تحویل شناورها در مقایسه با نخستین ماه سال جاری میلادی افت قابل توجهی داشته و نرخ چارتر به ویژه برای شناورهای کوچک به معظلی جدی تبدیل شده است.
 
ناوگان مجهز به اسکرابر با فاصله زیاد از ناوگان جهانی کانتینر حرکت می کند
درحالی که تنها 19 ماه تا اجرایی شدن قانون سوخت کم سولفور از 3.5 به 0.5 درصد باقی مانده است، اکثر مالکان شناورهای کانتینری هنوز نتوانسته اند تصمیم قاطعی مبنی بر سازگاری با این قانون جهانی اتخاذ کنند. سازمان بین المللی دریانوردی نیز با هدف کاهش انتشارات سولفور اکسید، تاریخ مقرر اجرایی شدن قانون را نخستین روز 2020 میلادی اعلام کرده است.
هم اکنون تنها چهار فروند شناور کانتینری با سوخت LNG فعالیت می کنند و 20 فروند دیگر درحالی در صف سفارش قرار گرفته اند که تبدیل سیستم سوخت یکی از شناورها به LNG درحال انجام است. از سویی، هزینه بالای سرمایه گذاری در بخش سوخت LNG بر روی شناورها بسیاری از مالکان را با محدودیتی جدی روبه رو ساخته است چرا که زیرساخت های لازم نیز در دسترس نیست.
در مقابل تمایل به نصب سیستم تمیزکننده که با عنوان اسکرابرها شناخته می شوند، در ماه های اخیر توجهات بسیاری را به سوی خود جلب کرده و محبوب واقع شده است. طبق آخرین آمار استخراج شده از سوی آلفالاینر، 25 فروند کانتینربر در حال فعالیت هستند که اسکرابر روی موتور اصلی آنها نصب شده و تا دو سال آینده بر تعداد آنها به طور فزاینده ای افزوده می شود. پیش بینی می شود 150 فروند شناور سیستم موتور خود را توسعه دهند و 70 فروند شناور نوساز مجهز به اسکرابر در صف تحویل قرار گرفته اند. در این خصوص، برخلاف هزینه سرمایه گذاری بین 5 تا 10 میلیون دلار برای هر شناور، دوره نسبتا کوتاه بازپرداخت برای نصب سیستم اسکرابر، محرک و ابزاری تشویقی برای اقدام سریع مالکان به حساب می آید.
اما تا زمان فرار رسیدن قانون لازم الاجرای 2020 پیش از نخستین روز ماه ژانویه تعداد تمامی شناورهای کانتینری که مجهز به سیستم تمیزکننده گاز و آلاینده ها هستند، کمتر از 200 فروند برآورد شده است. در این مدت زمان، ناوگان مجهز به اسکرابر در مقایسه با ناوگان جهانی کانتینری مشتمل بر پنج هزار و 300 فروند با یک شکاف به فعالیت خود ادامه می دهد. بسیاری از این شناورها باید سوخت خود را به سوخت کم سولفور تغییر دهند و در نتیجه این وظیفه بر دوش اپراتورهاست که هزینه های بالایی برای سوخت پرداخت کنند.
 
ناوگان سازگار کانتینری با قانون جهانی 2020
تحلیل هفتگی آلفالاینر//
علی رغم آنکه بسیاری از شناورهای سفارش داده شده در یاردها قرار است پیش از خروج شاهد نصب اسکرابرها باشند، تعدادی از آنها در سال 2020 و 2021 میلادی تحویل مالکان داده می شوند و فعالیت خود را پس از موعد مقرر لازم الاجرایی شدن قانون سوخت کم سولوفور 0.5 درصد آغاز خواهند کرد.
به نظر می رسد اسکرابرها در مقایسه با شناورهایی با سوخت LNG مورد توجه فعالان کشتیرانی قرار گرفته است چراکه تنها 13 فروند شناور با سوخت LNG تا ژانویه 2020 میلادی آماده فعالیت هستند.
 
ناوگان بیکار افزایش می یابد
 ناوگان بیکار با کاهش هایی در بخش شناورهای پاناماکس کلاسیک همراه شد چراکه شاهد ورود شناورهای با ظرفیت یک تا دو هزار TEU بود. میزان تقاضا برای شناورها در میانه تابستان که زمان اوج است، نسبتا پایین باقی ماند. علت این امر، راه اندازی دو خط خدمات رسانی جدید در خاوردور-استرالیا و یک خط در ترانس آتلانتیک بود که شناورهای پاناماکس کلاسیک به ظرفیت چهار تا پنج هزار TEU در آن فعالیت می کنند. پیش بینی می شود طی دو ماه آینده بر تعداد شناورهای کانتینری بیکار پاناماکس افزوده شود.

کانتینرهای بیکار بر اساس سایز
تحلیل هفتگی آلفالاینر//
 
کانتینرهای بیکار با ظرفیت کمتر از 500 TEU در تاریخ 20 آگوست
تحلیل هفتگی آلفالاینر//
توزیع شناورهای بیکار در تاریخ 20 آگوست
تحلیل هفتگی آلفالاینر//

بازار تحویل شناورها
با نگاهی به نمودار منتشر شده از سوی آلفالاینر، می توان شاهد میزبانی بازار برای شناورهای جدید با بالاترین میزان تحویل یعنی 28 فروند شناور در ژانویه سال جاری میلادی بود که طی 24 ماه گذشته بی سابقه بود و رکورد قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. پس از آن در فوریه افت شدیدی در بازار حاکم شد و تعداد شناورهای تحویلی به شش مورد رسید که کمترین میزان را طی هشت ماه نخست 2018 به خود اختصاص داده است. می ماه نیز با رقم نسبتا بالایی پرچم دار تحویل بیشترین شناور 2018 شد و به 21 فروند رسید. در این میان تحویل شناورها در ماه های ژوئن، جولای و آگوست با نوسانات نزدیک به هم با تعداد 10، 19 و 11 فروند به ترتیب سعی در کنترل بازار تحویل داشتند.
 
تحویل شناورها در 24 ماه گذشته
تحلیل هفتگی آلفالاینر//

بازار چارتر؛ ظرفیت مازاد طاعونی در بخش شناورهای کوچک
گردبادهای متوالی حاکم بر آسیای شرقی، ضمن ایجاد اختلال در برنامه زمان بندی شناورها به تاخیری منجر شد که ظرفیت فشرده بار را درست در زمان اوج درخواست های صادراتی از خاور شرق به آمریکای شمالی تحت تاثیر جدی خود قرار داد. در این میان، شناورهایی که در انتهای سفر دریایی خود باری نداشتند نیز ناچار شدند تا در بازه زمانی طولانی تری به مقصد مورد نظر برسند. این موضوع در مقابل تاثیر مثبتی بر بازار مردد چارتر داشت که به امید تقاضای کوتاه مدت در سپتامبر و تاثیر بالقوه آن بر جنگ تجارت دو قدرت برتر اقتصادی جهان وابسته بود.
در همین راستا، آلفالاینر پیش بینی کوتاه مدت اوج تقاضا در ماه سپتامبر را داشته تا سرعت ترانزیت بار را پیش از تعطیلات روز ملی چین که در هفته نخست اکتبر کاهش می یابد، تسریع بخشد. این روند، جذب تقاضای فوری برای شناورهای LCS به ظرفیت پنج هزار و 500 تا هفت هزار TEU را به همراه دارد که در حال حاضر تعداد آنها به هشت فروند می رسد. اما، علیرغم آنکه میزان در دسترس بودن تناژ فوری برای شناورهایی با ظرفیت بیش از دو هزار TEU قابل مدیریت و کنترل است، شناورهای کوچکتر از دو هزار TEU از وجود مازاد ظرفیت اساسی و سایه سنگین آن رنج خواهند برد و به دنبال آن نرخ ها به طور منفی کاهش می یابد.
 
در پایان فصل اوج، شناورهای بزرگ منتفع می شوند
میزان فعالیت در بخش شناورهای VLCS با ظرفیت بین هفت هزار و 500 تا 11 هزار TEU با افت همراه شد. تعداد شناورهای فوری VLCS از آغاز فصل اوج به طور پیشرونده ای در مسیر نزولی قرار گرفته است و برای سفرهای رفت و برگشتی و کوتاه مدت چارتر شده اند. انتظار می رود طی شش هفته آتی تعداد شناورهایی که بار دیگر تحویل بازار می شوند، افزایش یابد.
 نرخ چارترها در بخش LCS ، وضعیت بسیار ناخوشایندی را در بخش تناژ در دسترس تجربه کرد به گونه ای که برای شناورهای استاندارد با ظرفیت بین پنج هزار و 500 تا شش هزار TEU از 17.500 دلار در می-ژوئن به 14.500 تا 15 هزار دلار رسید.
در بخش شناورهای پاناماکس کلاسیک، شناورهای غیرفعال موسوم به NOO بار دیگر فعالیت خود را آغاز کردند اما مشخص نیست که علت آن استخدام نیروی جدید است یا عوامل دیگری در این رابطه دخیل هستند.
تعداد شناورهای فوری پاناماکس تقریبا پایدار باقی ماند و تنها شش فروند در بازار فوری فعالیت داشت. ادغام دو سرویس آمریکای شمالی-ANZ در اکتبر توسعه مثبتی است که شناورهایی با ظرفیت بین چهار تا پنج هزار TEU را به کار خواهد گرفت. نرخ چارتر برای شناورهای هندی پاناماکس با ظرفیت چهار هزار و 200 TEU بین 12 تا 12.500 دلار باقی می ماند.
 
نرخ فوری شناورها طی هشت هفته گذشته
تحلیل هفتگی آلفالاینر//
 
 
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار