۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴
دبیر کل بیمکو در گفتگو با مانا:

استاندارد سازی جهانی نیاز صنعت کشتیرانی است

استاندارد سازی جهانی نیاز صنعت کشتیرانی است
در کل مي‌توانيم بر اين واقعيت اصرار بورزيم که بر اصل استانداردسازي در حد وسيع و گسترده‌اي متمرکز شده‌ايم. چرا که صنعت کشتيراني نياز مبرم به استانداردسازي جهاني براي دستيابي به نتايج بهينه در زمان ديجيتالي شدن دارد.
کد خبر: ۸۱۷۷۵

کاهش گازهاي گلخانهاي (GHG) از سوي صنعت کشتيراني مبحث مهمي است که نياز به اقدام جدي و قوي دارد. پديده ديجيتالي شدن و تهديد بالقوه حملات سايبري نيز دغدغههايي هستند که بايد بيش از هميشه در اين برهه از زمان مورد توجه قرار گيرد. به منظور آشنايي بيشتر در مورد اين موضوع و مسائل مهم ديگر صنعت کشتيراني در حال حاضر، مانا گفتوگوي اختصاصي با Angus Frew دبيرکل و مديرعامل سازمان جهاني بيمکو انجام داده است که در ادامه می خوانید.

*همان طور که ميدانيد در سالهاي اخير توجه زيادي به ديجيتالي کردن صنعت کشتيراني شده است، چه طرحهايي براي ارتقاء اين پديده داريد؟

ديجيتالي کردن صنعت کشتيراني يکي از عوامل اصلي و کليدي براي بروز کارآمدي‌هايي است که اين صنعت مي‌تواند از لحاظ اقتصادي و محيطي از آنها بهره‌مند شود. بيمکو به عنوان يک تسهيل‌کننده پروژه‌هاي راه‌اندازي شده در اين زمينه نقش خيلي مهمي را بر عهده دارد.

اخيراً بيمکو سهم مشارکتي قابل توجهي را در پروژه EfficienSea2 که از سوي اتحاديه اروپا شکل گرفته بود، به خود اختصاص داد. هدف از اين پروژه ايجاد و اجراي راه‌حل‌هاي ابداعي و هوشمندانه براي تجارت دريابرد امن، کارآمد و پايدار از طريق بهبود اتصال کشتي‌هاست.

ثمره مشارکت بيمکو به همراه شرکاي خود، خلق مدل  MRM  بود. هدف از اين مدل پروتوتايپ (Prototype) استانداردسازي ارتباطات بين کشتي‌ها و ساحل است.

 استفاده از يک مدل استاندارد براي تگ کردن اطلاعاتي مانند نام کشتي يا اعضاي کارکنان در سيستم‌هاي نرم‌افزاري، مي‌تواند اين تضمين را بدهد که هميشه اطلاعات منتقل شده از سوي کشتي به مقصد، درست مي‌رسد. اهميتي ندارد که دريافت‌کننده چه کسي است، اما مقصد درست است. از لحاظ فني و تکنيکي،MRM  يک هارموني از مدل‌هاي داده‌اي به کار گرفته شده توسط سهام‌داران دريايي است.

برآورد اوليه نشان مي‌دهد که MRM حجم کاري و تشريفات اداري براي کشتي‌ها جهت پهلوگيري در بنادر را تا 80 درصد کاهش مي‌دهد، از اين‌رو ما اين مسير را دنبال مي‌کنيم.

در کل مي‌توانيم بر اين واقعيت اصرار بورزيم که بر اصل استانداردسازي در حد وسيع و گسترده‌اي متمرکز شده‌ايم. چرا که صنعت کشتيراني نياز مبرم به استانداردسازي جهاني براي دستيابي به نتايج بهينه در زمان ديجيتالي شدن دارد.

نگاه اميدوارانه آنکه، ديجيتالي شدن و استانداردسازي، رابط و ميانجي بين کشتي‌ها و بنادر خواهد بود. همچنين ديجيتالي شدن بايد منجر به پهلوگيري مؤثر بندري شود.

 *چه برنامههايي براي مبارزه عليه حملات سايبري داريد؟

بيمکو، عمدتاً بر ايجاد امنيت حملات سايبري در بخش کشتي متمرکز است چرا که امنيت اطلاعات و داده‌هاي کامپيوترهاي فني و عملياتي بر روي عرشه بايد تحت محافظت قرار داشته باشد.

روشن است که بخش IT صنعت کشتيراني مانند صنايع ديگر در معرض شکل‌هاي مختلفي از حملات يا جرائم سايبري مانند باج‌گيرها، بدافزارها، وب‌سايت‌ها و ايميل‌هاي جعلي و غيرواقعي قرار دارد.

به همراه شرکت جهاني ارائه‌دهنده اطلاعات موسوم به IHS Markit مستقر در لندن، يک نظرسنجي بزرگ در مبحث امنيت سايبري راه‌اندازي کرده‌ايم. اگر شما بخواهيد فرايندها و اقدامات متقابل براي حفاظت در مقابل حملات سايبري را ايجاد کنيد، اطلاعات در مورد اينکه چگونه صنعت کشتيراني تحت تأثير قرار مي‌گيرد، يک ابزار مهم در تحقق اين امر محسوب مي‌شود.

 شايان ذکراست؛ حملات سايبري بر سيستم‌هاي تجاري در مرکز توجه بيمکو قرار ندارد، بلکه اين مسئوليت بر عهده سازمان و شرکت‌هاي ديگر است. در واقع بيمکو به سمت مذاکره با ياردها و انجمن‌هاي بين‌المللي مؤسسه رده‌بندي IACS براي ساختن کشتي‌هاي مقاوم در برابر حملات سايبري در آينده، متمايل شده است.

 * سبز شدن صنعت کشتيراني دغدغهاي است که اخيراً بيش از گذشته مورد تأکيد قرار ميگيرد، چه استراتژيهايي را در اين زمينه مدنظر قرار دادهايد؟

 بدون شک محيط‌زيست بزرگ‌ترين و مهم‌ترين مبحثي است که در دستور کار قرار دارد. بيمکو به دنبال تضمين اين مسئله است که قوانين، مقررات و اهداف، واقعي و کاربردي باشند.

بيمکو يک سازمان بسيار عملياتي است که تلاش مي‌کنيم اعضاء آن، اطلاعات مورد نياز براي تصميم‌گيري‌هاي مهم تجاري را در اختيار داشته باشند. همچنين به دنبال تضمين اين هستيم که کشورهاي عضو سازمان جهاني دريانوردي، اطلاعات درست و صحيح را به دست آورند تا بتوانند به کمک آنها انتخاب‌هاي خوب و به جا را در مورد چگونگي اجراي تصميمات داشته باشند.

همچنين بيمکو به جد و با قاطعيت کامل اين مسئله را دنبال مي‌کند که آيا قوانين و فرايندهاي کاربردي براي قانون استفاده از سوخت با سولفور تا سقف 0.5 درصد تا سال 2020 اعمال مي‌شود. روشن است که صنعت کشتيراني نگراني‌هاي فراوان و سؤالات پاسخ نداده زيادي را در مورد اين مسئله در ذهن خود دارد که در اين خصوص ما با يک همکاري تيمي جهت پيش‌نويس طرح پيشنهادي کاربردي براي IMO در تلاش هستيم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار