۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵

اخبار خوش درباره ناوگان تانکر حمل مشتقات نفتی

اخبار خوش درباره ناوگان تانکر حمل مشتقات نفتی
موسسه Drewry پیش بینی کرد: در سال 2020، بهره گیری ناوگان تانکر حمل مشتقات نفتی در همه بخش ها به بالاترین سطح از سال 2013 به این طرف خواهد رسید.
کد خبر: ۸۱۷۶۶

به گزارش گروه بین الملل مانا Drewry با اشاره به اینکه درسال 2020، بهره گیری ناوگان تانکرحمل مشتقات نفتی درهمه بخش ها به بالاترین سطح از سال 2013 به این طرف خواهد رسید، نوشت: روند نزولی رشد ناوگان و از طرف دیگرافزایش تقاضا منجر به ارتقای بهره گیری ناوگان وهم چنین رشد نرخ کرایه حمل ازسال 2019 می شود.

تحلیل بازار تانکر (مشتقات نفتی) drewry //

این گزارش ادامه داد: انتظارمی رود نرخ کرایه حمل تانکر LR که روند نزولی را درمقایسه با نرخ کرایه حمل تانکرهای MR درسال جاری میلادی طی کرده است، سال را با میانگین درآمد پایین تر به اتمام برساند. اما با این وجود در بازه زمانی 2018-2023 نرخ کرایه حمل تانکرهای LR افزایش خواهد یافت و در سطحی بالاتراز تانکرهای MR درمدت زمان مذکور قرار می گیرد.

افزون براین پیش بینی می شود، به دلیل افزایش قیمتهای بانکرینگ، تفاوت نرخ کرایه حمل دوره ای بین تانکرهای مدرن وغیرمدرن به بالاترین سطح ازسال 2014 تاکنون برسد. به طورکلی بازار نسبت به نرخ های کرایه حمل بخش تانکرحمل مشتقات نفتی خوش بین است.

تحلیل بازار تانکر (مشتقات نفتی) drewry //

درادامه این گزارش هم چنین آمده است: مالکان مشغول سفارش ساخت شناورهای بزرگ هستند، چنانچه سطح سفارش تانکرهای LR2 و MR2 به طورچشم گیری بالاتراز تانکرهای MR1 و LR1 قرار دارد. ازمیان 165 تانکر MR موجود در لیست دفتر سفارش ساخت، تنها چهار فروند تانکر MR1 و بقیه تانکرهای MR2 هستند. ناگفته نماند هیچ گونه سفارش ساخت تانکرهای LR3 در دفتر لحاظ نشده است. نکته قابل توجه اینکه، پیوستن شناورهای سایز بزرگ میانگین ظرفیت ناوگان از لحاظ DWT را افزایش خواهد داد.

شایان ذکراست، ناوگان تانکرMR1 پایین ترین میزان رشد درمیان همه بخش ها را به خود اختصاص داده است به طوریکه دفترسفارش ساخت این شناور تنها چهارفروند تانکر را در خود دارد، سه فروند از این تانکرها قرار است درسال جاری میلادی و یک فروند درسال آینده تحویل داده شود. اما ازطرف دیگر ناوگان تانکر MR2 بالاترین میزان رشد را به نمایش گذاشته است.

پیش بینی می شود، ناوگان MR1 از تعداد 411 فروند درپایان سال جاری میلادی به 375 فروند تا سال 2023 کاهش پیدا کند. نکته حائز اهمیت اینکه، در بازار تانکر حمل مشتقات نفتی، تانکرهای MR1 نقش بسیارمهمی را تاکنون برعهده داشته اند، اما به تدریج جای خود را به تانکرهای MR2 می دهند.

علاوه براین رشد کند ظرفیت ناوگان MR1 عامل اصلی برای افزایش نرخ کرایه حمل دربازه زمانی 2018 الی 2023 خواهد بود. اما از سوی دیگر، رشد بالای ظرفیت ناوگان MR2 موجب سرکوبی نرخ کرایه حمل می شود.

درسال جاری میلادی فعالیت بازاردست دوم تانکرهای MR1 نیز رونق گرفت به طوریکه 12 فروند شناور درشش ماه نخست سال جاری میلادی جابه جا شد، در حالیکه این رقم درکل سال 2017، 19 فروند بوده است.

هم چنین اخیرا، قیمت ساخت شناور برای تانکرهای MR1 روند قوی را نشان داده است، درماه ژوئن سال جاری میلادی قیمت تانکرهای MR با ظرفیت 37 هزار DWT 31 میلیون میلیون دلار بسته شد که نسبتا به میانگین قیمت 30 میلیون و 700 هزار دلارسال 2017، کمی رشد داشته است.

پیش بینی می شود، ناوگان تانکر MR2 به 173 فروند افزایش پیدا کند و درحدود هشت میلیون و 900 هزار DWT ظرفیت را به ناوگان تجاری تانکر حمل مشتقات نفتی بیفزاید. درمجموع انتظارمیرود 595 فروند شناور به کل ناوگان تجاری تانکرحمل مشتقات نفتی ملحق شود. از مجموع 161 فروند تانکر MR2 موجود درلیست سفارش ساخت، 129 فروند قراراست تا پایان سال 2019 تحویل داده شود.

افزون براین، رشد ظرفیت ناوگان هر دو تانکر IMO و غیر IMO روند کندی را تا سال 2021 در پیش خواهد گرفت، براساس پیش بینی ها، در بازه زمانی سال 2018 الی 2023، میانگین نرخ رشد سالانه ناوگان تانکر IMO و غیرIMO به ترتیب دو و 1.7 درصد خواهد بود.

تغییر رویکرد سازمان جهانی آیمو IMO دراستفاده از سوخت بانکرینگ یک تاثیر چشم گیری را بررشد تقاضای سوخت دیزل و تجارت این محصول خواهد داشت. پیش بینی می شود، تجارت دیزل تا سال 2020 رشد یک میلیون بشکه در روز را تجربه کند.

تجارت سوخت دیزل یک عامل مشارکتی مهم برای تجارت دریابرد تانکرهای محصولات مشتقات نفتی است، این محصول تقریبا سهم 40 درصدی را درتجارت دریابرد برای تانکرهای حمل مشتقات نفتی برعهده دارد. با این وجود، رشد اصلی در تجارت از رشد تجارت محصولاتی چون گازوئیل، سوخت جت و نفتا نشات می گیرد. هم چنین تجارت این محصول نقش قابل توجهی را درتقاضای تن مایل دارد و این روند تا سال 2023 نیز استمرار خواهد داشت. انتظار می رود، تقاضای این سوخت تا سال 2020 رشد سالانه در حدود 75 میلیارد تن مایل را تجربه کند. رویهم رفته نرخ رشد سالانه ترکيب (CAGR) تقاضای تجارت تن مایل از 2017 الی 2023 ، 2.7 درصد خواهد بود.

قابل توجه اینکه، تقاضای قوی پتروشیمی منجر به افزایش تقاضا برای خوراک های پتروشیمی مانند نفتا درآسیا و اروپا وهم چنین اتان و LPG درآمریکا خواهد شد. تقریبا 34 درصد از رشد تقاضای تن مایل (تقریبا 120 میلیارد تن مایل) در نتیجه افزایش تجارت نفتا عاید خواهد شد. هم چنین تقاضای تن مایل رشد 5.9 درصدی را تجربه خواهد کرد. از آنجاییکه آسیا یک منطقه اصلی وارد کننده نفتا است، انتظار می رود چین و خاورمیانه بخشی اعظمی از این محصول را عرضه کنند.

خاورمیانه به آسیای شمال شرقی هم چنان یک مسیر تجاری اصلی نفتا باقی خواهد ماند، انتظار می رود حجم تجاری نفتا دراین مسیر تجاری نرخ رشد سالانه 13 درصد را تجربه کند. علاوه براین، تجارت نفتالین افزایش 120 میلیارد مایل تن ازسال 2017  الی 2023 را به همراه خواهد داشت.

تحلیل بازار تانکر (مشتقات نفتی) drewry //

این گزارش در پایان نوشت: براساس پیش بینی Drewry، تقاضای جهانی گازوئیل رشد ملایم یک میلیون و 210 هزار بشکه در روز را از سال 2017-2023  تجربه خواهد کرد، حجم تجارت دریابرد گازوئیل در بازه زمانی مذکور 29 میلیون تن خواهد بود. تقریبا چهل درصد از این رشد از تجارت درون آسیا نشات می گیرد، به عبارت دیگر رشد تقاضای گازوئیل در آسیا و فعالیت بالای پالایشگاهی درچین از تجارت گازوئیل در درون آسیا حمایت خواهد کرد. علاوه براین اروپا به همراه چین از وارد کنندگان اصلی دیزل از خاورمیانه و آسیا به شمارمی آید. ناگفته نماند سنگاپور به عنوان یکی ازهاب های ذخیره بانکرینگ در جهان دیزل را از خاورمیانه و چین وارد می کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار